Paths and Processes in Design: Reflections and Narratives

Authors

  • Geraldo Coelho Lima Júnior

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v5i4.279

Keywords:

Design, Neuroscience, Fashion, Research

Abstract

This paper presents the academic and professional paths taken by the author, together with the results and reflections concerning the research he carried out. Starting from the studies which began with the Project and Collection “Olhar, Olhares” (“Look, Looks”) in 2002 and continuing until the present moment, other inquiries on the education and role of the designer in society take place; all the stages that led to the SEE BEYOND method (2016), created during his doctorate, are described. This method has also triggered and oriented other views on undergraduate education and product development in the field of fashion, in a dialogue between Design and Neuroscience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geraldo Coelho Lima Júnior

Doutor e Mestre em Design pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Anhembi Morumbi, com Pós-Graduação Latu Senso em Neurociência aplicada à Educação e em Moda, Arte e Cultura pela mesma instituição. Designer de moda e figurino, graduado em Desenho Industrial pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Professor Colaborador nos Programas de Pós-Graduação em Design da Universidade Anhembi Morumbi e do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade do Estado de Minas Gerais. Coordenador e professor dos bacharelados em Negócios da Moda e Design de Moda da Universidade Anhembi Morumbi

References

ANACLETO, Tâmile Stella; LOUZADA, Fernando Mazzilli; PEREIRA, Sofia Isabel Ribeiro. A internet e o cérebro social. In Neuroeducação. São Paulo: Editora Segmento, 2015.

CARDOSO, Rafael. Design para um mundo complexo. São Paulo: Ubu Editora, 2016.

CIDREIRA, Renata Pitombo. Os sentidos da moda: vestuário, comunicação e cultura. São Paulo: Annablume, 2005.

CONTI, Giovanni Maria. Moda e cultura de projeto industrial: hibridação entre saberes complexos. In: PIRES, Dorotéia Baduy. Design de Moda: olhares diversos. Barueri, SP: Estação das Letras e Cores Editora, 2008.

DAMÁSIO, António R. Em busca de Espinosa: prazer e dor na ciência dos sentidos. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

DAMÁSIO, António R. E o cérebro criou o homem. São Paulo, Companhia das Letras, 2011.

DAMÁSIO, António R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

FEUERSTEIN, Reuven; FEUERSTEIN, Refael S.; FALIK, Louis H. Além da inteligência: aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

GALLO, Silvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não-disciplinar. In: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (orgs.) O Sentido da Escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

GERALDI, João Wanderley. Leitura: uma oferta de contrapalavras. In: Educar em Revista, núm. 20, 2002, pp. 1-9. Universidade Federal do Paraná. Paraná, Brasil. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155018102008>. Acesso em: 02 ago 2020.

GÓMEZ, Ángel I. Pérez Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

KAWAMURA, Yuniya. Fashion-ology: an introduction to fashion studies. New York: Berg, 2005.

LIMA JÚNIOR, Geraldo Coelho. Design de Moda e Neuroeducação: o desenvolvimento de uma metodologia de desenvolvimento projetual aplicado a pessoas com deficiência visual. 2016a. 333 f. Tese (Doutorado em Design) – Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2016a.

LIMA JÚNIOR, Geraldo Coelho. Meio segundo...: a geração “z” e o processo de ensino-aprendizagem no ensino superior. Trabalho de Conclusão (Especialização Neurociências aplicada à educação) – Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2016b.

MARTÍNEZ, Sergio Luis Peña. Diseño com sentido. In: Cadernos de Estudos Avançados em Design: Design e Cultura. MORAES, Dijon de; MARTÍNEZ, Sergio Luis Peña (orgs.). Belo Horizonte: EDUEMG, 2016.

MONTAGU, Ashley. Tocar: o significado humano da pele. São Paulo: Summus, 1988.

MUNIZ, Rosane. Vestindo os nus: o figurino em cena. Rio de Janeiro: Editora Senac Rio, 2004

OLIVEIRA, Gilberto Gonçalves de. Neurociências e os processos educativos: um saber necessário na formação de professores. Disponível em: <http://zip.net/bgtkSJ>. Acesso em: 03 ago. 2020.

PALFREY, John. Nascidos na era digital: entendendo a nova geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

SACKS, Oliver. O olhar da mente. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

SCHOLL-FRANCO, Alfred; ARANHA, Gláucio. Tecnologia para aprender. In: Neuroeducação. São Paulo: Editora Segmento, 2015.

Published

2020-12-08

How to Cite

Coelho Lima Júnior, G. . (2020). Paths and Processes in Design: Reflections and Narratives. DATJournal: Design, Art and Technology, 5(4), 10–23. https://doi.org/10.29147/dat.v5i4.279