Systematization of archetypal images for design
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v5i4.287Keywords:
Information design, Archetypal images, Archetypes, StereotypesAbstract
The configuration of information is a fundamental element in the design work, however, the recognition and conscious use of images in this process, in relation to their typologies, is still a topic that has not been mentioned in the literature. This article presents a discussion regarding the concepts of archetype, archetypal image and stereotype, in the information design context, in order to assist in the identification and analysis of archetypal images that are used in graphic design artifacts, such as book covers, movie posters and music album covers. Based on an analytical and exploratory approach, with the aid of a bibliographic instrument, asa result an analytical framework of concepts used for categorizing images that can contribute to the design process is proposed.
Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BALDUS, Herbert. Adolf Bastian. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 14, p. 125-130, dec. 1966. DOI: https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.1966.110762
BARROS, Ana. A saia de Marilyn: do arquétipo ao estereótipo nas imagens midiáticas. In Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação | E-compós, Brasília, v.12, n.1, jan./abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.v12i1.365
DURAND. Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
ENCYCLOPÆDIA BRITANNICA. Adolf Bastian. Disponível em <https://www.britannica.com/biography/Adolf Bastian> Acesso em: 06 set. 2020.
GUERRA, Luiz Antonio. Estereótipo. Disponível em <https://www.infoescola.com/sociologia/estereotipo/> Acesso em: 06 set. 2020.
HILLMAN, James. Psicologia Arquetípica: um breve relato. 9ª ed. São Paulo: Cultrix, 1995.
HORN Robert E. information design: emergence of a new profession. In JACOBSON, Robert. (Ed.). Information design. Cambridge: MIT Press, 1999.
JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 2ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.
KATZ, Joel. Designing Information. 3ª ed. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. 2012.
KRÜGER, Helmuth. Cognição, estereótipos e preconceitos sociais. p. 23-41 In: LIMA, M. &
LIPPMANN, Walter. Public Opinion. New York: Free Press, 1922.
PASSOS, Ravi. Design da informação: um modelo para configuração de interface natural. (Doutorado em Design) - Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro. Aveiro, Portugal, 2014.
PETTERSSON, Rune. Information Design: an introduction. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2002. DOI: https://doi.org/10.1075/ddcs.3
RAFFAELLI, Rafael. Imagem e self em Plotino e Jung. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas, n° 22, julho, 2001.
SERBENA, Carlos A. Considerações sobre o inconsciente: Mito, símbolo e arquétipo na psicologia analítica. Revista da Abordagem Gestáltica - XVI (1): 76-82, jan-jul, 2010. DOI: https://doi.org/10.18065/RAG.2010v16n1.9