Generative Design Integrated with the Show of Contemporary Dance Glow

Authors

  • Karen Eloise Shimoda
  • Gisela Belluzzo de Campos

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v6i1.328

Keywords:

Generative design, Contemporary dance, Technology, Algoritms

Abstract

This article addresses concepts related to contemporary dance and the fusion of language with generative design. He gives a brief account of contemporary dance, focusing on the way professionals have experimented with technologies and other languages integrated into their choreographic projects. It addresses the use of generative design and algorithms, as part of the creation process in the show Glow, in which the designer manipulates and explores the use of graphic forms, obtaining unexpected and complex results through a flexible structure that adapts to the video projection and motion capture. The methodological approach is qualitative with a cultural and historical bias, complemented by observation and study of the creative and technical process, in graphic materials, texts, exclusive videos and images. Finally, a description of the show is made, paying attention to the use of graphic elements as extensions of the choreographic movement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karen Eloise Shimoda

Mestre em Design pela Universidade Anhembi Morumbi (2020), graduada em Comunicação Social pela mesma universidade (2006) e pós-graduada em Design Gráfico pelo Centro Universitário Senac (2010). Designer gráfica, pesquisa os temas relacionados à dança e design gráfico

Gisela Belluzzo de Campos

Desenvolve pesquisas em design gráfico e arte contemporânea, com foco nas linguagens gráfica e visual. É Doutora e Mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP) e professora titular do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Anhembi Morumbi (São Paulo).

References

BAUER, Martin W. e GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som. Petrópolis: Editora Vozes, 2003.

BEDAL, Lauren. Designing for the Human Body in XR. Disponível em: <https://virtualrealitypop.com/designingfor-the-human-body-in-xr-e9ac88931e45>. Acesso em: 20/11/2019.

BIRRINGER, Johannes. Dance and Media Technologies. PAJ: A Journal of Performance and Art, v.24, n.1, p.84-93, 2002.

BOHNACKER, Hartmud. Generative Design: Visualize, Program, and Create with Processing. Princeton Architectural Press, 2012.

BOZA, Sebastián Aguirre. Diseño Generativo, el computador como instrumento de creación. Actas de Diseño, n.19, p.147-150, 2015.

CAMPOS, Gisela Belluzzo de. Imagem, design e superfície. Revista Educação Gráfica.v.19, p.63-74, 2015

Contemporary Dance: Chunky Move | Glow (Official, Full, HD). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=2AautwIOON8&t=513s>. Acesso em: 06/05/2020.

DIXON, Steve. Digital Performance, a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. London: The MIT Press, 2015.

DONDIS, DONIS A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

Glow. Disponível em: <https://www.frieder-weiss.de/works/all/Glow.php>. Acesso em: 06/05/2019.

GRACIANO, Andréa. Personalizando com algoritmos: Projetos de design para criação de peças únicas. São Paulo: Dissertação de Mestrado - Universidade Anhembi Morumbi, 2016.

LIMA, Leonardo; PRADO, Gilbertto. Imagens Digitais Interativas. DATJournal, v. 3, n. 2, p. 43-71, 2018.

LUPTON, Ellen e PHILLIPS, Jennifer Cole. Novos Fundamentos do Design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MACHADO, Arlindo. Máquina e Imaginário. In: DOMINGUES, Diana (org.). Arte, Ciência e Tecnologia – Passado, presente e desafios. São Paulo: Editora UNESP, 2009. cap.9, p. 179-199.

MANOVICH, Lev. Abstração e Complexidade. In: DOMINGUES, Diana (org.). Arte, Ciência e Tecnologia – Passado, presente e desafios. São Paulo: Editora UNESP, 2009. cap.21, p. 407-421.

MOTA, Márcio Hoffman. Video-mapping/Projeções Mapeadas. Espaços e Imaginários Deslocados. Brasília: Dissertação de Mestrado - Universidade de Brasília, 2014.

PORTINARI, Maribel. História da dança. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

REAS, Casey, MCWILLIAMS, Chandler and BARENDSE, Jeroen. Form + Code In Design, Art and Architeture. New York: Princeton Architectural Press, 2010.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação e Pesquisa. São Paulo: Editora Bluecom, 2010.

SÃO JOSÉ, Ana Maria de. Dança contemporânea: um conceito possível?. São Cristóvão: V Colóquio Internacional– Educação e Contemporaneidade, 2011.

SOGABE, M.; PERES, C.; FOGLIANO, F.; NUNES, F. O.; BRAZ, S.; PERES, C.; GAZANA, C. Sopro.

SORIMA, R.; CAMPOS, G.B. O design de Gringo Cardia no espetáculo “Tatyana” de Deborah

Colker. Revista Educação Gráfica, São Paulo, v.17, n.03, pp 181-194, 2013.

WEIBEL, Peter. É proibido não tocar: algumas observações sobre (partes esquecidas da) história da interatividade e da virtualidade. In: DOMINGUES, Diana (org.). Arte, Ciência e Tecnologia – Passado, presente e desafios. São Paulo: Editora UNESP, 2009. cap.5, p. 91-109.

XAVIER, Jussara Janning. O que é dança contemporânea? Blumenau: Revista “O Teatro Transcende” do Departamento de Artes, v. 16, n. 01, p. 35-48, 2011.

How to Cite

Eloise Shimoda, K., & Belluzzo de Campos, G. (2021). Generative Design Integrated with the Show of Contemporary Dance Glow. DATJournal: Design, Art and Technology, 6(1), 91–103. https://doi.org/10.29147/dat.v6i1.328