Kansei Engineering asa bases for the development of design and creation processes in an educational game

Authors

  • Adriano Monteiro de Brito
  • Rosinei Batista Ribeiro
  • João Eduardo Chagas Sobral
  • Wellington de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v6i2.418

Keywords:

Design, Emotion, Autistic Game, Game Mobile, Educational Game

Abstract

This article aims to present and discuss design processes involved in the development of the prototype of a digital game for tablets and smartphones with a focus on behavioral intervention in the treatment of symptoms of autism. Autistic children have great difficulty in understanding human emotions, and based on this need, the ideation of the game is designed to provide them with this type of content, a playful and educational means that teach them subjectively about emotions and also help them to develop and improve other skills, such as motor coordination, quick thinking, differentiation, among others. Based on the data collected on autism and child development and with the help of the Kansei methodology, the game consists of using a character as a key element, through which the player comes into contact with the teaching content while playing, with interactions with the character and their emotions, which are respectively based on the actions taken.

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Author Biographies

Adriano Monteiro de Brito

Designer. Mestre em Design, Inovação e Tecnologia no Centro Universitário Teresa D’Ávila- UNIFATEA. Pesquisador do LAPEDLaboratório de Pesquisas em Design e Educação na mesma instituição.

Rosinei Batista Ribeiro

Pós-Doutorado em Engenharia de Materiais no Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA). Doutorado e Mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FEG-UNESP). Pró-Reitor de Pesquisa, Pós-Graduação e Extensão e Docente Permanente no Programa de Mestrado Profissional em Design, Tecnologia e Inovação no Centro Universitário Teresa D’Ávila (UNIFATEA). Líder do Grupo de Pesquisa “Projeto de Produto e Tecnologias Sociais”, registrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Docente Permanente no Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Tecnologia em Sistemas Produtivos no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS).

João Eduardo Chagas Sobral

Doutor em Design e Sociedade pela PUC-Rio, Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau (FURB), graduado em Comunicação Visual pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPe). É professor titular da Universidade da Região de Joinville, coordena o Programa de Pós-Graduação em Design e o projeto de pesquisa Design e Processos e do Laboratório Iris. É membro do corpo técnico-científico do Grupo Assessor Especial da Diretoria de Relações Internacionais (DRI- CAPES); consultor Ad hoc da FAPESC, CAPES e do Conselho Estadual de Educação de Santa Catarina. Coordenador do Fórum Nacional de Pós-Graduação em Design.

Wellington de Oliveira

Doutor e pós-doutor pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor permanente do Programa de estudos pós-graduados em Design, Inovação e Tecnologia no Centro Universitário Teresa D’Ávila- UNIFATEA e coordenador do LAPED- Laboratório de Pesquisas em Design e Educação na mesma instituição.

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Published

2021-05-24

How to Cite

Brito, A. M. de, Ribeiro, R. B., Sobral, J. E. C., & Oliveira, W. de. (2021). Kansei Engineering asa bases for the development of design and creation processes in an educational game. DAT Journal, 6(2), 242–259. https://doi.org/10.29147/dat.v6i2.418