The external signaling of facedes in the current urban context of the city of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v6i3.440Keywords:
Design, External signage, Brand identity, Urban landscape of São PauloAbstract
This research proposes an exploratory investigation of the behavior of brands in the urban context of the city of São Paulo. For this purpose, it is initially intended to understand the configuration of the elements that make up a system of visual identity. Because it is an approach related to the city of São Paulo, the urban context and its environmental perception will be studied, considering the changes that have taken place in the landscape of São Paulo due to the accelerated growth of the metropolis in the last decades. In this sense, it is opportune to lift the restrictions imposed by the Lei Cidade Limpa in force in the municipality a decade ago. Finally, in order to illustrate the relation of the signaling of the marks in the city, a study of the external identifications of commercial establishments will be carried out in order to understand the aesthetic resources used in the elements that surround the visual communication projects of its façades, considering the restrictions imposed by the Law.
Downloads
References
ADG Associação dos Designers Gráficos (Brasil). ABC da ADG: glossário de termos e verbe¬tes utilizados em design gráfico. São Paulo: Blucher, 2012.
CHAMMA, Norberto; PASTORELO, Pedro Dominguez. A justa medida da sinalização. Info¬Design - Revista Brasileira de Design da Informação, 2008.
CIDADE LIMPA. Prefeitura da Cidade de São Paulo. Cartilha. Disponível em: . Acesso em: 12 out. 2015.
COSTA, Joan. Señaletica - de la señalizacion al diseño de programas, Enciclopedia del Diseño, Barcelona: Ediciones CEAC S.A, 1987.
FERNANDES, Vitor; PRADO, Gilbertto. A percepção do design de identidade visual de marcas. Revista Educação Gráfica, v. 21, p. 307-322, 2017.
FERRARA, Lucrécia d’Aléssio. A estratégia dos signos. São Paulo: Perspectiva, 1986.
GRACIANO, Andréa; PRADO, Gilbertto. Paneles aleatorios: la genialidad de los módulos de Athos Bulcão. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, [S.l.], v. 22, n. 30, p. 74-83, jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2017.7829 DOI: https://doi.org/10.4995/ega.2017.7829
GRACIANO, Andrea.; NESTERIUK, Sérgio.; PRADO, Gilbertto. Considerações sobre o “Pattern”. DAT Journal, v. 1, n. 2, p. 76-90, 2016. DOI: https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2016v1i2p76-90 DOI: https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2016v1i2p76-90
HIGUCHI.M.I.G.; KUHNEN.A.; BOMFIM.Z.A.C. Cognição Ambiental. In: Temas Básicos em Psicologia Ambiental. CAVALCANTE.S; ELALI.G.(org.). Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
KLINGMANN, Anna. Brandscapes: architecture in the experience economy. Cambridge: The MIT Press, 2007.
KUHNEN, A. Percepção ambiental. In: Temas Básicos em Psicologia Ambiental. CAVAL¬CANTE.S; ELALI.G.(org.). Petropolis, RJ: Vozes, 2011.
LYNCH, K. A imagem da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
MELO, Chico Homem de. Signofobia. São Paulo: Rosari, 2005.
MINAMI, Issao. Paisagem urbana de São Paulo - publicidade externa e poluição visual. Arquitextos. Ano 2, jun 2001. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/ arquitextos/02.013/879. Acesso em: 20 abr. 2016.
MINAMI, Issao; GUIMARÃES, João Lopes Júnior. A questão da ética e da estética no meio ambiente urbano ou porque todos devemos ser belezuras. Arquitextos. Ano 2, ago 2001. Disponível em: <http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/02.015/862>. Acesso em: 01 fev. 2017.
MINAMI, Issao; HUKUSIMA, Takashi. Os elementos gráficos de sistema de comunicação visual na arquitetura e na cidade. AUP. 0334: disciplina Comunicação visual na arquitetu¬ra e na cidade. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo USP, Dep. de Projeto de Programação Visual – GDPV. São Paulo, 2010.
MUNARI, Bruno. Design e comunicação visual: contribuição para uma metodologia di¬dática. Tradução de Daniel Santana. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
ONOFRE, C.E.L. Espaço e identidade visual: uma investigação sobre soluções de design para empresas. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Design da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, UNESP, Bauru, 2012.
STRUNCK, Gilberto Luiz Teixeira Leite. Como criar identidades visuais para marcas de sucesso. Rio de Janeiro: Rio Books, 2001.
ZUANON, Rachel; PRADO, Gilbertto; FERREIRA, Cláudio. Transdisciplinaridades. DAT Jour¬nal, v. 1, n. 2, p. 1, 27 (2016). DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v1i2.36 DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v1i2.36