Educational Technologies
Quizizz Platform Interface Analysis Based on Information Design Principles
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v6i3.455Keywords:
User Experience, Educational Technologies, Information Design, Information Design PrinciplesAbstract
The use of digital technologies in education is a topic widely discussed nowadays, it has become even more remarkable given the situation imposed by the Covid-19 pandemic. Several works point out the challenges that higher education teachers faced in the exercise of academic activities during the most critical period of the global pandemic that required social isolation. Based on this context, the present work focuses on analyzing the application of information design principles to digital platform interfaces that help teachers build gamified activities. In this work, the Quizizz platform was analyzed through a checklist inspection elab-
orated based on the principles proposed by Petterson (2012) in his work “It Depends”. As a result, the interface presented some specific problems, but in general it met most of the principles, indicating that when navigating the platform, the professor will not find great difficulties in obtaining and understanding information.
Downloads
References
ASSIS, V.; ALMENDRA, C. O. F.; EFING, A. C. Impactos socioeconômicos das TIC e da sociedade informacional nas relações de trabalho. Cadernos de dereito actual, n. 9, p. 43-59, 2018.
BATES, T. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. Tradução de João Mattar. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. E-book. (Coleção Tecnologia Educacional).
BRASIL. Lei no 14.040, de 18 de agosto de 2020. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 19 ago. 2020. Seção 1, p. 4.
BRIDI, M. A.; MACHADO, S.; PORTELLA, G. O CASO ATENTO: reflexões sobre as novas configurações do trabalho a partir de uma multinacional de TIC. Politica & Trabalho, n. 50, p. 198, 2019.
BURKE, B. Gamificar: como a gamificação motiva as pessoas a fazerem coisas extraordinárias. Tradução de Sieben Gruppe. São Paulo: DVS Editora, 2015.
CABERO, J. A.; VALENCIA, R. Y el COVID-19 transformó al sistema educativo: reflexiones y experiencias por aprender. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, [s. l.], n. 15, p. 218–228, 2020. DOI: 10.46661/ijeri.5246. DOI: https://doi.org/10.46661/ijeri.5246
CAMACHO, A. C. L. F.; JOAQUIM, F. L.; MENEZES, H. F.; SANT’ANNA R. M. A tutoria na educação à distância em tempos de COVID-19: orientações relevantes. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, p. e30953151-e30953151, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i5.3151
CANTINI, M. C.; BORTOLOZZO, A. R. S.; FARIA, D. S.; FABRÍCIO, F. B. V.; BASZTABIN, R.; MATOS, E. O desafio do professor frente as novas tecnologias. In: VI EDUCERE-Congresso Nacional de Educação, PUCPR-Práxis. Curitiba: Champagnat. p. 876-893, 2006.
CARNEIRO, L. A. Uso de tecnologias no ensino superior público brasileiro em tempos de pandemia COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p.1-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5485
DAROS, T. Por que inovar na educação? In: CARMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. PORTO ALEGRE: Penso, 2018. E-book.
GÖKSÜN, D. O.; GÜRSOY, G. Comparing success and engagement in gamified learning ex-periences via Kahoot and Quizizz. Computers and Education, [S. l.], v. 135, p. 15–29, 2019. DOI: 10.1016/J.COMPEDU.2019.02.015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.02.015
GUSSO, H. L.; ARCHER, A. B.; LUIZ, F. B.; SAHÃO F. T.; LUCA, G. G.; HENKLAIN, M. H. O.; PANOSSO, M. G.; KIENEN, N.; BELTRAMELLO, O.; GONÇALVES, V. M. ENSINO SUPERIOR EM TEMPOS DE PANDEMIA: DIRETRIZES À GESTÃO UNIVERSITÁRIA. Educação & Sociedade, v. 41, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/es.238957
KENSKI, V. M. (Org.). Design instrucional: para cursos online. 2. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2019.
NAKANO, N. Princípios do design da informação na curadoria digital de ambientes vir- tuais de aprendizagem sob a perspectiva da ciência da informação. 2019. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, 2019.
PETTERSSON, R. It Depends: ID – Principles and guidelines. 4. ed. Tullinge: Sweden, 2012.
QUIZIZZ. A plataforma de 100% de engajamento. Disponível em: https://quizizz.com/. Acesso em: 18 jul. 2021.
RUIZ-RAMIREZ, J. A.; TAMAYO-PREVAL, D.; MONTIEL-CABELLO, H. Competencias digitales de los docentes en la modalidad de clases en línea: estudio de caso en el contexto de crisis sanitaria. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 47–62, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2020.25592. DOI: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.25592
SANTOS, A. L. R. Design de informação: a utilização do design na composição da informação visual. 2013. Dissertação (Mestrado em Tecnologia da Inteligência e Design Digital)- Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
SANTOS, G. M. R. F.; SILVA, M. E.; BELMONTE, B. R. COVID-19: ensino remoto emergencial e saúde mental de docentes universitários. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, Recife, v. 21, p. 245–251, 2021. DOI: 10.1590/1806-9304202100S100013. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9304202100s100013
SCHUARTZ, A. S.; SARMENTO, H. B. M. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. Revista Katálysis, v. 23, n. 3, p. 429-438, 2020. SCOZ, E.; MELCHIORETTO, A. F. Diário de uma professora em crise: adaptações de aulas práticas em dias de isolamento. Investigação Filosófica, Macapá, v. 11, n. 2, p. 189-203, 2020. DOI: 10.18468/if.2020v11n2.p189-203. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-02592020v23n3p429
SILVA, I. M. L. AS TECNOLOGIAS DIGITAIS E O TRABALHO COLABORATIVO ENTRE PROFESSORES: um estudo de caso. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Departamento de Educação, Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2018.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE DESIGN DA INFORMAÇÃO - SBDI. Definições. Brasil: SBDI, 2020. Disponível em: http://www.sbdi.org.br/definicoes. Acesso em: 17 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.