Educational Technologies

Quizizz Platform Interface Analysis Based on Information Design Principles

Authors

  • João Victor Marinho Figueiredo
  • Silvestre Matos de Carvalho
  • Inez Maria Leite da Silva
  • Cássia Furtado

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v6i3.455

Keywords:

User Experience, Educational Technologies, Information Design, Information Design Principles

Abstract

The use of digital technologies in education is a topic widely discussed nowadays, it has become even more remarkable given the situation imposed by the Covid-19 pandemic. Several works point out the challenges that higher education teachers faced in the exercise of academic activities during the most critical period of the global pandemic that required social isolation. Based on this context, the present work focuses on analyzing the application of information design principles to digital platform interfaces that help teachers build gamified activities. In this work, the Quizizz platform was analyzed through a checklist inspection elab-
orated based on the principles proposed by Petterson (2012) in his work “It Depends”. As a result, the interface presented some specific problems, but in general it met most of the principles, indicating that when navigating the platform, the professor will not find great difficulties in obtaining and understanding information.

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Author Biographies

João Victor Marinho Figueiredo

Técnico em Design de Produtos pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA) - 2010. Bacharel em Design pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) - 2018. Atualmente vinculado como mestrando ao Programa de Pós Graduação de Design (PPGDg – UFMA) na linha de Design da Informação e Comunicação.

Silvestre Matos de Carvalho

Gaduado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) em 2019, Especialização em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Signorelli (2020). Na atualidade, atua como aluno do Curso de Pós-Graduação em Design Instrucional pelo SENAC EAD; aluno do Curso de Pós-Graduação em Marketing Digital pela Faculdade EDUCAMINAS; e, aluno do Curso Mestrado em Design pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). É pesquisador do Núcleo de Pesquisa Interdisciplinar em Leitura, Comunicação e Design de Hipermídia (LEDMID).

 

Inez Maria Leite da Silva

Doutora em Multimédia em Educação/Universidade de Aveiro - UA/Portugal (2018). Mestre em Educação/Universidade Federal do Maranhão - UFMA/Brasil (2008). Especialista em Gestão da Comu-
nicação - UFMA/Brasil (1999). Graduada em Desenho Industrial - UFMA/Brasil (1992). Professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Design -UFMA/Brasil (2020-Atual). Integrante
do Núcleo de Ergonomia em Processos e Produtos - UFMA/Brasil (2018-Atual). Atualmente é professora associado da Universidade Federal do Maranhão. Áreas de pesquisa: Design - ênfase em Design de Produto; Multimédia em Educação - ênfase em Trabalho Colaborativo.

 

Cássia Furtado

 Pós-Doutorado no Departamento de Comunicação e Arte, da Universidade de Aveiro-Portugal. Doutora em Informação e Comunicação em Plataformas Digitais, pela Universidade de Aveiro e Universidade do Porto, em Portugal (2013). Mestre em Ciências da Informação pela Universidade de Brasília. Especialização em Usuário, na Universidade Federal de Paraíba. Graduação em Biblioteconomia e em Comunicação Social pela Universidade Federal do Maranhão.
Professora Associado I da Universidade Federal do Maranhão, Departamento de Biblioteconomia. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Design-PPGDg/UFMA, linha de pesqui-
sa: Design Informação e Comunicação. 

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Published

2021-10-18

How to Cite

Figueiredo, J. V. M. ., Carvalho, S. M. de, Silva, I. M. L. da, & Furtado, C. (2021). Educational Technologies : Quizizz Platform Interface Analysis Based on Information Design Principles. DATJournal: Design, Art and Technology, 6(3), 297–311. https://doi.org/10.29147/dat.v6i3.455