The Blow

Authors

  • Milton Sogabe
  • Carolina Peres
  • Fernando Fogliano
  • Fabio Oliveira Nunes
  • Soraya Braz
  • Carolina Peres
  • Cleber Gazana

DOI:

https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2017v2i1p104-114

Keywords:

Art technology, Energy, Blow, Sustainability, Post-digital

Abstract

“Sopro” is energized by the audience through the force of their blow in a
propeller. This art proposal is based on the use of a simple technological system, the poetic of blow and primary scientific principles. The present system in the work also reveals tune with current energy and sustainability issues, placing them in the context of the art technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORN, R. M. O sopro como dispositivo em instalações interativas e objetos interativos de arte tecnologia: uma metáfora sensível dos limites do corpo e de suas relações com a máquina.

ARTEFACTUM - Revista de estudos das linguagens da arte e da tecnologia. Revista Artefactum. V.8, n.1., 2014. Disponível em: <http://artefactum.rafrom.com.br/index.php?journal=artefactum&page=article&op=view&path%5B%5D=340>. Acesso em: 12 de novembro de 2016.

CASCONE, K. The aesthetics fo failure: “post-digital” Tendencies in Contemporary Computer Music. Computer Music Journal – Winter. 2000, 24(4):Pages 12-18. Disponível em http://subsol.c3.hu/subsol_2/contributors3/casconetext.html. Acesso em 12 de novembro de 2016.

COUCHOT, E. Les Pissenlits (Dentes-de-Leão). Edmond Couchot Tumblr. Disponível em: http://edcouchot.tumblr.com/post/221776646/les-pissenlits-dentes-de-leao. Acesso em: 12 de novembro de 2016.

CRAMER, F. What is ‘Post-digital’? APRJA Journal. Postdigital Reseach. VOLUME 3, ISSUE 1, 2014. Disponível em: http://www.aprja.net/?p=1318 .Acesso em: 12 de novembro de 2016.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOGLIANO, Fernando. “Arte e Interação: linguagem e produção de significado” In: Ars v.13, n25, 2015.

HASS, E. Yorubá - a tradição Ogboni-Ifá. Awure [portal de mídia afro]. Publicado em 02 de setembro de 2013. Disponível em: http://awure.jor.br/home/yoruba-a-tradicao-ogboni-ifa/. Acesso em: 12 de novembro de 2016.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books, 1999.

LISPECTOR, C. Um sopro de vida – Pulsações. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1978.

LONGO, W. Bem vindos ao mundo pós-digital. Linkedin. Publicado em 06 de outubro de 2015. Disponível em: https://www.linkedin.com/pulse/bem-vindos-ao-mundo-p%C3%B3s-digital-walter-longo?trk=mp-reader-card. Acesso em: 12 de novembro de 2016.

MURRAY, I. A vida é um sopro, releia entrevista de Niemeyer à BBC Brasil. BBC Brasil. Publicado em 05 de dezembro de 2012. Disponível em: http://www.bbc.co.uk/portuguese/noticias/2012/12/121017_niemeyer_entrevista_2001_lk.shtml. Acesso em: 12 de novembro de 2016.

NOBREGA, G. Breathing. Guto Nóbrega [site do artista]. Disponível em: http://cargocollective.com/gutonobrega/Breathing. Acesso em: 12 de novembro de 2016.

SUPER UBER. Sopro Quatro no Acervo do Fred Jones Jr. Museum EUA. Super Uber [site do grupo]. 2011. Disponível em: http://www.superuber.com.br/sopro-quatro-no-acervo-do-fred-jones-jr-museum-eua/. Acesso em: 12 de novembro de 2016.

Published

2017-10-14

How to Cite

Sogabe, M., Peres, C., Fogliano, F., Nunes, F. O., Braz, S., Peres, C., & Gazana, C. (2017). The Blow. DATJournal: Design, Art and Technology, 2(1), 105–115. https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2017v2i1p104-114