Self Design and Appearance’s Commodification: a Study in the Bodycentric Scenario

Authors

  • Juliana Yuri Igarashi Ribeiro de Almeida Universidade Anhembi Morumbi
  • Cristiane Mesquita Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.601

Keywords:

Self design, Bodycentric culture, Appearance, Subjectivation processes.

Abstract

This article approaches some fashion field aspects, from the perspective of the body and appearance, taken as one of the relevant variables in the subjectivation processes. The intense investment in products, medicines and services corroborates to understand and consider the importance of a “good appearance” in contemporary subjectivity, when bodies are especially open to permanent or ephemeral modifications and transformations, and invested in the production of a “design of yourself”. In order to do so, we articulate considerations by authors who outline aspects of the “bodycentric scenario” and present examples of products, services and medicines, which reveal topics of the appearances’s commodification.

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Author Biographies

Juliana Yuri Igarashi Ribeiro de Almeida, Universidade Anhembi Morumbi

Mestre em Design pela Universidade Anhembi Morumbi; especialização em Styling e Imagem de Moda pela Faculdade Santa Marcelina; Complementação de estudos em Moda pela Fundação Armando Álvares Penteado; Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Cristiane Mesquita, Universidade Anhembi Morumbi

Psicanalista e psicoterapeuta no Instituto Sedes Sapientiae. Doutora e mestre em Psicologia pelo Núcleo de Estudos da Subjetividade - PUC-SP. Pós-Doutorado no Departamento de Artes da Goldsmiths, University of London (Londres, UK). Professora e pesquisadora do PPG Design da Universidade Anhembi Morumbi (SP, Brasil). Coordena o Grupo de Pesquisa: Design e saúde(s): três ecologias entre Arte e Filosofia da Diferença; os projetos Design e cuidado de si: processos de subjetivação e dispositivos para uma clínica ampliada; Design e conspiração: processos de criação, micropolíticas de resistência e cuidado; e o Grupo de Estudos ziguezague: transversalidade e Design_ GEzz.

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Published

2022-10-24

How to Cite

Igarashi Ribeiro de Almeida, J. Y. ., & Mesquita, C. (2022). Self Design and Appearance’s Commodification: a Study in the Bodycentric Scenario. DAT Journal, 7(3). https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.601