The Role of Image in Academic Argumentation: investigation of design practices and academic research in jewelry design

Authors

  • Henny Aguiar Bizarro Rosa Favaro AJESP/IBGM

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.629

Keywords:

Academic research, Project practice, Creative production, Jewelry design.

Abstract

In this article, the results obtained from the studies carried out from the thesis “Jewelry Design and Academic Research: limits and overlaps”, presented at the Stricto Sensu Graduate Program (PPGAU/FAU- Mackenzie) will be exposed. The research seeks to build a connection between jewelry design and academic research, based on the principle that we assume similarly to what happens in the arts: it is usually read, described and discussed through vocabulary derived from the theory of traditional science. However, there is dissatisfaction with a terminology that does not capture what we experience as essential and fascinating events in the arts and design. For this reason, some aspects of this dissatisfaction were presented, with the theoretical framework built between the so-called Practice based Research theme (translated in Brazil - 'Academic Research in the area of ​​Project Practice), in the stricto sensu postgraduate scope, vis-à-vis the analysis of concrete cases of academic research in jewelry design, at

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Henny Aguiar Bizarro Rosa Favaro, AJESP/IBGM

Doutora em Arquitetura e Urbanismo pela FAU – Mackenzie, Mestre em Educação, Arte e História da Cultura UPM e graduada em Artes Plásticas pela mesma universidade. Foi docente e orientadora de monografia de graduação em Design, e Pós-Graduação Latto Sensu da FAU- Mackenzie. Participou do Grupo de estudos que desenvolveu texto para a normalização do desenho técnico de joias (ABNT- NBR 17041); atualmente faz parte do grupo de trabalho para elaboração do Glossário Técnico de Joalheria, (AJESP/IBGM); e do grupo de pesquisa “Núcleo Design Joia: Metodologia de Projeto de Produtos aplicado ao setor joalheiro”, do departamento de Gemologia da UFES.

References

BIGGS, M. A. R; BÜCHLER, D. M. ‘Eight criteria for practice-based research in the creative and cultural industries’, Art, Design & Communication in Higher Education. Volume 7 Number 1 Article. English language. doi: 10.1386/adche.7.1.9/1 © Intellect Ltd 2008..............................................(2011). Some Consequences of the academicization of design practice. I Philosopy Papers, (1). Disponível em < http://www.desphilosophy.com.ezproxy.auckland.ac.ndpp_journal/back_issues/pape3_BiggsBuch/dpp_paper3.html>. Acesso em fev/2019.

BÜCHLER, Daniela; BIGGS, Michael. Oito Critérios para a Pesquisa Acadêmica em Áreas de Prática Projetual. Pós v. 17 n.. 27, Junho/ 2010. Disponível em http://www.revistasusp.sibi.usp.br/pdf/posfau/n27/09.pdf . Acesso em 02 fev. 2012.

CAMPOS, José Carlos; SILVA, Cairo A. O Projeto como Investigação Científica: Educar pela pesquisa. Vitruvius, Aquitextos 050, Texto Especial 246, jul 2004.

FAVARO, Henny Aguiar B. Rosa. Design de Joias e Pesquisa Acadêmica: Limites e sobreposições. Tese de doutorado em Arquitetura e Urbanismo. Orientadora: Ana Gabriela Godinho Lima. 2013. Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, 2013.

FAVARO, Henny; LIMA, Ana Gabriela. Pratica projetual e pesquisa acadêmica em design de joalheria. 6 º Fórum de Pesquisa FAU-Mackenzie. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2010. _____________________________. Design de Joias e Design Ecológico. NUTAU 2010 – 8º Seminário Internacional Arquitetura, Urbanismo e Design: Produtos e mensagens para ambientes sustentáveis. São Paulo: USP, 2010. _____________________________. Aproximações e Distinções entre Artesanato, Arte e o Design de Joias. In 10º P&D - Congresso brasileiro de pesquisa e desenvolvimento em design. São Luiz, MA, 2012.

LEES-MAFFEI, Grace. Dangerous Liaisons: Relationship Between Design, Craft and Art. The Journal of Design History 17 (3), 2007. p. 207-220.

LIMA, Ana Gabriela Godinho. Architectural Sketches: the Skill in the Field. In: IV Projetar 2009 Projeto como Investigação, Pesquisa e Prática: Antologia. São Paulo: Altermarket, 2009. ______________________. Percursos e Projetos: Arquitetura e Design. Textos de Fundamentação do Projeto de Pesquisa/ Inserido no Grupo de Pesquisa (Cnpq) Arquitetura: Projeto & Pesquisa & Ensino. São Paulo: FAU-Mackenzie. Disponível em: arquiteturadesignmackenzie.wordpress. Acesso em 04. abr.2014.

LIMA, Ana Gabriela Godinho; et all. Relatório de pesquisa. Pesquisa Acadêmica em área de Prática Projetual. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo – Mackpesquisa, 2011.

PRADO, Julia. O processo criativo de Yutaka Toyota: uma inspiração à criação de joias. Iniciação Científica, 2011. Universidade Presbiteriana Mackenzie. In < https://pt.slideshare.net/mackenzista2/julia-prado?from_action=save>. Acesso em : 27/05/2022.

SCHÖN, Donald. Educando um Profissional Reflexivo: Um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SCRIVENER, Stephen. (2000). Reflection in and on action and practice in creative-production doctoral projects in art and design. Working papers in Art & Design. ISSN 1466-4917. Acesso em abr/2020. ___________________. (2009). The roles of art and design process and object in research. In Reflexões e conexões: sobre a relação entre produção criativa e pesquisa acadêmica. Disponível em . Acesso em jan/2022.

WAISMAN, Marina. O Interior da História. São Paulo: Perspectiva, 2009.

Published

2022-10-24

How to Cite

Aguiar Bizarro Rosa Favaro, H. . . (2022). The Role of Image in Academic Argumentation: investigation of design practices and academic research in jewelry design. DAT Journal, 7(3), 272–288. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.629