Information design applied to digital media: a case study on COVID-19 newsletters

Authors

  • Stefanne Carla Carvalho Portela Laboratório de Design, Experiência e Inovação, Departamento de Desenho e Tecnologia, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Brasil
  • Ana Carolina Brito Laboratório de Design, Experiência e Inovação, Departamento de Desenho e Tecnologia, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Brasil
  • Fabiane Fernandes Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i4.639

Keywords:

Information design, covid-19, information architecture, epidemiological bulletin, visual perception

Abstract

This article submits a technical analysis and survey data collected from users concerning epidemiology reports (infographics) published by several cities of the state of Maranhão during the covid-19 pandemic, on social media during the year 2021. Building on that assessment, a new template for epidemiology reports has been developed, drawing on the survey findings made to date, which have shown no validated concern regarding both reading flow and information layout. For this study, an evaluation protocol was designed founded on Ambrose and Harris’ (2005; 2009;2012) visual elements concepts, Spencer’s (2010), Rosenfeld’s, Morville’s, and Arango’s (2015) information architecture, and Gomes’(2008), Menezes’ and Queiroz’s (2016) perception. Parallel to this, a quantitative survey was carried out with the public to understand if the reports meet their needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stefanne Carla Carvalho Portela, Laboratório de Design, Experiência e Inovação, Departamento de Desenho e Tecnologia, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Brasil

Graduanda em Design, UFMA, Membro discente do LABDesign/DEDET/CCET/UFMA

Ana Carolina Brito, Laboratório de Design, Experiência e Inovação, Departamento de Desenho e Tecnologia, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Brasil

Graduada em Design, UFMA, Membro discente do LABDesign/DEDET/CCET/UFMA

Fabiane Fernandes, Universidade Federal do Maranhão

Professora Adjunta I do DEDET/CECET/UFMA. Membro do NEPP (Núcleo de Ergonomia em Processos e Produtos). Professor Pesquisador em nível Pós-Doutoral (PROCAD Amazônia 2018 - Linha 1 - CAPES processo nº 88887.335194/2019-00). Doutora em Design com ênfase em Ergonomia pela FAAC - UNESP/Bauru (2017). Mestre em Design com ênfase em Ergonomia pela FAAC - UNESP/Bauru (2013). Especialização em Gestão de Projetos pela FARC (2010). Bacharel em Desenho Industrial pela Universidade Federal do Maranhão (2005). Foi Professora Associada I do Departamento de Tecnologia em Design Gráfico, da Faculdade de Comunicação e Informática (FCI) da UNIMEP/Campus Taquaral e Coordenadora da Pós Lato-Sensu em Design Digital com ênfase em Interfaces e Experiência do Usuário (UNIMEP/Campus Taquaral). Tem experiência na área do Design Ergonômico e da Interface Humano-Tecnologia, com ênfase em: Web Design, Ergonomic Design, Information Design, User Experience (UX) & Usability. Também atuou na prática com projetos como: Simulador Virtual dos Painéis das Lavadoras da Brastemp e Consul e Desenvolvimento de diversos websites. Autora dos livros: Design de Informação: base para a disciplina no curso de Design e O Estado e o Design: do estilo à ferramenta estratégica de negócios. Membro do Comitê Científico da Revista Projética (ISSN: 2236-2207), Membro do Comitê Científico da Revista Design e Tecnologia (ISSN: 2178-1974), Membro do Comitê Científico da e-Revista Logo (ISSN: 2238-2542)

References

Ambrose, G. & Harris, P. Tipografía. Bookman Editora, 2005.

Ambrose, G. & HARRIS, P. Cor. Bookman Editora, 2009.

Ambrose, G. & Harris, P. Layout. Bookman Editora, 2012.

Chan, A. K., Nickson, C. P., Rudolph, J. W., Lee, A. & Joynt, G. M. Social media for rapid knowledge dissemination: early experience from the COVID‐19 pandemic. Anaesthesia, n.º 75, 1579-1582, 2020. https://doi.org/10.1111/anae.15057

Costa, A., Bakker, J. & Plucinska G. How and why it works: The principles and history behind visual communication. Medical Writing, n.º 29, 16-21, 2020.

D.School. Bootcamp Bootleg. Escola de Design Thinking da Universidade Stanford, 2018. Disponível em: <https://dschool.stanford.edu/resources/design-thinking-bootleg>. Acesso em: 04 mai.2020.

Fernandes, F. R. Design de Informação: base para a disciplina no curso de Design. FRF Produções, 2015.

Gad, D. Information Design of Public Documents: Applying Gestalt Principles to Improve User Understanding, Doctoral dissertation, Université Laval, 2018.

Gonsales, P. Design thinking para educadores. Instituto Educadigital, São Paulo, 2014.

Gomes Filho, J. Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. 8. ed. rev. e ampl. São Paulo: Escrituras Editora, 2008.

Menezes, H. F. & Queiroz, J. E. R. D. Análise dos princípios visuais no projeto gráfico: estudo de caso envolvendo infográficos jornalísticos. Blucher Design Proceedings, 2(9), 4673-4685, 2016.

Rosenfeld, L., Morville, P. & Arango, J. Information Architecture: for the Web and Beyond. Sebastopol (CA): O’Reilly Media Inc, 2015.

Netto, J. T. C. Semiótica, informação e comunicação: diagrama da teoria do signo (Vol. 168). Editora Perspectiva, 1980.

Santos, A. Seleção do Método de Pesquisa: Guia para pós graduando em design e áreas afins. Insight, 2018.

Sakamoto, C. K. & Lucio, L. A luz e o insight-sobre percepção visual e na Comunicação. Boletim Academia Paulista de Psicologia, 37(92), 115-12, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2017000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 20 abr. 2021.

Silva, R., Silva, S. & Toutain, L. Infográficos e processos cognitivos como recurso para popularização da informação sobre Covid-19. Revista Fontes Documentais, 3, 377-385, 2020. Disponível em: https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/index.php/fontesdocumentais/article/view/659. Acesso em 13 abr. 2021

Sociedade Brasileira de Design da Informação. Brasil, 2020. Disponível em: http://www.sbdi.org.br/definicoes. Acesso em: 15 abr. 2021.

Spencer, D. A practical guide to information architecture (Vol. 1). Penarth: Five Simple Steps, 2010.

Published

2022-12-23

How to Cite

Portela, S. C. C., Brito, A. C., & Fernandes, F. (2022). Information design applied to digital media: a case study on COVID-19 newsletters. DAT Journal, 7(4), 144–160. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i4.639