Rethinking about the consumption through of digital fashion design

Authors

  • Larissa Priscila Giuriatti UNESP
  • Olympio José Pinheiro UNESP, Universidade Estadual Paulista, Campus de Bauru, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i4.641

Keywords:

Design, Fashion Digital, Responsible Consumption

Abstract

The article raises the relationship between digital fashion design and the consumption of the fashion product. Through a descriptive and qualitative research sought to understand the current scenario of fashion consumption, how this scenario promotes the development of digital fashion design and finally how the latter can guide to an ethically responsible consumption in fashion. As well as, through case examples, demonstrate how the digitalization of fashion processes has been happening for some time and how these present ways to address the harmful effects caused to the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Priscila Giuriatti, UNESP

Tem graduação em Design de Moda na UTFPR ( Universidade Tecnológica Federal do Paraná ).
Especialização Lato Sensu em Estética e Gestão de Moda na ECA - USP (Escola de Comunicações e Artes - Universidade de São Paulo). Mestranda no PPG Design – FAAC - UNESP. Experiência de mercado como designer de moda (estilista) em marcas nacionais de pequeno e grande porte.

Olympio José Pinheiro, UNESP, Universidade Estadual Paulista, Campus de Bauru, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação

Graduação em Artes Plásticas na ECA - USP (Escola de Comunicações e Artes - Universidade de São Paulo). Doutorado em Sociologia da Arte na  FFLCH - USP (Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Universidade de São Paulo).  Pós-doutorado em CEHTA - EHESS - Centre d’ Histoire et Théorie des  Arts – École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris. Professor no PPG Design - FAAC - UNESP.

References

AMORIM, W.; BOLDT, R. Moda Virtual: aceleração no processo de transformação digital devido à pandemia de COVID-19. In. Colóquio Internacional de Design, Edição 2020. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/349326261>. Acesso em: 20/08/2022.

BAUDRILLARD, J. Simulacros e Simulação. Lisboa: Relógio D’água, 1991.

BAUDRILLARD, J. O sistema dos objetos. 5a Ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

BLANKS, T. How Sunnei Bucked the Fashion System. Disponível em: . Acesso em: 6/05/2022.

BONSIEPE, G. Teoria e prática do Design Industrial. Elementos para um manual crítico. Lisboa: Centro Portugues de Design, 1992.

CIETTA, E. A revolução do fast-fashion: estratégias e modelos organizativos para competir nas indústrias híbridas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2012.

CLO VIRTUAL FASHION. USER STORIES: Hear it from actual users who have benefited from CLO. Disponível em: < https://www.clo3d.com/en/company/clo-users/stories >. Acesso em: 25/04/2022.

FISHER, N. Hybris: a study in the values of honour and shame in Ancient Greece. Warminster / UK: Aris & Phillips, 1992. Disponível em: https://www.theoi.com/Daimon/Hybris.html. Acesso em: 07/05/2022.

GODART, F. Sociologia da moda. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

GREFFE, X. A economia artisticamente criativa. São Paulo: Iluminuras: Itaú Cultural, 2015.

HOT SECOND. Press release. Disponível em: < https://www.a-hot-second.com/ >. Acesso em: 24/03/2022.

LECTRA. Disponível em: < https://www.lectra.com/en/products/modaris-expert > Acesso em:25/04/2022.

LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: A moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras. 2009.

LIPOVETSKY, G.; JUVIN, H. O Ocidente Mundializado; Controvérsia sobre a Cultura planetária. Lisboa: Ed. 70, 2011.

LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2017 (edição original de 2010).

LÖBACH, B. Design Industrial; Bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: E. Blücher, 2001.

MANZINI, E. VEZOLLI, C. O desenvolvimento de produtos sustentáveis; os requisitos sustentáveis dos produtos industriais. São Paulo: EdUSP, 2008.

MONTEIRO, T. R. B. Obsolescência programada na sociedade de consumo. (Dissertação de Mestrado). Recife: UFRP, 2016.

MORRIS, B. Marca de luxo Burberry queima roupas, perfumes e acessórios no valor de R$141 milhões. Disponível em: < https://www.bbc.com/portuguese/internacional-44905496 >. Acesso em: 15/05/2022.

PANTALEÃO, L. F.; PINHEIRO, O. J. A Função Estética Sustentável em Stuart Walker: Design, Arte e Tecnologia. In Anais do XXI SIMPEP - Simpósio de Engenharia de Produção, 2014. Disponível em: www.researchgate.net/publication/270757779_A_FUNCAO_ESTETICA_SUSTENTAVEL_EM_STUART_WALKER_DESIGN_ARTE_E_TECNOLOGIA . Acesso em: 10/06/2022.

PANTALEÃO, L. F.; PINHEIRO, O. J.. Estética e ornamento: uma antropologia do design no contexto histórico da arte. In: DAT 5 - Design, Arte e Tecnologia, São Paulo, 5º edição, 2009. Disponível em: < https://www.researchgate.net/publication/222009679_Estetica_e_ornamento_uma_antropologia_do_design_no_contexto_historico_da_arte >. Acesso em 03/05/2022.

NOTTEN. P. Hotspots along the apparel value chain. In. Sustainability and Circularity in the Textile Value Chain, Programa das Nações Unidas para o Meio Ambiente 21/10/2020. Disponível em: <https://www.oneplanetnetwork.org/value-chains/textiles>. Acesso em: 19/08/2022.

MACHADO, R. Metaverso: entre a possibilidade de uma existência estendida e a escravidão algorítmica. In. Revista IHU, Instituto Humanitas Unisinos nº550, Ano XXI, 08/11/2021. Disponível em: <https://www.ihuonline.unisinos.br/edicao/550>. Acesso em:11/08/2022.

SANTAELLA, L. et al. As artes do corpo biocibernético e suas manifestações no Brasil. In. Revista Nuestra América n.º 5, Universidade Fernando Pessoa. NELA - Núcleo de Estudos Latino- Americanos, 2008. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10284/2643>. Acesso: 22/04/2022.

SANTAELLA, Lucia. A Teoria Geral dos Signos; Semiose e Autogeração. São Paulo: Àtica, 1995.

SEGATTI, A. L. Ralph & Russo apresenta sua primeira coleção digital para a Alta Costura Outono 2020. Disponível em: < https://www.revistalofficiel.com.br/fashion-week/ralph-russo-haute-couture >. Acesso em: 6/05/2022.

TORRE, L. Desfiles digitais em versão brasileira. Disponível em: < https://elle.com.br/moda/desfiles-digitais-em-versao-brasileira >. Acesso em: 28/04/2022.

Published

2022-12-23

How to Cite

Giuriatti, L. P., & Pinheiro, O. J. (2022). Rethinking about the consumption through of digital fashion design. DAT Journal, 7(4), 62–78. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i4.641