Do jeito que está não vai dar certo – Creation and Development of an Interactive Book as a Support Tool for Female Entrepreneurship

Authors

  • Kelem Camargo Boaretto Janssens
  • Luiz Melo Romão Univille

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i4.645

Keywords:

Creativity, Innovation, Female Entrepreneurship, Design

Abstract

The purpose of this article is to investigate, within the context of innovation applied to the entrepreneurial segment, how creativity can positively impact entrepreneurial activity carried out by women. In the Brazilian business and corporate landscape, the entrepreneur needs to overcome obstacles of the most diverse natures to achieve success. Women who choose to face this challenge face even more obstacles in their journey due to cultural, family and/or financial aspects. Recognizing this need to overcome the female audience, this article shows  the steps for the creation and development of an interactive book with an emphasis on creativity to enhance the entrepreneurial activity of women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kelem Camargo Boaretto Janssens

Empreendedora. CEO da Sabedorama. Possui Mestrado em Design pela Universidade da Região de Joinville. Especialização em Empreendedorismo e Gestão pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná e Tecnólogo em Design de Interiores pela Universidade Positivo. É formada em Criatividade e Design pela Accademia Europea di Firenze. Atua no mundo corporativo/criativo/ estratégico, para desenvolver empresas através do conhecimento.

Luiz Melo Romão, Univille

Possui Doutorado em Informática pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina Especialização em Redes de Computadores pela Universidade do Estado de Santa Catarina e Graduação em Ciência da Computação pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Professor do Programa de Pós-Graduação em Design - Mestrado Profissional e dos cursos de Sistemas de Informação e Engenharia de Software da Univille. Desenvolve pesquisa e atua nos seguintes temas: Inovação aberta, Inovação e Tecnologia Social, Gestão da Inovação, Design Thinking, Empreendedorismo, Negócios Sociais, Gestão de Incubadoras e Gestão do Conhecimento.

References

CORDEIRO, Karina Leyser. Mulheres são líderes mais eficientes. 2019. Disponível em https://comunidade.empreendedorismorosa.com.br/blog/mulheres-sao-lideres-mais-eficientes. Acesso em 13 de agosto de 2020

GEM, Global Entrepreneurship Monitor – Empreendedorismo no Brasil Relatório Executivo 2018. Disponível em https://datasebrae.com.br/wp-content/uploads/2019/02/Relat%C3%B3rio-Executivo-Brasil-2018-v3-web.pdf. Acesso em Acesso em 22 jan. 2020

HARADA, Fernanda Jordani Barbosa et al; O Design Centrado no Humano Aplicado: A Utilização da Abordagem em Diferentes Projetos e Etapas do Design, p. 1254-1266. In: Anais do 12º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, Blucher Design Proceedings, v. 9, n. 2. São Paulo: Blucher, 2016.

OSÓRIO, Josiane. Mulheres empreendedoras no Brasil – Perfil e perspectivas 2019. Disponível em https://www.mulheresempreendedoras.net.br/mulheres-empreendedoras-no-brasil/. Acesso em: 20 mar. 2019.

PACHECO, Polyane. As características empreendedoras. 2019. Disponível em https://administradores.com.br/artigos/as-caracteristicas-empreendedoras. Acesso em: 06 mai. 2020

SCHUMPETER, Joseph A. Teoria do Desenvolvimento Econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e ciclo econômico. São Paulo: Abril Cultural, 1982.

Published

2022-12-23

How to Cite

Janssens, K. C. B., & Melo Romão, L. M. (2022). Do jeito que está não vai dar certo – Creation and Development of an Interactive Book as a Support Tool for Female Entrepreneurship. DAT Journal, 7(4), 268–279. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i4.645