Unpredictability in live audiviovisual practices

Authors

  • Tatiana Giovannone Travisani Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.649

Keywords:

Live performance, Live electronic, Live cinema, Glitch

Abstract

The audiovisual performances in real time, are characterized primarily by non-linear narrative construction, in which the artist composes the work during his own event. It is a fact where both the data and the performance are decisive for the final result, an artist-device-viewer symbiosis occurs in which unpredictability and chance allow novel correlations. For this presentation we will discuss the non-linear narrative process in the practice of audiovisual in real time, making it possible to understand this (audiovisual) system as a set of components in a state of interaction. We will also present the system as an agglomeration of independent parts, discussing its formation from the understanding of the concept of codes, media and rhythms in this type of practice. To explain the information, we will present Clássicos de Calçada, showing in galleries and specifics places for those kinds of works, and so remotely by the web.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana Giovannone Travisani, Universidade Anhembi Morumbi

Docente no PPGCOM da Universidade Anhembi Morumbi e na graduação do curso de Cinema e Audiovisual da mesma instituição. Coordena o grupo de pesquisa Além Telas: experiências no campo do audiovisual expandido. Pós-doutora pela ECA/USP, desenvolve trabalhos artísticos em vídeo arte, vídeo mappings, instalações, cinema expandido e performances sonoro-visuais com o Clássicos de Calçada, projeto em atividade desde 2013.

References

GONTIJO, R. Corpo em cena: reflexões sobre o cinema em circuito fechado. In: BAMBOZ¬ZI, L; PORTUGAL, D. (Orgs) O cinema e seus outros. São Paulo: Editora Equador, 2019.

MAKELA, M. The practice of live cinema. In: Mia Makela, 2008. (http://miamakela/TEXT/)

MORAN, P; BASTUS, M. Audiovisual ao vivo: tendências e conceitos. São Paulo: Editora Intermeios, 2020.

OBICI, G. L. Condição da escuta: mídia e território sonoro. Rio de Janeiro: Editora Viveiro de Castro, 2008.

PARDO, C. La escucha oblicua, una invitación a John Cage. Madrid: Editorial Sexto Piso, 2015.

PRADO, G. ; TAVARES, M. ; ARANTES, P. (Org.). Diálogos transdisciplinares: arte e pesqui¬sa. São Paulo: ECA/USP, 2016.

SOGABE, M. Olhar, tecnologia e arte. DAT Journal, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 151–168, 2019. DOI: 10.29147/dat.v4i3.155.

TRAVISANI, T. G. Audiovisual on trajective. In Anais do 3 Colóquio Retiina Internacional – Resumos e vídeos, (François Soulages; Gilbertto Prado; Suzete Venturelli – Org), Vol.3, 2021, p. 72. São Paulo: PPG Design UAM.

VASCONCELOS, M. J. E. O pensamento sistêmico, o novo paradigma da ciência. Campinas: Editora Papiros, 2002.

Published

2022-10-24

How to Cite

Giovannone Travisani, T. . (2022). Unpredictability in live audiviovisual practices. DAT Journal, 7(3), 56–64. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.649