Perception of the rate of sexualization in the design of female characters in con- temporary games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i1.783

Keywords:

games, game art, female characters, sexualization

Abstract

The female image in the media is constantly the subject of controversy and publicized because of how this possible impacts on male and female perception. It is constant in all forms of narratives, including in the world of video games, where there are sexist stereotypes for female characters. This article aimed to understand the degree of female sexualization in a descriptive-normative way in contemporary games, through the analysis of the presence or absence of sexualization in parts of the body, defined by a literature review: torso, bust, lower limbs and buttock/hip. Through a checklist, five most played characters from Street Fighter, Mortal Kombat, League of Legends and Genshin Impact were evaluated and it was concluded that these productions use recurring techniques of intentional anatomical emphasis and they use clothing for sexualization, in addition to constantly emphasize the pelvis and neck region. These results serve as a methodological reference for the analysis of characteristics that sexualize women, in order to guide productions and discussions to modify the current scenario.

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Author Biographies

Camille Alves

Graduanda em Design pela UFMA, bolsista FAPEMA de iniciação científica no LABDesign/DEDET/CCET/UFMA.

Isabelle Ribeiro Araújo

Graduanda em Design pela UFMA.

Raissa Kaline Lima Pinto

Graduanda em Design pela UFMA, bolsista CNPQ de iiciação científica no Tato Ativo/DEDET/CCET/UFMA

Marcio James Soares Guimarães

Professor Adjunto do DEDET/CCET/UFMA. Coordena o Tato Ativo [@tatoativo], Grupo de Pesquisa Design Inclusivo. Doutorado em Design pela UNESP/Bauru.

Fabiane Fernandes

Professora Adjunta I do DEDET/CECET/UFMA. Membro do NEPP (Núcleo de Ergonomia em Processos e Produtos). Professor Pesquisador em nível Pós-Doutoral (PROCAD Amazônia 2018 - Linha 1 - CAPES processo nº 88887.335194/2019-00). Doutora em Design com ênfase em Ergonomia pela FAAC - UNESP/Bauru (2017). Mestre em Design com ênfase em Ergonomia pela FAAC - UNESP/Bauru (2013). Especialização em Gestão de Projetos pela FARC (2010). Bacharel em Desenho Industrial pela Universidade Federal do Maranhão (2005). Foi Professora Associada I do Departamento de Tecnologia em Design Gráfico, da Faculdade de Comunicação e Informática (FCI) da UNIMEP/Campus Taquaral e Coordenadora da Pós Lato-Sensu em Design Digital com ênfase em Interfaces e Experiência do Usuário (UNIMEP/Campus Taquaral). Tem experiência na área do Design Ergonômico e da Interface Humano-Tecnologia, com ênfase em: Web Design, Ergonomic Design, Information Design, User Experience (UX) & Usability. Também atuou na prática com projetos como: Simulador Virtual dos Painéis das Lavadoras da Brastemp e Consul e Desenvolvimento de diversos websites. Autora dos livros: Design de Informação: base para a disciplina no curso de Design e O Estado e o Design: do estilo à ferramenta estratégica de negócios. Membro do Comitê Científico da Revista Projética (ISSN: 2236-2207), Membro do Comitê Científico da Revista Design e Tecnologia (ISSN: 2178-1974), Membro do Comitê Científico da e-Revista Logo (ISSN: 2238-2542)

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Published

2024-04-10

How to Cite

Alves, C., Araújo, I. R., Pinto, R. K. L., Guimarães, M. J. S., & Fernandes, F. (2024). Perception of the rate of sexualization in the design of female characters in con- temporary games: . DAT Journal, 9(1), 85–102. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i1.783