Analysis of Generative Artificial Intelligence applied to Design: development pha- ses, education, and ethical issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.809

Keywords:

Artificial Intelligence, Design, Education, Ethics

Abstract

This article examines the evolution of Generative Artificial Intelligence (GAI), employing the Bonsiepe model to discuss its development and integration into design practices and education. It highlights the ongoing ethical and social challenges, emphasizing the need for a critical and adaptive approach in using GAI. The text underscores the importance of updating educational models and design practices to align with technological advancements, stressing the need to maintain a critical and ethical perspective in the face of technological innovations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Serviliano Santos Farias

Doutor em Design pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus Bauru (2019), com mestrado em Design pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA, 2014). Atua como professor no Departamento de Desenho e Tecnologia da UFMA, lecionando no curso de graduação em Design e na Pós-Graduação em Design da mesma instituição. Pesquisas Design Gráfico Inclusivo e Inteligência Artificial Generativa.

Inez Maria Leite da Silva

Doutora em Multimédia em Educação pela Universidade de Aveiro – UA/Portugal (2018). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão – UFMA/Brasil (2008). Atua como professora no
Departamento de Desenho e Tecnologia da UFMA, lecionando no curso de graduação em Design e na Pós-Graduação em Design da mesma instituição. Pesquisas: Design – ênfase em Design de Produto; Multimédia em Educação – ênfase em Trabalho Colaborativo.

References

ALMEIDA, Virgílio Augusto Fernandes (Coord.). Recomendações para o avanço da inteligência artificial no Brasil. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Ciências, 2023.

BIERUT, Michael; HELFAND, Jessica; HELLER, Steven; POYNOR, Rick. Textos clássicos do design gráfico. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

CARDOSO, Rafael. Uma introdução ao design. São Paulo: Blucher, 2008.

CHUI, Michael et al. The economic potential of generative AI: The next productivity frontier. McKinsey & Company, junho de 2023.

DE LIRA, Camila. Quem tem medo do Frankenstein? E da IA generativa? Fast Company Brasil, Disponível em: https://fastcompanybrasil.com/tech/inteligencia-artificial/quem-tem-medo-do-frankenstein-e-da-ia-generativa/. Acesso em: 21 nov. 2023.

ER, H.Alpay. Padrões de desenvolvimento do design industrial no terceiro mundo: um modelo conceitual para países recém-industrializados. In: Design e Desenvolvimento: 40 anos depois. São Paulo, Blucher, 2015. p.29-54

ISO/IEC. ISO/IEC 22989:2022. Information technology — Artificial intelligence — Concepts and terminology. 1st ed. Geneva: International Organization for Standardization, 2022. Disponível em: https://standards.iteh.ai/catalog/standards/sist/c86ee148-a050-4bec-b1eb-7300c53a275b/iso-iec-22989. Acesso em: 21 nov. 2023.

KAUFMAN, Dora. A polêmica do Prêmio Jabuti: o uso de IA generativa desqualifica a obra artística? Época Negócios, 2023. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/colunas/iagora/coluna/2023/11/a-polemica-do-premio-jabuti-o-uso-de-ia-generativa-desqualifica-a-obra-artistica.ghtml. Acesso em: 21 nov. 2023.

HACKER, Philipp. Comments on the German-French-Italian Compromise on Foundation Model Regulation. 19 nov. 2023. Disponível em: https://www.reuters.com/technology/germany-france-italy-reach-agreementfuture-ai-regulation-2023-11-18/. Acesso em: 21 nov. 2023.

LIU, Bosen Lily; MORALES, Diana; ROSER CHINCHILLA, Jaime Félix; SABZALIEVA, Emma; VALENTINI, Arianna; VIEIRA DO NASCIMENTO, Daniele; YEROVI, Clarisa. Harnessing the Era of Artificial Intelligence in Higher Education: A Primer for Higher Education Stakeholders. Paris: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura; Caracas: Instituto Internacional da UNESCO para a Educação Superior na América Latina e o Caribe (IESALC), 2023. ED/HE/IESALC/IP/2023/27.

MEDINA, Erik Nardini; FARINA, Mauricius Martins. Inteligência artificial aplicada à criação artística: a emergência do novo artífice. Manuscrítica, n. 44, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i44p68-81

MOURA, Bruno de Freitas. Livro ilustrado por IA é retirado da lista do Prêmio Jabuti. Agência Brasil, 10 nov. 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2023-11/livro-ilustrado-por-ia-e-retirado-da-lista-do-premio-jabuti. Acesso em: 30 de jan. 2024.

NADDEO, Diogo Navarro Loureiro de Barros. Arte generativa: uma análise conceitual, processual e referencial. 2014. Monografia (Graduação em Artes Visuais) – Centro de Artes, Humanidades e Letras, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cachoeira, 2014.

PARLAMENTO EUROPEU. Artificial Intelligence Act: deal on comprehensive rules for trustworthy AI. 09 dez. 2023. Disponível em: https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20231206IPR15699/artificial-intelligence-act-deal-on-comprehensive-rules-for-trustworthy-ai. Acesso em: 12 dez. 2023.

PIZARRO, Carolina Vaitiekunas; ANDRADE NETO, Mariano Lopes; "O projeto de Design e a aplicação de Inteligência Artificial: considerações sobre aspectos éticos no processo de projeto", p. 2518-2535. In: Anais do 14º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Blucher, 2022. ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/ped2022-5359384 DOI: https://doi.org/10.5151/ped2022-5359384

SAYAD, Alexandre Le Voci. Inteligência artificial e pensamento crítico: Caminhos para a educação midiática. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2023.

STEIDL, Nancy. Who claims the intellectual property created by IA?.2023.

Published

2024-09-09

How to Cite

Farias, B. S. S., & Silva, I. M. L. da. (2024). Analysis of Generative Artificial Intelligence applied to Design: development pha- ses, education, and ethical issues. DAT Journal, 9(2), 103–120. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.809