Affective Windows: spaces of sharing
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v6i1.329Keywords:
e Performance, Audiovisual, Pandemia, Videoconferência, PrivacidadeAbstract
This text addresses the new personal and professional realities that social isolation has brought, considering the artistic proposal Janelas Afetivas (Affective Windows - 2020), elaborated by COM.6 collective, which proposes a dialogue between different experiences of sharing. We question the intensification of meetings carried out by video conferencing software, taking into account the established relationships in these remote windows, as well as the interrelations between intimate worlds, each with their nuances and situations revealed by the constant connections and image exhibitions. The different routines and changes in confinement trigger multiple behaviors in front of screens and devices. In this situation, windows have different meanings with new perceptions and understandings of the world. Our space is the same, but our time has changed, since a day is no longer linear, and all activities apparently repeat themselves.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
BASTOS, Marcus V. F. Através da janela: vídeo online em dias de tempos e espaços desarticulados. In Grupo de Estudos Humanidades Computacionais. Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo. 2020. Disponível em: <http://www.iea.usp.br/publicacoes/ensaios/atraves-da-janela-video-online-em-dias-de-tempos-e-espacos-desarticulados>. Acesso em 26 outubro 2020.
BEIGUELMAN, Giselle. Admirável mundo cíbrido. 2004. Disponível em:<https://www.academia.edu/3003787/Admir%C3%A1vel_mundo_c%C3%ADbrido> Acesso em 26 outubro 2020.
BUENO, Claudio. Casa Aberta. 2010. Disponível em <http://buenozdiaz.net/index.php/project/casa-aberta/>. Acesso em 26 outubro 2020.
COM.6. Janelas Afetivas (Hub Eventos 2020). 2020. Disponível em https://youtu.be/sbF6BUwCzA4. Acesso em 26 outubro 2020.
DI FELICE, Massimo. Paisagens pós-urbanas: o fim da experiência urbana e as formas comunicativas de habitar. São Paulo: Annablume, 2009.
FATORELLI, Antonio. Fotografia contemporânea: entre o cinema, o vídeo e as novas mídias. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2013.
FONTCUBERTA, Joan. A câmera de pandora: A fotografi@ depois da fotografia. São Paulo:Ed. G. Gilli, 2012.
LEMOS, André. Cultura da mobilidade. In: BEIGUELMAN, G.; LA FERLA, J. (org.) Nomadismos tecnológicos. São Paulo: Editora Senac, 2011.
MELLO, Christine. Demasiada Presença. Texto curatorial para a exposição realizada na Escola São Paulo. 2009.
PARENTE, André. Alô, é a Letícia? In Revista Performatus, ed. 08, ano 2. 2014. Disponível em:<https://performatus.com.br/estudos/leticia-parente/>. Acesso em 26 outubro 2020.
POLICARPO, Clayton. Breve genealogia do retrato queer/cuir. In Vulgar. São Paulo: Ed. Do Autor, 2020.
PWC Brasil. Relatório Anual PricewaterhouseCoopers Brasil 2020. 2020. Disponível em https://www.pwc.com.br/pt/publicacoes/assets/2020/relatorio_anual_20.pdf. Acesso em 30 outubro 2020.
SALTER, Chris. Entangled: Technology and the transformation of performance. Cambridge: MIT Press, 2010.
SANTAELLA, Lucia. A ecologia pluralista da comunicação. São Paulo: Paulus, 2010.