Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v6i3.436Keywords:
Interaction Design, Interactive Social Media, teaching and learning environmentsAbstract
This text is based on the fact that, as a result of the pandemic, teachers from numerous universities in Brazil appropriated interactive social media in convergence with existing educational platforms for the construction of teaching-learning contexts in higher education. In this sense, the article starts from the observation of the phenomenon of convergence of these media and brings to light relevant aspects of the interaction between teachers and students through an interactive computational environment that has the computer as a support. It is based on the assumption that the design of current interfaces can support improvements and/or enhancements to existing educational platforms in terms of the environment to expand the synchronous interactions necessary for learning to take place.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae; FACCA, Claudia. Ensino do Design e da Arte. DAT Journal, 5(2), 1-6. 2020. https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.213 DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.213
BATES, Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem (versão digital) Tra¬dução de Teaching in a Digital Age: guidelines for designing teaching and learning São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
BONSIEPE, Gui. Design como prática de projeto. São Paulo: Ed. Blücher, 2012.
BONSIEPE, Gui. Design do material ao digital. São Paulo: Ed. Blücher, 2015.
CABRAL, Artur; VENTURELLI, Suzete; PRADO, Gilberto. Sinais detectados entre o biológico e o maquínico. DAT Journal, 4(3), 117-127 - 2019. https://doi.org/10.29147/dat.v4i3.152 DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v4i3.152
CARDOSO GARONE, Priscila.; NESTERIUK, Sérgio. Modelo de design colaborativo de solu¬ções que envolvem jogos digitais ou seus elementos para a educação a distância. DAT Journal, v. 5, n. 1, p. 244-263, 2020. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i1.182 DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i1.182
CIRILO, Suzana; SANTOS, Luana; SANTOS, Vanusa. As redes sociais no processo ensino¬-aprendizagem. In: Anais III Colóquio de pesquisas em educação superior: Saberes, tecno¬logias e o desafio para a formação. UFPB. João Pessoa, 2015.
COLL, César. MONEREO, Carles. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DE MORAES, Dijon. Fenomenologia do design contemporâneo. DAT Journal, v. 5, n. 2, p. 7-24, 12 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.188. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.188
FACCA, Claudia Alquezar; BARBOSA, Ana Mae; ALVES, Jorge Nilo. Relações educacionais entre o Design e a Engenharia: um panorama nacional e internacional. DAT Journal, 5(2), 188-221 - 2020. https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.202 DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.202
JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa manei¬ra de criar e comunicar. Zahar: Rio de Janeiro, 2001.
LATOUR, Bruno. “A Cautious Prometheus? A Few Steps Toward a Philosophy of Design (With Special Attention to Peter Sloterdijk)”. In: Hackney, F.; Glynne, J.; Minto, V. (eds.). Proceedings of the 2008. Annual International Conference of the Design History Society. Falmouth, 3-6 September 2009, ebooks, Universal Publishers, pp. 2-10.
LIMA, Gean Flávio de Araújo, et al. O papel do design no contexto do ensino a distância (EAD)”, p. 2269-2281. In: Anais do 12º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. Blucher Design Proceedings, v. 9, n. 2. São Paulo: Blucher, 2016. DOI: https://doi.org/10.5151/despro-ped2016-0194
LIMA, Leonardo; PRADO, Gilbertto. Interactive Digital Images. DATJournal Design Art and Technology, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 43-71 (2018). DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v3i2.86. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v3i2.86
MCCARTHY, John; WRIGHT, Peter. Technology as experience. Cambridge Cambridge, MA: MIT Press. 2004.
ROGERS, Yvonne; SHARP, Helen; PREECE, Jennifer. Design de interação: além da intera¬ção humano – computador. Porto Alegre: Bookman, 2005.
SANTAELLA, Lucia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista Famecos, 2003. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/ re%20vistafamecos/article/viewFile/3229/2493. Acesso em 04 de maio de 2020.
SANTAELLA, Lucia. A aprendizagem ubíqua substitui a educação formal? RECET In¬teratividade, tecnologias interativas e aprendizagem. Departamento de Computação/ FCET/PUC-SP.2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCET/issue/ view/223/showToc
Sobre o WhatsApp. Página da web. Disponível em: https://www.whatsapp.com/about/
SOGABE, Milton et al. Sopro. DAT Journal, 2(1), 105-115 - 2017 https://doi.org/10.29147/2526- 1789.DAT.2017v2i1p104-114 DOI: https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2017v2i1p104-114