Videogames and the development of cognitive abilities

Authors

  • Silvia Laurentiz

DOI:

https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2017v2i1p79-89

Keywords:

Game, Cognition, Experience, Skills, Attention

Abstract

This study wants to understand how certain cognitive abilities can be exercised
through games. A bibliographical research and case study will be presented
through the Osu! game.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Luciana; CARVALHO, Alysson Massote. Videogame e sua influência em teste de atenção. Psicol. estud., Maringá , v. 15, n. 3, p. 519-525, Sept. 2010. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722010000300009&lng=en&nrm=iso. Access on 23 Apr. 2017. In: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000300009.

BUCHALLA, Ana Paula. A anatomia das emoções. Revista Veja, São Paulo: abril, n. 6, ed. 1. 995, 14 de fevereiro de 2007, p. 92-93.

DAMÁSIO, António (1996). O Erro de Descartes: Emoção, Razão e o Cérebro Humano, São Paulo: Companhia das Letras, 1996, ISBN 85-7164-530-2, 336 páginas.

DANIELLE MARIE (2014). 5 ways Osu! Improves your League of Legends Skills (No, Really) - Take a break from League of Legends to hone your skills with Osu!, In: http://www.gameskinny.com/30il3/5-ways-osu-improves-your-league-of-legends-skills-no-really. Acessado em abril de 2017.

GOMES DA SILVA, Sérgio (2014). A Imagem do Corpo no Teatro das Emoções e dos Sentimentos: a perspectiva neurológica de ANTÓNIO DAMÁSIO, publicado in MATTOS, Rafael da Silva. (Org.). Imagem Corporal: novos olhares numa perspectiva interdisciplinar para o século XXI. 1ed.Rio de Janeiro: Paco Editorial, 2014, v. 1, p. 97-121.

GONG, Diankun, HE, Hui, LIU, Dongbo, MA, Weiyi, DONG, Li, LUO, Cheng & YAO, Dezhong (2015). Enhanced functional connectivity and increased gray matter volume of insula related to action video game playing, Scientific Reports, 2015/04/16/online, V. 5, Article number: 9763, DOI: 10.1038/srep09763, In: https://www.nature.com/articles/srep09763. Acessado em abril de 2017.

KOFFKA, Kurt (1975). Princípios da Psicologia da Gestalt. Trad. de Álvaro Cabral, São Paulo: Ed Cultrix. (Prefácio de 1935). Cap X – Memória: Fundamento de uma teoria do traço. Seção teórica. E capítulo XI – Memória: fundamento de uma teoria to traço – seção experimental e conclusão da teoria, p. 433-537.

LAURENTIZ, Silvia (2015). Sensoriality and Conformed Thought. In: Antona, Margherita, Stephanidis, Constantine. (Org.). Universal Access in Human-Computer Interaction. Access to Interaction 9th International Conference, UAHCI 2015, Held as Part of HCI International 2015, Los Angeles, CA, USA, August 2-7, 2015, Proceedings, Part II. 1ed.New York: Springer International Publishing, 2015, v. 9176, p. 217-225.

MONTANI, Veronica, DE FILIPPO DE GRAZIA, Michele, ZORZI, Marco (2014). A new adaptive videogame for training attention and executive functions: design principles and initial validation, Frontiers in Psychology Journal, v.5, 2014, http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2014.00409, DOI=10.3389/fpsyg. 2014.00409,ISSN=1664-1078. Acessado em abril de 2017.

OEI, Adam C., & PATTERSON, Michael D. (2014). Are videogame training gains specific or general? Frontiers in Systems Neuroscience, 8, 54. In: http://doi.org/10.3389/fnsys.2014.00054. Acessado em abril de 2017.

PATUREL, Amy (2014). How do video games affect the developing brains of children and teens?”, in Neurology Now. 10(3):32-36, June/July 2014, In: http://journals.lww.com/neurologynow/toc/2014/10030. Acessado em abril de 2017.

POLANYI, Michael. (1983) The tacit dimension, Gloucester, Mass., Peter Smith 1983.

RUEDA, Fabián Javier Marín; CASTRO, Nelimar Ribeiro de. Capacidade atencional: há decréscimo com o passar da idade? Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 30, n. 3, p. 572-587, set. 2010. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932010000300010&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 23 abr. 2017. In: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932010000300010.

VIEIRA, Jorge Albuquerque. (2006), “Complexidade e Conhecimento Científico”, Oecologia Brasiliensis, Vol. 10, n. 1. Rio de Janeiro: PPGE/UFRJ, p. 10-16.

VARELA, Francisco J., ROSCH, Eleanor and THOMPSON, Evan. The Embodied Mind - Cognitive Science and Human Experience, 1993, EUA: MIT Press, ISBN 0262720213.

ZICA, Biro (2016). “Como melhorar seu reflexo no League of Legendas” (25/10/2016, In: https://www.calibanxp.com.br/artigo/como-melhorar-seu-reflexo-no-league-of-legends), acessado em abril de 2017.

Published

2017-10-14

How to Cite

Laurentiz, S. (2017). Videogames and the development of cognitive abilities. DATJournal: Design, Art and Technology, 2(1), 80–90. https://doi.org/10.29147/2526-1789.DAT.2017v2i1p79-89