Analysis of the Interlacing project: an articulation between scientific dissemination/diffusion and design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i1.578

Keywords:

Scientific knowledge, Interaction Design, Scientific Dissemination, Entrelaçar Project

Abstract

It is understood that scientific knowledge needs to be accessed and understood by communities other than the scientific one and, for this, it requires an understanding of its language, because its presentation and appreciation are, most of the time, difficult to understand, leading to an involuntary elitization of knowledge. From a mapping of scientific dissemination/diffusion projects, it was identified that the Entrelaçar project (2021) of the Postgraduate Master’s Program in Applied Linguistics from the University of Taubaté-SP, by means of a series of e-books, promotes the diffusion of research from dissertations, with the intention of providing subsidies so that the mother and/or foreign language teacher can use them in the classroom. Thus, this research aims to analyze the Entrelaçar project by articulating it with Interaction Design. This is a methodological-qualitative research with a case study of the mentioned project. Items to be improved in the project were identified, such as the degree of interactivity between the user and the artifact. The e-book could include links and QR Codes that lead the user to other complementary digital content, such as videos, articles and even dissertations from which the material was originated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Guilherme de Brito Arduino

Doutorando em Design pela Universidade Anhembi Morumbi (UAM). Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade de Taubaté (UNITAU), especialista em Comunicação, Semiótica e Linguagens Visuais, pela Braz Cubas Educação e graduado em Publicidade e Propaganda pela Universidade de Taubaté (UNITAU). Bolsista Institucional do PPG-Design da Universidade Anhembi Morumbi.

Andréa Catrópa da Silva

Professora no PPG-Design da Universidade Anhembi Morumbi, estuda as interfaces entre o design, a literatura e a tecnologia.

References

ALBAGLI, Sarita. Divulgação científica: informação científica para a cidadania? Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 396-404, set./dez. 1996. Disponível em: (http://revista. ibict.br/ciinf/article/view/639/643). Acesso em 07 de out. 2021.

ARTAXO, Paulo. A quem interessa atacar a ciência? E por quê. Jornal da USP, São Paulo, 28 fev.2019. Disponível em: (https://jornal.usp.br/artigos/a-quem-interessa-atacar-a-ciencia¬-e-por-que/)Acesso em 07 de out. 2021.

BARROS, Henrique Gomes de Paiva Lins de. Quatro Cantos de Origem. In Perspicillum. Museu de Astronomia e Ciências Afins. Vol. 6, N° 1, novembro, 1992.

BUENO, Wilson Costa. Jornalismo científico no Brasil: compromissos de uma prática dependente. (Tese de doutorado apresentada à Escola de Comunicações e Artes da USP). São Paulo, 1984.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Cur¬ricular (BNCC). Brasília: MEC; SEB, 2018. Disponível em: (http://basenacionalcomum.mec. gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf_). Acesso em 20. out. 2021.

CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Editora Ática, 2000.

DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1995.

FERREIRA, Hugo Fernandes. Viver da Ciência. Em qual Ciência confiar? Youtube, 5 de out. de 2021. Disponível em: (https://www.youtube.com/watch?v=RnQskza8HGw). Acesso em 26 de out. 2021.

GERMANO, Marcelo Gomes; KULESZA, Wojciech Andrzej. Popularização da ciência: uma re¬visão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v 24 n 1: p 7-25, abr. 2007. Dis¬ponível em: (https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1546). Acesso em 02 de dez. 2021.

HUERGO, J. La Popularización, mediación e negociación de significados. In: Seminário La¬tinoamericano: Estrategias para la formación de popularizadores en Ciência y Tecnologia, 2001, Cono Sur, La plata, 14 al 17 de mayo de 2001. Disponível em: (http://www.redpop.org/ redpopAsp/paginas/pagina.asp?PaginaID=39). Acesso em 02 de dez. 2021.

KOZMA, Eliana Vianna Brito; ARDUINO, Luiz Guilherme de Brito; LOPES ROSSI, Maria Apare¬cida Garcia; MORAES, Vânia de. (org). Projeto entrelaçar: leitura e produção escrita no en¬sino médio. Taubaté, Editora Unitau, 2021. Disponível em: (https://editora.unitau.br/index. php/edunitau/catalog/book/47). Acesso em 02 de dez. 2021.

KRIPPENDORFF, Klaus. In Design centrado no ser humano: uma necessidade cultural. Es¬tudos em Design. Rio de Janeiro, Vol.8. Nº3. 2000.

LENS, J. L. La pedagogia dialógica como marco teórico-estratégico para la formación de po¬pularizadores en ciencia y tecnologia. In: Seminário Latinoamericano: Estrategias para la formación de popularizadores en Ciência y Tecnologia, RedPOP- Cono Sul. La Plata, 2001.

MUELLER, M. S. Popularização do conhecimento científico. Revista de Ciência e Infor¬mação, v. 3 n. 2, abr. 2002. Disponível em: (https://repositorio.unb.br/handle/10482/990). Acesso em 02 de dez. 2021.

PASTERNAK, Natalia; ORSI, Carlos. Ciência no cotidiano: viva a razão, abaixo a ignorância. São Paulo: Contexto, 2021.

POPPER, Karl. O realismo e o objectivo da ciência - Pós-Escrito à Lógica da Descoberta Científica (1º vol.). Lisboa: Dom Quixote, 1987.

ROGERS, Yvonne; SHARP, Helen; Preece, Jenny. Design de Interação: Além da Interação Humano-Computador. Porto Alegre: Bookman; 3ª edição, 2013.

SALA, Oscar. O papel da ciência na sociedade. Revista de História, v. 50 n. 100, p.813-820, dez. 1974. Disponível em: (https://www.revistas.usp.br/revhistoria/ article/view/132677 ). Acesso em 07 de out. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.1974.132677

SAFFER, Dan. Designing for Interaction. New York: New Readers, 2009.

TASCHNER, Natalia Pasternak. O cientista e a síndrome de Cassandra. Ciência e Cultura, São Paulo, v.70, no.2, p.4-5, abr./jun. 2018. Disponível em: (http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/ cic/v70n2/v70n2a02.pdf). Acesso em 25 de nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.21800/2317-66602018000200002

TV UNITAU. Entrelaçar: uma articulação entre a pesquisa e sua aplicação na Educação Bá¬sica. Youtube, 20 de ago. de 2021. Disponível em: (https://www.youtube.com/watch?v=Rn¬Qskza8HGw). Acesso em 02 de dez. 2021.

Published

2022-03-23

How to Cite

Arduino, L. G. de B., & Silva, A. C. da. (2022). Analysis of the Interlacing project: an articulation between scientific dissemination/diffusion and design. DAT Journal, 7(1), 182–196. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i1.578