Space and interactivity in the remediation of a fictional book: analysis of an example

Authors

  • Maíra Woloszyn Universidade Federal de Santa Catarina
  • Luciane Maria Fadel Universidade Federal de Santa Catarina
  • Berenice Santos Gonçalves Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.592

Keywords:

Digital book, Space, Interactivity

Abstract

Digital media provided a new look at the book. Designed and designed for the computational medium, digital books use media resources different from the printed medium, providing a new type of interaction for readers. The reformulation of a medium inspired by another can be called remediation. Thus, this article presents the analysis of the app book “The Metamosphosis for iPad”, a digital book that proposes a new reading experience for the classic work of Franz Kafka, in order to identify the levels of space and interactivity involved in the book digital. For that, we used the close reading method, whose principle is in the observation of a digital artifact. As a result, the interface space was identified and was built to refer to the personality and feelings of the character of Kafka's work, presenting this to the reader through interactivity and space navigation.

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Author Biographies

Maíra Woloszyn, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado e Mestrado em Design na linha de Mídia com enfasê em Tecnologia pela Univer-sidade Federal de Santa Catarina e gra-duação em Desenho Industrial com ha-bilitação em Programação Visual pela Universidade Federal de Santa Maria. É vice-líder do grupo de pesquisa Tipos & Textos da Universidade Federal de Santa Catarina e membro do grupo de pesquisa do CNPq Design de publicações digitais, certificados pela instituição.

Luciane Maria Fadel, Universidade Federal de Santa Catarina

possui graduação em Comunicação Visual pela Univer-sidade Federal do Paraná (1987), graduação em Engenharia da Computação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1994), graduação em Licencia-tura em 2º Grau pela Universidade Tec-nológica Federal do Paraná (1992), mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e doutorado em Typography &  Graphic Communication - University of Reading (2007) e Pós-Doutorado em Narrativas orientado pelo Prof. Jim Bi-zzocchi na Simon Fraser University, Ca-nada. Atualmente é professora adjunto do Departamento de Expressão Gráfica da Universidade Federal de Santa Catarina.

Berenice Santos Gonçalves, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui Doutorado em Engenharia de Produ-ção pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Gran-de do Sul e graduação em Artes Visuais - Bacharelado e Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente exerce a função de professora adjunta na Universidade Fe-deral de Santa Catarina onde ministra disciplinas nas áreas de Teoria da Cor e Ergonomia e usabilidade para o curso de Graduação em Design. Atua nos pro-gramas de Mestrado e Doutorado em Design. Desenvolve pesquisas nas linhas de Mídia e Tecnologia.

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Published

2022-10-24

How to Cite

Woloszyn, M., Fadel, L. M., & Santos Gonçalves, B. (2022). Space and interactivity in the remediation of a fictional book: analysis of an example. DAT Journal, 7(3), 104–116. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.592