Digital Textbook in Epub Format: Potentials and Challenges for use in Education

Authors

  • Juliana Cristina da Silva Cassaro Instituto Federal do Espírito Santo
  • Edson José Carpintero Rezende

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.602

Keywords:

Design, EPUB, Digital Textbooks, Education, Technology

Abstract

This study presents the result of the investigation of similar experiences, within the stage of analysis of the design project for the implementation of the digital textbook in EPUB format in distance education at the Federal Institute of Espírito Santo. The objective was to understand the strengths and weaknesses of this format as a digital textbook. For this, it used the bibliographic research method, analyzing a total of 24 works, national and international, published between 2016 and 2021. According to the analyses, the EPUB format has great potential for use in educational contexts, as it allows the incorporation of media, interactive activities, mathematical formulas, among others, as well as enabling the accessibility of all content. However, there are relevant points that can make its adoption difficult, among them, the need for advanced knowledge in HTML and CSS programming to implement interactive resources and their accessibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Cristina da Silva Cassaro, Instituto Federal do Espírito Santo

Doutora e Mestre em Design, pós-gra-duada em Gestão de Projetos e bacharel em Desenho Industrial - Programação Visual. É servidora do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) e atua na coordenadoria Geral de Tecnologias Educacionais do Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância (Cefor) do Ifes. Possui experiência na área de Educação a Distância, com ênfase no Design, atuando principalmente no planejamento de disciplinas para o Ambiente Virtual de Aprendizagem - Moodle, e na produção de material di-dático impresso e mídias para EaD.

Edson José Carpintero Rezende

Graduado em Odontologia, licenciado em Ciências e pós- -graduação em Microbiologia, pós-graduado em Odontologia Legal. É mestre em Saúde Coletiva, doutor em Ciências da Saúde e possui pós-doutorado em Estudos interdisciplinares do lazer. É professor e pesquisador da Escola de Design da Universidade do Estado de Minas atua na graduação e no Programa de Pós-graduação em Design – PPGD da mesma instituição.

References

ARAUJO, E. N. O. O ebook animado e interativo reconte - lendo contos, reescrevendo pontos: um produto educacional que utiliza as novas TICS para o desenvolvimento da leitura e produção textual. 2019. 114f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/27694. Acesso em: 22 maio. 2021.

ASTUTI, O. W.; KUSUMAJANTO, D. D. Development of Electronic Book (E-Book) EPUB-Based for Display Course. JPBM, Malang, v. 3, n. 2, p. 157-164, set. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17977/um003v3i22017p157. Acesso em 15 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.17977/um003v3i22017p157

BATISTA, M. L. F. S. Design instrucional: uma abordagem do design gráfico para o desenvolvimento de ferramentas de suporte à Educação a Distância. Dissertação (Mestrado em Design) - Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2008.

BROZOSTECK-PAWLOWSK, J.; RUBIN, M.; SALAMONCZYK, A. Enhancement of math content accessibility in EPUB3 educational publications. New Review of Hypermedia and Multimedia, v. 25 n. 1-2 p. 31-56, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13614568.2019.1664645. Acesso em: 19 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/13614568.2019.1664645

CALDAS, W. K; NOBRE, I. A. N; GAVA, T. B. S. Uso do computador na educação: Desafios Tecnológicos e Pedagógicos. In: Informática na educação: um caminho de possibilidades. NOBRE, I. A. M. et al. Serra: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, 2011. cap. 1, p. 15-39.

CARDOSO, R. Design para um mundo complexo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

CASSARO, J. C. S.; RIBEIRO, R. A. C. Educação e pandemia: a importância do designer educacional e as proximidades do perfil com o designer. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.8, p. 80149-80156, ago. 2021. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/34350. Acesso em: 20 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n8-296

CASTELLS, M. Materials for an exploratory theory of the network society. British Journal of Sociology, London, v.51, n. 1, p. 5-24, Jan./Mar. 2000. Disponível em: http://faculty.georgetown.edu/irvinem/theory/Castells-NetworkSociety.pdf. Acesso em: 26 nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/000713100358408

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. São Paulo: UNESP/IMESP, 1998. 160 p.

COMPTON, Y. S. Publicações Digitais. In: LUPTON, E (Org.). Tipos na tela: um guia para designer, editores, tipógrafos, blogueiros e estudantes. São Paulo: Gustavo Gili, 2015. p. 79-99.

DEWEY, J. Vida e educação. São Paulo: Nacional. 1959a

DICK, M. E.; GONÇALVES, B. S. Fatores que influenciam o processo de design do livro digital: Uma investigação por meio de análise categorial. Design e Tecnologia, v. 10, n. 20, p. 106-118, jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.23972/det2020iss20pp106-118. Acesso em: 17 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.23972/det2020iss20pp106-118

EBNER, M.; GAILER, C.; KHALIL, M.; KOPP, M.; LACKNER, E.; RAUNIG, M. Potential of EPUB3 for Digital Textbooks in Higher Education. In Proceedings of Smart Learning Conference, Dubai, UAE, v. 7 n. 9 p. 324-336, mar, 2016. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1606.05690. Acesso em: jan. 2020.

FARBIARZ, A. Entre o linear e não-linear do texto impresso e eletrônico. In: FARBIARZ, J. L. et al. Os lugares do design na leitura. Rio de Janeiro: Editora Novas Ideias, 2008. p. 103-110.

FERREIRA, R. C. Criação e uso de material instrucional digital multimídia para o ensino de conceitos de astronomia para o ensino médio. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional de Ensino de Física) – Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal Fluminense, Volta Redonda, 2017. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5619. Acesso em: 21 maio 2021.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Ed. 34. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GROVER, A. P. E-Books as Non-interactive Textual Compositions: An Argument for Simplicity over Complexity in Future E-Book Formats. Pub Res Q, New York, n. 32, p.178–186, 2016. Disponível em: https://link-springer-com.ez120.periodicos.capes.gov.br/content/pdf/10.1007/s12109-016-9470-7.pdf. Acesso em: 18 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s12109-016-9470-7

HARDIYANTO, A. Developing e-book for pre-intermediate gramar In efl classroom. Premise Journal, Lampungv, v. 9, n. 2, p. 129-142, out. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.24127/pj.v9i2.3058. Acesso em: 10 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.24127/pj.v9i2.3058

HIDAYAT, R.; ERWADI.; SARI, V. R.; ADE, V. R. P. Pemanfaatan Sigil Untuk Pembuatan E-Book (Electronic Book) dengan Format EPub. TEKNOSI, Padang, v. 03, n. 01, abr. 2017. Disponível em: https://teknosi.fti.unand.ac.id/index.php/teknosi/article/view/190/110. Acesso em: 10 maio 2021.

KNOLSEISEN, R. T. Livros digitais: Criando maior valor por meio de recursos interativos e multimídia. 2016. Monografia (Graduação em Design) - Curso de Design – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/164595. Acesso em: 20 maio 2021.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A formação da Leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1999. Disponível em: https://docero.com.br/doc/cs80. Acesso em: 8 out. 2019.

MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD: a educação a distância hoje. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007. 160 p.

MOORE, M. G; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007. 424 p.

MORAES, D. D. C. D. de. Livro didático e cultura da impressão. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022018000100470&lng=en&nrm=iso. Acesso em 10 set. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844xxxx

MULLIKEN, A.; FALLOON, K. Blind academic library users’ experiences with obtaining full text and accessible full text of books and articles in the USA. Library Hi Tech , Bingley, v. 37 n. 3, p. 456-479, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1108/LHT-08-2017-0177. Acesso em: 17 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1108/LHT-08-2017-0177

MUNE, C.; AGEE, A. Are e-books for everyone? An evaluation of academic e-book platforms’ accessibility features. Journal of electronic resources librarianship, San Jose. v. 28, n. 3, p. 172-182, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1941126X.2016.1200927. Acesso em: 18 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/1941126X.2016.1200927

NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. 2. ed. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. 1999.

PARK, J. H.; KIM, H.; LIM, S. Development of an electronic book accessibility standard for physically challenged individuals and deduction of a production guideline. Computer Standards & Interfaces, v. 64, p. 78-84, mai. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.csi.2018.12.004. Acesso em: 15 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.csi.2018.12.004

PERRY, G. T.; POSSATTI, G. M.; DA SILVA, R. P. Guidelines for Ebook Design. InfoDesign - Revista Brasileira de Design da Informação, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 197–213, 2018. DOI: 10.51358/id.v15i2.651. Disponível em: https://infodesign.org.br/infodesign/article/view/651. Acesso em: 12 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.51358/id.v15i2.651

PIRES, J. de A. A reconstrução do livro: um estudo em design acerca das possibilidades do livro a partir da hipertextualidade eletrônica. Dissertação (Mestrado em design) - Departamento de Artes & Design, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=7228@1. Acesso em 10 nov. 2019.

PLUVINAGE, J. Transposição multiplataforma da ironia machadiana: análise da adaptação de conto "a igreja do diabo" para o livro digital. 2019. Dissertação (Mestrado em Divulgação Científica e Cultural) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/335660. Acesso em 22 maio 2021.

PORTUGAL, C. Design, educação e tecnologia. Rio de Janeiro: Rio Books, 2013.

PRASAD, D,; TOTARAM; R.; USAGAWA, T. A Framework for Open Textbooks Analytics System. TechTrends, v. 60, n. 4, p. 344-349, abr. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11528-016-0070-3. Acesso em 19 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-016-0070-3

ROGERS, C. Liberdade para Aprender. Belo Horizonte: Ed. Interlivros, 1973.

THACKARA, J. In the bubble: designing in a complex world. The MIT Press. Londres: Inglaterra, 2005. Disponível em: http://www.witz.com.br/textos/John%20Thackara%20- %20In%20the%20Bubble%20Designing%20in%20a%20Complex%20World.pdf. Acesso em: 5 out. 2020.

TORI, R. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010. 254 p.

SARASA-CABEZUELO, A. A Model for Creating Interactive eBooks for eLearning. Future Internet, v. 12, n. 12, p. 223, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.3390/fi12120223. Acesso em: 14 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/fi12120223

TOVSTIADI, E.; WIERSMA, G. Comparing Digital Apples and Oranges: A Comparative Analysis of e-Books Across Multiple Platforms. The Serials Librarian, v. 70, ed. 1-4, p. 175-183, jun. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1080/0361526X.2016.1148979. Acesso em: 18 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/0361526X.2016.1148979

TSAI, T. P.; HSU, C.; LIN, J. An Application of ePUB3 eBooks to the Design and Teaching of Flipped ‘Applied Writing’ Courses: An Example of ‘Abstract Writing’. Journal of Educational Media & Library Sciences. v. 56, n. 1, p. 69-105, mar. de 2019. Disponível em: http://joemls.dils.tku.edu.tw/detail.php?articleId=56103&lang=zh_tw. Acesso em: 15 set. 2019.

TURCIC, M.; PAP, K. Dynamic Mathematical Layout in E-Books. Tehnički vjesnik, v. 25, n. 2, p. 573-581, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.17559/TV-20160520095624. Acesso em: 14 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.17559/TV-20160520095624

ZENG, Y. Z.; XU, X. B.; HE, C. G. H. The Influence of E-book Format and Reading Device on Users’ Reading Experience: A Case Study of Graduate Students. Publishing Research Quarterly, v. 32 n. 4, p.319-330, 2016. DOI: https://doi.org/10.1007/s12109-016-9472-5

WOLOSZYN, M.; SANTOS, B. Typography application dimensions and factors in digital books. InfoDesign, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 80-96, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.51358/id.v15i1.635. Acesso em: 20 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.51358/id.v15i1.635

WU, D.; SU, H. Steganography via E-Books With the EPUB Format by Rearrangements of the Contents of the CSS Files. IEEE ACCESS, v. 8, jan. 2020. Disponível em: https://ieeexplore-ieee-org.ez120.periodicos.capes.gov.br/document/8960385?frbrVersion=3. Acesso em: 17 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2966889

Published

2022-10-24

How to Cite

da Silva Cassaro, J. C. ., & Carpintero Rezende, E. J. . (2022). Digital Textbook in Epub Format: Potentials and Challenges for use in Education. DAT Journal, 7(3), 117–132. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.602