The design project and its impacts on the productivity and quality of the jewelry and costume jewelry industries

Authors

  • Eliana Andrello Firjan - Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial, Rio de Janeiro
  • Engracia M.L. da Costa Llaberia Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.631

Keywords:

Project, Design, Jewelry, Industry

Abstract

This article deals with the design project development process and its impacts on the jewelry industry. The authors' experience in the sector made it possible to diagnose critical and common points between companies in the segments that comprise it: jewelry, veneers and costume jewelry. The most recurrent complaints of entrepreneurs in relation to issues related to design can be summarized in the difficulty in working with creations presented through drawings that, although often having good aesthetic attributes, often prove to be unfeasible to production processes or even due to modifications imposed in production by the skill or not of the goldsmiths and patternmakers in carrying out a particular design. These reports expose the technical ignorance of the vast majority of participants in the process as a whole, of the real purpose and meaning of a design project, its implications and impacts on the production process, with consequences for productivity, standardization and product quality. To contextualize the dynamics of jewelry creation and production, we sought to bring the fundamental steps of the design project applied to jewelry.

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Author Biographies

Eliana Andrello, Firjan - Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial, Rio de Janeiro

Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal Fluminense, com pos em planejamento estratégico, pela Universidae Estácio de Sá. Atuante no mercado joalheiro desde 1982, com vasta expriência em gestão de processos produtivos, pesquisa e inovação na industria de joias e bijuterias, junto a grandes empresas do setor. Integrante do Comitê Brasileiro de Joalheria, Gemas, Metais Preciosos e Bijuteria, CE-033, para atualização da ABNT NBR 15876:2010. Desde 2014, vinculada à Firjan SENAI - Rio de Janeiro , como Especialista Técnica do Centro de Referencia em Joalheria.

Engracia M.L. da Costa Llaberia, Universidade Anhembi Morumbi

Doutora e Mestre em Design pela Universidade Anhembi Morumbi, Desenhista Industrial graduada pela ESDI/ UERJ, Escola Superior de Desenho Industrial, Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Relações Públicas, e Designer de Interiores pela UNIP Diretora de Design da AJESP, Associação dos Joalheiros do Estado de São Paulo, desde 2007. Membro do GT-01, Núcleo de Pesquisa e Estudos em Design de Joias – AJESP/IBGM, Instituto Brasileiro de Gemas e Metais Preciosos. Membro do GT-04, Grupo de Trabalho da CEE-237, Comissão de Desenho Técnico da ABNT, na elaboração da norma NBR 17.041 - Requisitos para Representação Gráfica de Joias.

References

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Published

2022-10-24

How to Cite

Andrello, E. ., & M.L. da Costa Llaberia, E. . . (2022). The design project and its impacts on the productivity and quality of the jewelry and costume jewelry industries. DAT Journal, 7(3), 242–254. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.631