Design Methodology Applied in a Case Study to Improve Experience in the Food and Beverage Sector in Hotel
DOI:
https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i3.652Keywords:
Design Methodology, Research project, ArtifactAbstract
The purpose of this article is to present results of the use of Design Methodologies applied in a case study, to assist in the elaboration of a Design Research Project. The case study methodology employed exploratory and ethnographic research, questionnaires, observations, analysis of the problem and objective tree, creation of personas, creation of a functional structure and main system to design a technological artifact aimed at improving the experience of service consumers of food and beverages in hotels of a Hotel Chain installed in the Industrial Pole of Manaus. With the use of design methodologies in the use case, it was possible to delimit the research theme, identify a problem, raise research questions, validate the problem, define the objectives, justify the research and propose a solution hypothesis. As a result, the study proved that design methodologies reduce the complexity in the elaboration of the Design Research Project, for a Postgraduate Program in Design at the Federal University of Amazonas.
Downloads
References
ARAÚJO, R. C. P.; MAIA, L. P. de. Análise dos problemas e objetivos das atividades eco¬nômicas tradicionais e emergentes na zona costeira do Estado do Ceará. Arquivos de Ciências do Mar. Fortaleza, v. 44, n. 3, p. 20-39, 2011.
BOMFIM, Gustavo A. (1995). Metodologia para desenvolvimento de projetos. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB.
BAXTER, Mike. Projeto de produto. Cidade: São Paulo. Edgard Blucher, 2000.
CENTRO DE INTEGRAÇÃO EMPRESA-ESCOLA – CIEE. Escolha Certa: as profissões do século 21: manual para ajudar os jovens estudantes na escolha da carreira / Centro de Integra¬ção Empresa-Escola - São Paulo : CIEE, 2013.236 p. ; il.
CORAL, E.; OGLIARI, A.; ABREU, A. F. (orgs.). Gestão integrada da inovação: estratégia, organização e desenvolvimento de produtos. 1.ed. São Paulo: Atlas, 2009.
CROSS, N. Desenhante: pensador do desenho. Editora sCHDs, Santa Maria. 2004.
DE FREITAS, Ranielder Fábio; COUTINHO, Solange Galvão; DA NÓBREGA WAECHTER, Hans. Análise de Metodologias em Design: a informação tratada por diferentes olhares. Estudos em design, v. 21, n. 1, 2013.
FRASCARA, Jorge. (1988). Graphic Design: Fine Art or Social Science. Design Issues 5(1) 18–29. DOI: https://doi.org/10.2307/1511556
GIL, Antonio Carlos, 1946 – Como elaborar projetos de pesquisa / Antonio Carlos Gil. – 6. ed. – São Paulo: Atlas, 2017.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999. Projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
KIRK, J. & MILLER, M. L. (1986). Reliability and validity in qualitative research: qualitati¬ve research methods. Newbury Park: Sage, 1. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412985659
KOWALTOWSKI, D. C. C. K et. al. Reflexão sobre metodologias de projeto arquitetônico. Revista Ambiente Construído. Porto Alegre, v.6, n.2, p. 07-19, abr./jun. 2006. Disponível em: < https://seer.ufrgs.br/ambienteconstruido/article/view/3683 > . Acesso em: 10 jul. 2021.
LEÃO. Lourdes Meireles. Metodologia do Estudo e Pesquisa: facilitando a vida dos estu¬dantes, professores e pesquisadores. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
LOUZADA, Rita de Cássia Ramos; SILVA FILHO, João Ferreira da. Formação do pesquisador e sofrimento mental: um estudo de caso. Psicologia em Estudo, v. 10, p. 451-461, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722005000300013
MATTÉ, V. A. O conhecimento da prática projetual dos designers gráficos como base para o desenvolvimento de materiais didáticos impressos. 2009. 304 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Univer¬sidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://repositorio. ufsc.br/handle/123456789/92613 . Acesso em: 10 jul. 2021.
MIGUEL, P. A. C. Qualidade: Enfoques e Ferramentas. São Paulo: Artliber, 2001.
MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. Cidade: São Paulo. Ed. Martins Fontes, 2008.
NORMAN, Donald A. (2006). O design do dia a dia. Rio de Janeiro: Rocco, 272p.
NUNES, P. T. (2018). Finanças Pessoais: Um estudo de caso em uma Instituição Religiosa. Revista de Administração e Contabilidade da FAT, 9 (3).
PEREIRA, Gisele Silva. Comportamento do consumidor no turismo: tipologias e processo de tomada de decisão nas compras. In: III Seminário de Pesquisa em Turismo do Mercosul, Caxias do Sul, 2005.
PLATT, Leonardo Bunn. ANÁLISE DA REPUTAÇÃO ONLINE DO SETOR DE ALIMENTOS E BEBIDAS DOS HOTÉIS DE FLORIANÓPOLIS UTILIZANDO O TOURQUAL. 2018. 44 f. TCC DOI: https://doi.org/10.17648/raoit.v13n1.5163
SEIVEWRIGHT, Simon. Pesquisa e design. Bookman Editora, 2015.
STEFANINI, Cláudio José; YAMASHITA, Ana Paula Nazareth Guardia; SOUSA, Roseane Bar¬cellos Marques. TURISMO DE NEGÓCIOS: O USO DA ANÁLISE FATORIAL COMO INSTRU¬MENTO DE IDENTIFICAÇÃO DOS VALORES PARA OS VIAJANTES A NEGÓCIOS. Turydes, [s.l.], v. 5, n. 12, p.29-45, jun. 2012. Disponível em: < http://www.eumed.net/rev/tury¬des/12/sys.pdf> ;. Acesso em: 02 de fevereiro 2020.
SOUZA, N. A. P. Qualidade no atendimento dos serviços de hotelaria em Ribeirão Preto: Diferênças entre turistas de negócios e lazer. Ribeirão Preto, p. 27, 2010.
VIANNA, Maurício. Design thinking: inovação em negócios. Design Thinking, 2012.