The arts and design in high school in Brazil

Authors

  • Ana Mae Barbosa

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.719

Keywords:

Visual arts, design, high school

Abstract

This essay demonstrates the importance of the Arts for the development of mental processes that increase rational intelligence. On the other hand, it claims for the High School the knowledge of the image from the point of view of cognitive and subjective production, critical interpretation the contextualization of what is produced and what is being analyzed. A curriculum that interlinks the Visual Arts, Design, Popular Art and Audiovisual Culture would prepare the youth for a world of varied knowledge and almost unlimited work. Which profession did not work with image? From medicine to politics, everyone uses images, which they need to know to better provide right diagnoses or positive “marketing”. I appeal to the artists and designers to campaign, now that we are discussing the High School Curriculum, strengthen Arts and Design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Mae Barbosa

Professora Emérita da ECA/USP e do Mestrado e Doutorado em Design, Arte e Tecnologia da Universidade Anhembi Morumbi. Autora de diversos livros sobre o Ensino de Arte. Publicou os livros Redesenhando o desenho: educadores, política e história - com o qual ganhou o Prêmio Jabuti (2016), Mulheres não devem ficar em silencio com Vitoria Amaral em 2019 e Criatividade Coletiva (2023) com Annelise Nani Fonseca e Textos Selecionados em 2023 pela CLACSO, Argentina, além de Imagen en la enseñanza del Arte no México, entre outros.

References

CATTERALL, J. S. The Arts and the Transfer of Learning. Critical Links: Learning in the Arts and Student Academic and Social Development. Washington DC: Arts Education Partnership, pp. 151-157, 2002. Consultado 12 de dezembro de 2016.

DELL’AGNESE, L.R.G. Design, educação e arte: metodologia projetual do design no ensino da história da arte em uma escola pública. Mestrado em Design, Universidade Anhembi Morumbi, 2020.

MARTINS, B.; COUTO, R.; Aprendizagem Baseada em Design: uma pedagogia que fortalece os paradigmas da educação contemporânea. Blucher Design Proceedings, São Paulo, setembro de 2015, vol.2 num.2. proceedings.blucher.com.br. DOI: https://doi.org/10.5151/designpro-CIDI2015-cidi_217

MARTINS, M. BNCC: cadê a Arte?. Curitiba; Ed. Appris, 2022.

MORAES, P. A. S. STEAM: Arte e Design no Currículo do Ensino Médio. Dissertação de Mestrado, Programa em Design, Arte e Tecnologia, Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2017. (198 páginas)

Published

2023-06-29

How to Cite

Barbosa, A. M. (2023). The arts and design in high school in Brazil. DAT Journal, 8(2), 4–12. https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i2.719