The Design Project and its convergences with Ethnographic Research
DOI:
https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.792Keywords:
Design Methodology, Ethnography, User Research, Digital Ethnography, DesignAbstract
The search for understanding the subject and its relations with the environment - whether in the material or digital plane - and the artifacts that compose it motivates this research, which aims to relate the characteristics, tools and directions of ethnographic research to the methodological path of the design project. Thus, the present study used a bibliographic survey and critical analysis to apply concepts of ethnography - in particular, digital ethnography - to a methodological approach to design in order to collect information with greater precision about the users of the design artifact, in order to contribute to the development of projects in the area. As a result, a set of suggestions on the development of the approach is presented through the identification of stages and tools adhering to the systematization of a methodological approach.
Downloads
References
ARAUJO, Eduardo Pucu de. Um estudo sobre Etnografia aplicada ao Design. 2012. 104 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Design, Puc-Rio, Rio de Janeiro, 2012.
FERRAZ, Cláudia Pereira. A etnografia digital e os fundamentos da Antropologia para estudos em redes on-line. Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v. 12, n. 35, p. 46-69, set. 2019. DOI: https://doi.org/10.23925/v12n35_artigo3
GEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas (1973). Rio de Janeiro: LTC, 1989.
LOURENÇO, Cléria Donizete da Silva; FERREIRA, Patrícia Aparecida; ROSA, Alexandre Reis. Etnografia e grounded theory na pesquisa de marketing de relacionamento no mercado consumidor: uma proposta metodológica. Ram. Revista de Administração Mackenzie, [S.L.], v. 9, n. 4, p. 99-124, jun. 2008. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1678-69712008000400007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712008000400007
PASSOS, Ravi. Design da informação: um modelo para configuração de interface natural, 2014, 231p. Tese (Doutorado em Design) - Departamento de Comunicação e Arte, Universidade de Aveiro, Aveiro - Portugal, 2014.
ROCHA, Gilmar. A etnografia como categoria de pensamento na antropologia moderna. Cadernos de Campo (São Paulo, 1991), [S.L.], v. 15, n. 14-15, p. 99, 30 mar. 2006. Universidade de São Paulo, Agência USP de Gestão da Informação Acadêmica (AGUIA). http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v15i14-15p99-114. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v15i14-15p99-114
SZEREMETA, Angélica. Metodologia e Abordagem de Campo: considerações sobre a utilização da etnografia como instrumento de pesquisa a partir da contribuição teórica de mainardes e magnani. Revista Levs, [S.L.], v. 19, n. 19, p. 160-171, 18 jun. 2017. Faculdade de Filosofia e Ciências. http://dx.doi.org/10.36311/1983-2192.2018.v19n19.09.p160. DOI: https://doi.org/10.36311/1983-2192.2018.v19n19.09.p160
URIARTE, Urpi Montoya. O que é fazer etnografia para os antropólogos. Ponto Urbe, [S.L.], n. 11, p. 1-13, 1 dez. 2012. OpenEdition. http://dx.doi.org/10.4000/pontourbe.300. DOI: https://doi.org/10.4000/pontourbe.300
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 DAT Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.