The Design Project and its convergences with Ethnographic Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.792

Keywords:

Design Methodology, Ethnography, User Research, Digital Ethnography, Design

Abstract

The search for understanding the subject and its relations with the environment - whether in the material or digital plane - and the artifacts that compose it motivates this research, which aims to relate the characteristics, tools and directions of ethnographic research to the methodological path of the design project. Thus, the present study used a bibliographic survey and critical analysis to apply concepts of ethnography - in particular, digital ethnography - to a methodological approach to design in order to collect information with greater precision about the users of the design artifact, in order to contribute to the development of projects in the area. As a result, a set of suggestions on the development of the approach is presented through the identification of stages and tools adhering to the systematization of a methodological approach.

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Author Biographies

Ravi Figueiredo Passos

Doutor em Design pela Universidade Aveiro; Mestre em Design pela Universidade Anhembi Morumbi; Especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas pela Universidade de Brasília; Bacharel em Desenho Industrial, com habilitação em Programação Visual, pela Universidade de Brasília. Docente nos cursos de Bacharelado em Design Gráfico e pós-graduações lato sensu relacionadas ao design, na Universidade Federal de Goiás. Atua na pesquisa e desenvolvimento em design, com ênfase em design da informação, voltados à interface digital, interação, programação visual, identidade e metodologia de projeto, entre outros. Tem interesses no enfoque da criação experimental e na conscientização de processos do design.

Jacqueline Alves de Oliveira

possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda (FIC/UFG, 2016) e em Design Gráfico (FAV/UFG, 2023), es- pecialização em Assessoria de Comunicação e Marketing (FIC/UFG, 2018) e MBA em Gestão de Marketing e Análise do Consumo (FACE/UFG, 2021). Cursa Mes- trado em Comunicação pelo PPGCOM da FIC/UFG, na linha de Mídia e Cidadania, a ser concluído em 2025. Tem experiência em Comunicação Visual e Design, atuando principalmente nas áreas de design editorial e divulgação científica. Como áreas de interesse destacam-se representatividade feminina e etnografia aplicada ao design.

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Published

2024-09-09

How to Cite

Passos, R. F., & Oliveira, J. A. de. (2024). The Design Project and its convergences with Ethnographic Research. DAT Journal, 9(2), 23–33. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.792