Ethical procedures of type revival in type design

Authors

  • Érico Lebedenco
  • Gisela Belluzzo de Campos

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v4i1.116

Keywords:

Type design, Typography, Ethics

Abstract

This paper examines the practice of type revival as a significant example of appropriation in type design. The practice is analyzed by an ethical bias in the professional approach, with focus on methods of production, authorship, registration and distribution of digital fonts. The investigation of the main ethical conflicts are based on articles by Vanderlans (1996) and Downer (1996), identifying the limits of appropriation accepted in typography, alongside with the interpretations of authorship, legal registration and commercial law may have. The consultation of moral codes from professional associations provides guidelines regarding the social and professional responsibility of the designer, in accordance with the precepts of intellectual property applied to type design, observed from the legal point of view by Andrade Lima (2006) and Barroca (2008). At the end, it is defined a set of notes for the ethical behavior in the production of digital fonts of type revival.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADG Brasil. Caderno de ética no design. Desenvolvida pela designer Sonia Carvalho. Consultor jurídico da ADG Brasil Dr. Paulo Gomes de Oliveira Filho. São Paulo: ADG Brasil, 2004.

ANDRADE LIMA, João Ademar de. Curso de Propriedade Intelectual para Designers. João Pessoa: Editora Novas Idéias, 2006.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna: do Iluminismo aos movimentos contemporâneos. Tradução Denise Bottmann, Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

Association Typographique Internationale (ATypI). ATypI Statutes. Approved 2004 Minor Revision to the Statutes. Revision4.0. New York: ATypI Board, 2004.

BARROCA, T. N. Direito e tipografia – Breve incursão sobre o tratamento jurídico das fontes pelo direito brasileiro. In Revista da ABPI. n. 93, março/abril de 2008. Rio de Janeiro: Associação Brasileira da Propriedade Intelectual, 2008. P. 23-34.

CAUDURO, Fálvio V. A retórica visual da pós-modernidade. In Revista FAMECOS. n. 37, dezembro de 2008. Porto Alegre: PPGCOM/PUCRS, 2008, P. 107-114.

CARDINALI, Luciano. Garamond: letras que bailam. São Paulo: Edições Rosari, 2004.

DEVROYE, Luc. ATypI and the Code Morale. Disponível em: http://luc.devroye.org/fonts-48608.html. Acesso em: 24 set. 2017.

DiaCrítico. DiaCrítico 26 – Manoel dos Santos & Fabio Haag – Registro e licenciamento de fontes. Agosto de 2016. Disponível em: https://youtu.be/onMTjMO43vs. Acesso em: 13 nov. 2017.

DOWNER, John. Copping an attitude | part 2. In Emigre, n. 38, p.101-9. Sacramento: Emigre Graphics, 1996.

FARIAS, Priscila. Tipografia digital: o impacto das novas tecnologias. Rio de Janeiro: 2AB, 2001.

GOMES, Ricardo Esteves. O design brasileiro de tipos digitais: A configuração de um campo profissional. São Paulo: Blucher,2010.

GIANOTTI, Arthur. Moralidade pública e moralidade privada. In Ética. Organização: Adauto Novaes. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

GRAHAM, Lawrence D. Legal Battles that Shaped the Computer Industry. Westport: Quorum Books, 1999.

International Council of Graphic Design Associations (Ico-D). Best practice paper: model code of professional conduct for designers. Montreal: Ico-D, 2011.

LILLIE, Patricia. Arguments against copyright protection of typeface and our responses. In Type Right. 1997-2013. Disponível em: typeright.org/feature3.html. Acesso em: 24 set. 2017.

LEBEDENCO, Érico., NEDER, Rafael. Fundamentos do Resgate Tipográfico, In DAT Journal: design, art and technology. Ano 1. Vol. 1. no1. São Paulo: Universidade Anhembi Morumbi, 2016. Disponível em: http://ppgdesign.anhembi.br/datjournal/index.php/dat/article/view/12/7. Acesso em: 13 nov. 2017.

NOVAES, Adauto. Cenários. In Ética. Organização: Adauto Novaes. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

LO CELSO, Alejandro. A discussion on Type Revivalism, In MA in Typeface Design. Reading: University of Reading, UK, 2000.

POYNOR, Rick. Abaixo as regras. Tradução: Mariana Bandarra. Porto Alegre: Bookman, 2010.

ROCHA, Claudio. Novo projeto tipográfico. São Paulo: Edições Rosari, 2012.

SCHAFFNER, Paul F. Copyright and Digital Typography. 1995. Disponível em: www.personal.umich.edu/~pfs/essay2. Acesso em: 24 set. 2017.

SMEIJERS, Fred. A new moral code. In Type Now – a manifesto. London: Hyphen Press, 2003.

SOTA. DMCA Policy. Disponível em: www.typesociety.org/about/dmca/. Acesso em: 26 nov. 2017.

VANDERLANS, Rudy. Copping an attitude | part 1. In Emigre, n. 38,p.6-9. Sacramento: Emigre Graphics, 1996.

VILLAS-BOAS, André. O que é [e o que nunca foi] design gráfico. Rio de Janeiro: 2AB, 2007.

YAN, Jack. The Legal Side. In Type Right. 1997-2013. Disponível em: http://typeright.org/feature4.html. Acesso em: 24 set. 2017.

Published

2019-05-10

How to Cite

Lebedenco, Érico, & de Campos, G. B. (2019). Ethical procedures of type revival in type design. DAT Journal, 4(1), 142–161. https://doi.org/10.29147/dat.v4i1.116