Development of an application for the metaverse about dinosaurs from Brazil

Authors

  • Marcos Vinicios Divino de Lima
  • Fabian Alves de Jesus Araujo Universidade Federal de Goiás
  • Daniel de Salles Canfield Universidade Federal de Goiás https://orcid.org/0000-0001-6255-5114

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i4.717

Keywords:

Application, Metaverse, Exhibition, Dinosaurs, Brazil

Abstract

Metaverse and dinosaurs are two improvable terms that when aligned reveal the capacity of design to aid in the dissemination and scientific interaction. During the last few decades, the way people are consuming art, culture and science has become faster and more immersive, so that new technologies have become more necessary. Thus, this study aims to develop an application for the metaverse that provides the interaction experience in an exhibition with dinosaurs of Brazil. For the development of the paper, the Design Thinking method proposed by Vianna et al. (2012), its four steps and nine tools were used. Therefore, it is expected that this application will contribute to the dissemination of Brazilian science, especially in the field of paleontology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Vinicios Divino de Lima

Pós-graduando em Engenharia de Software pela Universidade de São Paulo, possui graduação em Design Gráfico pela Universidade Federal de Goiás. Atualmente é designer e desenvolvedor de software.

Fabian Alves de Jesus Araujo, Universidade Federal de Goiás

Graduando Design Gráfico pela Universidade Federal de Goiás. Atualmente é designer atuante trabalhando no desenvolvimento de marcas, embalagens e experiências digitais.

Daniel de Salles Canfield, Universidade Federal de Goiás

Pós-doutor e doutor em design pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, possui mestrado em marketing pela Dublin Business School (Irlanda), MBA em design estratégico pela Escola Superior de Propaganda e Marketing e graduação em Desenho Industrial/ Programação Visual pela Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é professor de design gráfico da Universidade Federal de Goiás.

References

AGOGINO, Alice M. et al. Design Practitioners ’ Perspectives on Methods for Ideation and Prototyping Design Practitioners ’ Perspectives on Methods for Ideation and Prototyping. Mudd design workshop IX, [s. l.], n. MAY, p. 1–20, 2015.

CANDEIRO, C. R. et al. Tetrápodes do Cretáceo do sul de Goiás, Triângulo Mineiro e Mato Grosso Atividades e Reuniões 2015-2019. Rio de Janeiro: Letra Capital Editora, 2020.

CASTRONOVA, E. Exodus to the Virtual World: How online fun is changing reality. New York: Palgrave Macmillan, 2007.

IDEO.ORG. The Field Guide to Human-Centered Design. 1. ed. [s.l.] : IDEO.org, 2015.

INCT-CPCT. O que os jovens brasileiros pensam da ciência e da tecnologia: pesquisa realizada pelo Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em comunicação Pública da Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT). Rio de janeiro: Fiocruz/COC; INCT-CPCT, 2021.

KELLNER, A. W. A.; CAMPOS, D. A. On a theropod dinosaur (Abelisauria) from the continental Cretaceous of Brazil. Arquivos do Museu Nacional Rio de Janeiro. 60 (3): 163–170, 2002.

KIMBELL, Lucy; BAILEY, Jocelyn. Prototyping and the new spirit of policy-making. CoDesign, [s. l.], v. 13, n. 3, p. 214–226, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/15710882.2017.1355003

LOBACH, B. Design Industrial. São Paulo: Editora Edgar, 2001.

LUPTON, Ellen. Graphic Design Thinking: Beyond Brainstorming. New York: Princeton Architectural Press, 2011.

META. Avatares 3D com mais opções e em mais plataformas, 2022. Disponível em: https://about.fb.com/br/news/2022/01/avatares-3d-com-mais-opcoes-e-em-mais-plataformas. Acesso em: 20/10/2022.

MJV. Human Centered Design: como aplicar os conceitos no seu negócio. Rio de janeiro: MJV Technology & Innovation, 2018.

PRIBERAM. Dicionário online em português. 2023. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/metaverso. Acesso em: 18/02/2023.

STEPHENSON, N. Snow Crash. Reino Unido: Penguin, 1994.

UK DESIGN COUNCIL. Design methods for developing services, 2015.

VAZ, Jorge Belimar Silva. Utilização de Design Thinking e gestão de ideias para inovação: estudo de caso em uma organização pública. 2016. Universidade Federal de Lavras, [s. l.], 2016.

VIANNA, Y. et al. Design Thinking: Inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2012.

VIDAL, L. Staurikosaurus pricei, 2014. Disponível em: https://www.instagram.com/paleovidal/ Acesso em: 15/08/2022.

VIDAL, L. Abelisaurídeo (3D+fotomontagem), 2017. Disponível em: https://web.facebook.com/LucianoVidalPaleoarte/photos/pb.100066635215840.-2207520000./1452249468188323/?type=3. Acesso em: 15/08/2022.

VR Compare. Quest 2 Controllers, 2022. Disponível em: https://vr-compare.com/accessory/quest2controllers Acesso em: 10/08/2022.

Published

2023-12-28

How to Cite

Lima, M. V. D. de, Araujo, F. A. de J., & Canfield, D. de S. (2023). Development of an application for the metaverse about dinosaurs from Brazil. DAT Journal, 8(4), 141–164. https://doi.org/10.29147/datjournal.v8i4.717

Issue

Section

Design, Art and Technology