The Museum House typology and the passage from the private to the public: the Ema Klabin House Museum and the Mesa (Ex) Posta exhibition

Authors

  • Cristiane Alves
  • Mirtes Marins de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i4.680

Keywords:

Exhibition Design, House-Museum, Public and Private, Material Culture

Abstract

This article intends to investigate the House Museum typology and specifically the House Museum Ema Klabin, a collector’s house museum that, due to its institutional aspects, evokes the memory of domestic environments, of the practices and knowledge, lived there, at the same time that it presents objects and artifacts of a collection of cultural interest that testifies to epistemologies based on material culture. To this end, this article investigates the environment of the Dining Room and the Mesa (Ex) Posta exhibition held since 2014 in biannual editions as a case study and seeks to understand the articulations that operate through exhibition design, understood as part of the project. The article is based on the field of private collecting to make a brief presentation of the historical origins of the House Museum typology and is anchored in fundamental authors in the field of design, Rafael Cardoso and Igor Kopytoff, for understanding exhibition design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Alves

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Design da Universidade Anhembi Morumbi (UAM). Possui Pós-graduação em Arte Crítica e Curadoria pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e em Educação em Museus pelo Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo – MAC-USP. É graduada em Licenciatura em Educação Artística pela Universidade São Judas Tadeu (USJT).

Mirtes Marins de Oliveira

Mestre e doutora em Educação: História e Filosofia e Pesquisadora Colaboradora na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP, 2020). É docente e pesquisadora na Pós-Graduação em Design da Universidade Anhembi Morumbi e Pós-Doutora pela FE-USP.

References

AFONSO, M. M.; SERRES, J. C. P. Casa-Museu, Museu-Casa ou Casa Histórica? Uma Controversa Tipologia Museal. Contribuciones a las Ciencias Sociales, Edumed.Net Enciclopédia Virtual, número 26, Espanha, Noviembre 2014, Disponível em: https://bit.ly/3qbhSK7. 01 dez. 2022. Acesso em: 01 dez. 2022.

ALMEIDA, C. A. F. O Colecionismo Ilustrado na Gênese dos Museus Contemporâneos. Anais do Museu Histórico Nacional. Rio de Janeiro, v. 33, p. 123-140, 2001. Disponível em: https://bit.ly/3zDQAAh. Acesso em: 01 dez. 2022.

BRANDÃO, A. Uma História do Mobiliário na Coleção Ema Klabin. In COSTA, P. de F. (Org.). A Coleção Ema Klabin. São Paulo 1. ed., Fundação Cultural Ema Gordon Klabin, p. 63- 77, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3xD87Hc. Acesso em: 01 dez. 2022.

CARDOSO, R. Design para um Mundo Complexo. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

CARDOSO, R. Do fetichismo dos objetos à semântica do produto, e além. Arcos: Design, cultura material e visualidade, v. 1, número único, 1998. Disponível em: https://bit.ly/3gTp9tU. Acesso em: 01 dez. 2022.

COSTA, P. de F. A Rua da Casa Portugal. São Paulo: Fundação Ema Klabin, 2014.

COSTA, P. de F. Sinfonia de objetos: A Coleção de Ema Gordon Klabin. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 2007.

DATJournal Vol. 4 No. 2 Design and Activism. Priscila Arantes e Mirtes Marins de Oliveira (org), 2019.

JULIÃO, L. Apontamentos sobre a história dos museus. Caderno de Diretrizes Museológicas 1, Superintendência de Museus/Secretaria de Cultura de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006. Disponível em: https://bit.ly/3xy5EO0. Acesso em: 01 dez. 2022.

KNAUSS, P. O Cavalete e a Paleta. Arte e Prática de Colecionar no Brasil. Anais do Museu Histórico Nacional. Rio de Janeiro, v. 33, p. 23-44, 2001. Disponível em: https://bit.ly/3zDQA¬Ah. Acesso em: 01 dez. 2022.

KOPYTOFF, I. A biografia cultural das coisas: a mercantilização como processo. In APPA¬DURAI, A. A vida social das coisas. Niterói: EDUFF, 2008.

LA FERLA, J. (2021). Arte, Design, Mídia: Memoriais da América Latina. DAT Journal, 6(4), 26–47. https://doi.org/10.29147/datjournal.v6i4.489 DOI: https://doi.org/10.29147/datjournal.v6i4.489

MAURIÈS, P. Cabinets of Curiosities. United Kingdom, Thames & Hudson Ltd, 2002.

PAVONNI, R. Casas Museo: Perspectivas para um Nuevo Rol em la Cultura en la Sociedad. In Casa Museo: Museología y Gestión. Actas de los Congressos sobre Casa Museo (2006, 2007, 2008). Ministerio da Educación, Cultura y Desporto, p. 241-2512013. Disponível em: https://bit.ly/35Fp9bu. Acesso em: 01 dez. 2022.

PONTE, A. Casas-museu – Locais onde o Patrimônio Material e Imaterial Confluem numa Comunicação Orquestrada. In Anais do Encontros Brasileiros de Palácios, Museus-Casas e Casas Históricas 2014 – 2017, São Paulo, v.4, p. 114-125, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3cWeHQR. Acesso em: 01 dez. 2022.

ZEPEDA Arias, N. (2020). Compartilhe a mesa. Design centrado nas pessoas para recursos educacionais em museus. DAT Journal, 5(2), 129–139. https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.198. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.198

Published

2022-12-23

How to Cite

Alves, C., & Oliveira, M. M. de. (2022). The Museum House typology and the passage from the private to the public: the Ema Klabin House Museum and the Mesa (Ex) Posta exhibition. DAT Journal, 7(4), 45–61. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i4.680