Places of memory in the work of Ayrson Heráclito

  • Marcelo Rafael de Carvalho 0000-0001-5134-5963
  • Mirtes Marins de Oliveira 0000-0002-7132-0875
Keywords: Places of memory, Contemporary art, Video installation, Afro-Brazilian art

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the video installation Os Sacu­dimentos (2015), a video installation consisting of two videos called O Sacudimen­to da Casa da Torre (8’32 ‘) and O Sacudimento da Maison des Esclaves em Gorée (8’32’), a work by the Brazilian artist Ayrson Heráclito (Macaúbas, Bahia, 1968), based on the version shown at the São Paulo Art Museum Assis Chateaubriand (MASP) in 2018. As a methodological approach, for a discussion of the work, the conceptual perspective of places of memory (les lieux de mémóire) developed by Pierre Nora, in 1984. For Nora, places of memory are those where memory is crys­tallizes and takes refuge. They would be a kind of substitute the memory, which symbolically representing what remains and what is perpetuated from another time to the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Rafael de Carvalho, 0000-0001-5134-5963

É Mes­trando pelo PPG Design da Universidade Anhembi Morumbi. Bolsista Capes Pro­sup/UAM/Bolsa. Possui graduação em Comunicação Social pela Universidade Mackenzie. Atuou como supervisor do serviço educativo do MAB (Museu de Arte Brasileira), assistente de coordena­ção do educativo do Instituto Cultural Itaú e coordenador da ação educativa da 26º Bienal de São Paulo.

Mirtes Marins de Oliveira, 0000-0002-7132-0875

É curadora, pesquisadora e docente do PPG Design da Universidade Anhembi Morumbi. Pós-Doutorado em Educação - DE-USP. Possui graduação em Educação Artística- Artes Plásticas pela Universidade de São Paulo (1986), mestrado (1997) e doutora­do (2002) em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

References

ANDRADE, Renan; ARANTES, Priscila. Associar, dissimular e zelar: Estratégias de (re)existência na formação da objetuária sacra afro-brasileira. In: DATJournal, v. 4, n. 2, p. 77-83. ago. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.29147/dat.v4i2.132. Acesso em: 16/02/2020.

ARANTES, Priscila. Re/escrituras da Arte Contemporânea - História, Arquivo e Mídia. Porto Alegre: Sulinas, 2015.

FORTES, Hugo. Dos objetos às coisas na poética da performance. In: DATJournal, v. 3, n. 1, p. 131-146. Jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.29147/dat.v3i1.77. Acesso em: 16/02/2020.

HERÁCLITO, Ayrson. Ayrson Heráclito > The Shakings: The meeting of the Atlantic Margins / O Sacudimento: a reunião das Margens Atlânticas. Disponível em: https://inresidence.videobrasil.org.br/2015/08/24/os-sacudimentos-a-reuniao-das-margens-atlanticas-projeto-finalizado-durante-o-premio-de-residencia-sesc_videobrasil-na-raw-material-company-dacar-senegal/. Acesso em: 04/10/2019.

MOTT, Luiz. Bahia Inquisição & Sociedade. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2010.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. In: Projeto História. Tradução de Yara Aun Khouri. São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 16/02/2020.

Published
2020-06-19
How to Cite
Rafael de Carvalho, M., & Marins de Oliveira, M. . (2020). Places of memory in the work of Ayrson Heráclito. DAT Journal, 5(2), 345-354. https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.211
Section
Extended Design: from interculturality to technology