Scenographic design in museums: the Tim Burton exhibition
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v5i3.262Keywords:
Exhibition, Museum, Scenography, MISAbstract
Since its beginnings, cinema has included scenography, or scenographic design, as an auxiliary device in the construction of the film narrative. Museums, on the other hand, have developed different approaches to scenography, according to their typology. In the case of the Museu da Imagem e do Som of São Paulo, MIS-SP, which houses an eminently audiovisual collection, the scenography is often used as a factor to attract the public, transforming its exhibitions into shows. Assuming this, the present article is made up of three parts. The first comprises notes on the relationship between cinema and scenography. The second lists the affinities of scenographic design in museums. The final part, formats the case study of the exhibition about the filmmaker Tim Burton, comprising the use of scenography in the museum environment. The references will be borrowed from Urssi (2006), Cohen (2015), Gonçalves (2004) and others.
Downloads
References
ARAÚJO, Renato Moreira; SOLDAN, Marcello. O cinema Neorrealista italiano e o realismo. In: COLÓQUIO PARA APRESENTAÇÃO DE PRODUÇÕES ACADÊMICAS, 5., 2018, Goiânia. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2018. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/971/o/5gt3_ARTIGO_RENATO_OK.pdf. Acesso em: 4 jul. 2020.
BANTIGNY, Ludivine. La Nouvelle Vague, Un Demi-Siècle De Cinéma. Vingtième Siècle : Re- vue D‘histoire, n. 74, p. 154-159, 2002. DOI 10.2307/3771815. Disponível em: www.jstor.org/stable/3771815. Acesso em: 4 julho 2020. DOI: https://doi.org/10.2307/3771815
BAPTISTA, Mauro. A pesquisa sobre design e cinema: o design de produção. Revista Galáxia , São Paulo, n. 15, p. 109-120, jun. 2008.
BORDWELL, David. Eisenstein, Socialist Realism, and the Charms of Mizanstsena. In: LAVAL - LEY, Albert; SCHERR, Barry (org.). Eisenstein at 100 : A Reconsideration. New Brunswick: Rutgers University Press, 2001. p.13-37.
BUTRUCE, Débora; BUILLET, Rodrigo (org.). A direção de arte no cinema brasileiro . 1. ed. Rio de Janeiro: Caixa Cultura RJ, 2017.
CINEMATECA FRANCESA. Historique de la programmation . Paris, 2020. Disponível em: https://www.cinematheque.fr/programmation.html>. Acesso em: 06 julho 2020.
CINEMATECA FRANCESA. Tim Burton, l’exposition . Paris, 2012. Disponível em: <https://www.cinematheque.fr/cycle/tim-burton-156.html>. Acesso em: 07 julho 2020.
GAUDREAULT, André. Theatricality, Narrativity, and Trickality: Reevaluating the Cinema of Georges Méliès. Journal of Popular Film and Television , N.I., v. 15, n. 3, p. 110-119, 1987. DOI: https://doi.org/10.1080/01956051.1987.9944092
FERNANDES, Gabriel Silva. Desconstrutivismo e arquitetura pós-moderna : da crítica cul - tural dos anos sessenta ao espetáculo no século XXI. 2013. 286 p. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.
Instituto Brasileiro de Museus (IBRAM). Museu em Números . Brasilia: IBRAM, 2011. MAGNAVITA, Pasqualino Romano. Arquitetura, cinema, tecnologia e cenografia virtual. Revista de Arquitetura e Urbanismo , Salvador, v. 7, n. 2, p. 104-107, 2006.
MANTOVANI, Anna. Cenografia . Série Princípios. São Paulo: Editora Ática, 1989.
MARCONDES, Ciro Inácio. TEATRO, CINEMA E INFLUÊNCIA EXPRESSIONISTA EM LIMITE E VESTIDO DE NOIVA. CASA , Araraquara, v. 9, n. 1, p. 1-14, julho 2011. DOI: https://doi.org/10.21709/casa.v9i1.4424
MAURE, Marc. The exhibition as theatre: on the staging of museum objects. : on the staging of museum objects. Nordisk Museologi , Oslo, v. 2, p. 155-168, 1995. DOI: https://doi.org/10.5617/nm.3729
MENDONÇA, Tânia Mara Quinta Aguiar de. MUSEUS DA IMAGEM E DO SOM : O DESAFIO DO PROCESSO DE MUSEALIZAÇÃO DOS ACERVOS AUDIOVISUAIS NO BRASIL. 2012. 448 f. Tese (Doutorado) - Curso de Museologia, Departamento de Museologia, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2012.
MOMA. Tim Burton . Nova York, 2009. Disponível em: https://www.moma.org/calendar/exhibitions/313?. Acesso em: 7 jul. 2020.
MUSEU DA IMAGEM E DO SOM (Rio de Janeiro). MIS/Histórico . Disponível em: https://www.mis.rj.gov.br/historico/. Acesso em: 01 abr. 2020.
O MUNDO DE TIM BURTON. Direção de Marcelo Cavalieri. São Paulo: Case Lúdico, 2016. (7 min.), sonoro, color. Disponível em: https://vimeo.com/170468535. Acesso em: 16 julho 2020.
OLIVEIRA, Roberto A.. Notas Sobre o Cenógrafo Mudo. Revista Universitária do Audiovi- sual , São Carlos, s.p., 15 mar. 2012. Disponível em: http://www.rua.ufscar.br/notas-sobre-o-cenografo-mudo/. Acesso em: 2 jul. 2020.
ROCHA, Cleomar de Sousa; RODRIGUES, Olira Saraiva; ARAÚJO, Cláudia dos Santos; MARCON, Mary Aurorar da Costa. Cora em Cores. DAT Journal , São Paulo, v. 4, n. 3, p. 86-95, 6 dez. 2019. Universidade Anhembi Morumbi. http://dx.doi.org/10.29147/dat.v4i3.149. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v4i3.149
SILVA, Michel. O cinema expressionista alemão. Urutágua , Maringá, v. 1, n. 10, s.p., nov. 2006.
SILVA NETO, Alceu; ARANTES, Priscila Almeida Cunha. Design expográfico e cenografia: um estudo de caso do Museu Catavento. Educação Gráfica , Bauru, v. 3, n. 23, p. 56-73, dez. 2019.
SEHAYEK , Marnie. The Dark And Distinctive Elements Of Film Noir. In: The culture trip . [S. l.], 21 out. 2016. Disponível em: https://theculturetrip.com/north-america/usa/california/ articles/the-dark-and-distinctive-elements-of-film-noir/. Acesso em: 3 julho 2020.
SEVERO, Luis Fernando. Verdades e Consequências: Influências e Rupturas do Dogma 95 na Era do Cinema Digital. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUL, XVII., 2016, Curitiba. Anais [...]., 2016. Disponível em: http://www.portalintercom.org.br/anais/sul2016/resumos/R50-0017-1.pdf. Acesso em: 5 julho 2020.
TORRES, José Wanderson Lima. Cinema de massa e cinema de autor sob o ângulo da auto - ria. e-Com , Belo Horizonte, v. 1, n. 5, p. 1-9, 2012.
VARGAS, G. P.de. Direção de arte: do cinematógrafo ao cinema digital. Orson Revista dos Cur- sos de Cinema do Cearte UFPEL. Pelotas, v. 4, p. 186-201, 2013. Disponível em: <http://orson.ufpel.edu.br/content/04/artigos/o_processo/gilka_vargas.pdf>. Acesso em: 03 jun. 2020.