The new product, the result of the multiplication of design knowledge

Authors

  • Claudia Alquezar Facca

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v5i4.281

Keywords:

Design, History, Product Design, Industrial Design

Abstract

This text deals with a perception of change regarding the concept of design in its essence and its forms of application today, especially with regard to the term product design. From the history of the word “design” that mixes with the history of “design” as an area of knowledge, passing through the analysis of design as a practical activity, going from industrial design to product design, until arriving at the product as a result of the design process, it’s observed that its meaning has changed significantly. Product design, which we originally knew, is no longer restricted to the product as an object but rather covers the product as a result of the design process, be it physical or digital, just as the product is the result of multiplication, within the scope of mathematics. This diversified knowledge multiplication aimed at innovation and the development of new solutions to problems that are becoming increasingly complex.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Alquezar Facca

Mestre e Doutora em Design pela Universidade Anhembi Morumbi, com Doutorado Sanduíche na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, em Portugal; Especialista em Didática do Ensino Superior e em Comunicação e Artes pela Universidade Presbiteriana Mackenzie; Bacharel em Desenho Industrial com habilitação em Projeto de Produto pela Universidade Presbiteriana Mackenzie; docente nos Cursos de Design e Engenharia e Coordenadora dos Cursos de Graduação e Pós-Graduação em Design do Centro Universitário do Instituto Mauá de Tecnologia.

References

BÜRDEK, B. E. História, teoria e prática do design de produtos. São Paulo: Blucher, 2006.

CARA, M. Do desenho industrial ao design no Brasil: uma bibliografia crítica para a disciplina. São Paulo: Blucher, 2010.

CARDOSO, R. Uma introdução à história do design. 2. ed. São Paulo: Blucher, 2004.

CARDOSO, R. O design brasileiro antes do design: aspectos da história gráfica, 1870-1960. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

CARDOSO, R. Design para um mundo complexo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

COELHO, L. A. L. Conceitos-chave em design. Rio de Janeiro: PUC-Rio / Novas Ideias, 2008.

CUFFARO, D.; PAIGE, D.; BLACKMAN, C.; LAITURI, D.; COVERT, D.; SEARS, L.; NEHEZ-CUFFARO, A. Process, Materials, and Measurements: all the details industrial designers need to know but can never find. Gloucester / MA: Rockport, 2006.

FACCA, C. A. A contribuição do pensamento do design na formação do engenheiro: o espaço do Fab Lab como experiência transversal. 2020. 253 f. Tese (Doutorado em Design) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo. 2020.

FLUSSER, V. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. Tradução de Raquel Abi-Sâmara. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

HARDT, M. The term design. In:. [S.l.]: [s.n.]. 2006. p. 21.

HESKETT, J. Design. São Paulo: Ática, 2008.

LÖBACH, B. Design Industrial: bases para a configuração dos produtos industriais. Tradução de Freddy Van Camp. São Paulo: Blucher, 2001.

MALDONADO, T. Design Industrial. Lisboa: Edições 70, 2012.

MORAES, D. D. Fenomenologia do design contemporâneo. DATJournal, São Paulo, 5, n. 2, 19 jun. 2020. 7-24. Disponível em: https://datjournal.anhembi.br/dat. Acesso em: 13 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.188

MTE. CBO - Classificação Brasileira de Ocupações / MTE - Ministério do Trabalho. Disponível em: http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/pesquisas/BuscaPorTituloResultado.jsf. Acesso em: 12 set. 2020.

SCHNEIDER, B. Design - uma introdução: o design no contexto social, cultural e econômico. Tradução de George B. Sperber e Sonali Bertuol. São Paulo: Blucher, 2010.

WDO. Definition of Industrial Design. WDO - World Design Organisation, 2020. Disponível em: https://wdo.org/about/definition/. Acesso em: 12 out 2019.

Published

2020-12-08

How to Cite

Alquezar Facca, C. . (2020). The new product, the result of the multiplication of design knowledge. DAT Journal, 5(4), 41–57. https://doi.org/10.29147/dat.v5i4.281