Image alternatives to the attention economy: Design and activism in Brazil

Authors

  • Tarcisio Torres Silva

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v6i4.498

Keywords:

Design, Activism, Politics, Attention Economy, Instagram

Abstract

This work investigates the recent imagery production of social and activist design in Brazil. In order to understand the phenomenon, the main socioeconomic factors around the economy of attention are presented, a form of value generation that predominates in digital environments. Subsequently, selected images of activist design on Instagram are analyzed, observing context and characteristics. Finally, some attributes of design are listed, such as the will to social transformation and sharing the common. As a result, it is observed the importance of graphic design with regard to its relationship with information technologies and the construction of political identities in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tarcisio Torres Silva

Professor-pesquisador do Centro de Linguagem e Comunicação da PUC-Campinas. Docente do mestrado interdisciplinar em Linguagens, Mídia e Arte. Doutor em Artes Visuais pela Unicamp, com período de estágio no departamento de Estudos Culturais, Goldsmiths College, Universidade de Londres. Mestre em Artes (Unicamp), Bacharel em Ciências Sociais (USP) e Publicidade e Propaganda (ESPM.

References

ACTIVATE Technology & Media Outlook 2021. Activate Consulting, 2020. Disponível em: https://activate.com/outlook/2021/>. Acesso em 25 jan. 2021.

BRUNO, F. G.; BENTES, A. C. F.; FALTAY, P. Economia psíquica dos algoritmos e laboratório de plataforma: mercado, ciência e modulação do comportamento. Revista FAMECOS, v. 26, n.3, p. e33095, 27 dez. 2019. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.3.33095

CARDOSO, Rafael. Design para um mundo complexo. São Paulo: Ubu Editora, 2016.

CRARY, Jonathan. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Editora Ubu, 2016.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.

HAN, Byung-Chul. Sociedade da Transparência. Petrópolis: Editora Vozes, 2017. ______________. Sociedade do Cansaço. Petrópolis: Ed. Vozes, 2015.

LIPOVETSKY, Gillles; SERROY, Jean. A estetização do mundo. São Paulo: Cia das Letras, 2015.

MANOVICH, Lev. Notes on Instagrammism and mechanisms of contemporary cultural identity (and also photography, design, Kinfolk, kpop, hashtags, mise-en-scène, and cостояние).

Manovich.net, 2016. Disponível em: < http://manovich.net/index.php/projects/notes-on-instagrammism-and-mechanisms-of-contemporary-cultural-identity>. Acesso em 19 dez. 2019.

MASON, Paul. Pós-Capitalismo: um guia para o nosso futuro. São Paulo: Cia das Letras, 2017.

MOROZOV, Evgeny. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

NEVES, Flávia de Barros. Contestação gráfica: engajamento politico-social por meio do design gráfico. In: BRAGA, Marcos da Costa (org). O papel social do design gráfico: história, conceitos & atuação profissonal. São Paulo: Editora Senac, 2011.

ODELL, Jenny. How to do nothing: resisting the attention economy. Melville House Printing: NY, 2019.

PATER, Ruben. Políticas do design. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SCHWARZ, Roberto. Cultura e Política. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

SCOTT, Mac. Obama Hope Poster — Shepard Fairey (2008). Medium.com, 15 out. 2017. Disponível em: <https://medium.com/fgd1-the-archive/obama-hope-poster-by-shepard-fairey-1307a8b6c7be>. Acesso em 16 jan. 2020.

SILVA, Tarcízio. Comunidades, Algoritmos e Ativismos Digitais: Olhares Afrodiaspóricos. São Paulo: LiteraRua, 2021.

VIEIRA, Bárbara Muniz; PAULO, Paula Paiva; FIGUEIREDO, Patrícia. Câmara de SP elege 2 mulheres a mais do que em 2016 e vai a 13 vereadoras; mulher mais votada é negra e trans. G1, 16 nov. 2020. Disponível em: < https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/ eleicoes/2020/noticia/2020/11/16/camara-de-sp-elege-2-mulheres-a-mais-do-que-em-2016-e-vai-a-13-vereadoras-mulher-mais-votada-e-negra-e-trans.ghtml>. Acesso em 25 jan. 2021.

WILLIAMS, James. Stand Out of Our Light: Freedom and Resistance in the Attention Economy. Cambridge: Cambridge University Press, 28.

Published

2021-12-21

How to Cite

Silva, T. T. (2021). Image alternatives to the attention economy: Design and activism in Brazil. DAT Journal, 6(4), 156–172. https://doi.org/10.29147/datjournal.v6i4.498