Participatory process in times of remote learning: An adaptation of the Educational Service at Escola_Casa

Authors

  • Evandro Jefferson Stein
  • Marli Teresinha Everling
  • Maria Regina Álvares Correia Dias
  • João Eduardo Chagas Sobral
  • Elenir Carmen Morgnestern

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v6i4.504

Keywords:

Human Centered Design, Participatory Design, Service Design, Education

Abstract

The remote activities accelerated by Covid-19 brought the need to rethink the participatory activities contained in the Human-Centered Design processes. In this context, the research used participatory design as a strategy for the development of a hybrid teaching-learning methodology for Escola_Casa, a private entity that promotes training in the areas of art and design and serves the entire micro region of Blumenau Santa Catarina. This article consists of a case study that presents the problems, objectives, procedures and tools used in the Workshop that was one of the most important participatory activities in this research, as well as showing how the Human-Centered Design methodology needed to be adapted, with the use of remote actions that would guarantee a safe progress for the participants while favoring the efficiency for the solution of the development processes. The structure covers the research contextualization presented as introduction, theoretical foundation, design, participation and human-centered approaches, a pandemic scenario, the methodological structure, the organization and the conduction of the participatory process, results and conclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandro Jefferson Stein

Bacharel em Publicidade e Propaganda e Mestre em Design pela Universidade da Região de Joinville. Sócio da Escola_Casa que possui abrangência local, regional e nacional. Possui experiência na educação para a Arte e o Design considerando aspectos pedagógicos, de gestão, aprendizagem e ensino.

Marli Teresinha Everling

Doutora em Design e Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Mestre em Engenharia da Produção e Bacharel em Desenho Industrial pela Universidade Federal de Santa Maria, e, especialista em Conservação da Natureza e Educação Ambiental pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Professora do curso de graduação e do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade da Região de Joinville e coordenadora do Projeto Ethos – Design e Relações de Uso. Atua no ensino, pesquisa e extensão e seus temas de interesse são educação, processos participativos, crise ecológica, ética, design e suas interfaces as relações usuário-objeto-ambiente.

Maria Regina Álvares Correia Dias

Doutora em Engenharia e Gestão do Conhecimento, mestre em Engenharia de Produção, ambos pela Universidade Federal de Santa Catarina, graduada em Design Industrial pela Fuma. É professora e pesquisadora da Escola de Design da UEMG nos cursos de graduação, mestrado e doutorado em Design. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Design (PPGD-UEMG) e coordena o Centro de Estudos Teoria, Cultura e Pesquisa em Design. Editora dos Cadernos de Estudos Avançados em Design (2010-2021) e editor-chefe da revista Pensamentos em Design (2021).

João Eduardo Chagas Sobral

Doutor em Design e Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau e Bacharel em Comunicação Visual pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor do curso de graduação e do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade da Região de Joinville e coordenador do Projeto Íris – A Imagem e as Ferramentas de Concepção e Desenvolvimento de Artefatos no Campo do Design. Atua no ensino, pesquisa e extensão e seus temas de interesse são educação, imagem, filosofia e ergonomia.

Elenir Carmen Morgnestern

Doutora em Design e Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro; Mestre em Educação nas Ciências, Especialista em Metodologia do Ensino de Artes Plásticas e Bacharel em Comunicação Visual pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Professora do curso de graduação e do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade da Região de Joinville e coordenador do Projeto Simbol – O Design e suas Fronteiras na Instituição Social da Cultura Simbólica. Atua no ensino, pesquisa e extensão e seus temas de interesse são educação, imagem, filosofia e ergonomia.

References

BIDERMAN, C.; COZAC, L. F. L.; REGO, J. M. Conversas com economistas brasileiros. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 1997.

BROWN, Tim. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das ve¬lhas ideias. São Paulo: Elsevier Editora, 2010.

CROSS, Nigel. Desenhante. Santa Maria: sCHDs. 2004.

BROWN, Tim. Design Thinking: Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. São Paulo: Elsevier Editora, 2010.

CAPRA, F. O Ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. Tradução de Álvaro Cabral. São Paulo: Cultrix, 1982.

CASTELLS, Manuel. CARDOSO, Gustavo. A sociedade em rede: do conhecimento à acção política. Lisboa: Centro Cultural de Belém, 2005.

CHAVES, Iana Garófalo. O design centrado no humano conectado e colaborativo. Tese (Doutorado em Design e Arquitetura) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

CROSS, Nigel. Desenhante. Santa Maria: sCHDs. 2004.

EVERLING, Marli T.; SOBRAL, João, E. C.; CAVALCANTI, ANNA, L. M. S. Design & O Vir a Ser: Fundamentos de educação e ecologia orientados para um mundo em transformação. Mix Sustentável, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2020. Disponível em: https://ojs.sites.ufsc.br/index. php/mixsustentavel/article/view/3770. Acesso em: 20 mai. 2020. DOI: https://doi.org/10.29183/2447-3073.MIX2020.v6.n1.135-143

FAPESC/FURB. Mapas interativos microrregião de Blumenau. Disponível em: http:// www.furb.br/web/upl/arquivos/201711301758520.MAPAS.pdf?20171204060641 Acesso em: 20 mai. 2020.

GIACOMIN, Joseph. What is human centred design. In: Congresso Brasileiro de Pesquisa em Design. 10, 2012. Anais… São Luís: EDUFMA. PP. 148-161.

GOMES, Luiz Antônio Vidal de Negreiros. Desenhismo: para uma filosofia do desenho industrial. Porto Alegre: sCHDs, 2013.

HANINGTON, Bruce. Framing Human Factors: In Search of Definition in the Classroom and Beyond. 2003. Disponível em: https://www.idsa.org/sites/default/files/2003_Bruce_ Hanington.pdf. Acesso em: 16 jun.2020.

IDEO. Field Guide To Human Centered Design. [s/d]. Disponível em: <http://www.Desig¬nkit.org>. Acesso em: 2020.

KNAPP, Jake. Sprint: O Método Usado no Google para Testar e Aplicar Novas Ideias em Apenas Cinco Dias. Gottlieb. 1.ed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2017.

LAUDON, Kenneth C.; LAUDON, Jane P. Management information systems: new approach¬es to organization & technology. 5 th ed. New Jersey: Prentice Hall, 1998.

LEE, Jung-Joo; Against Method: The Portability Of Method In Human-centered Design. Disponível em https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/11461. Acesso em: 2020.

MANZINI, Ezio. Design in a changing, connected world. In: Strategic Design Research Jour¬nal, São Leopoldo, RS, v.7, n.2, maio/ago. 2014. Disponível em: < http://revistas.unisinos.br/ index.php/sdrj/article/view/sdrj.2014.72.06/4624>. Acesso em: 20 jul. 2016. DOI: https://doi.org/10.4013/sdrj.2014.72.06

MEGGS, Philip B. Type & Image: the language of graphic design. Van Nostrand Reinhold, New York, 1992.

MORITZ, Stefan. Service Design: Practical access to an evolving field. Köln International School of Design. Londres: 2005.

NORMAN, Donald, DRAPER Stephen. User Centered System Design: New Perspectives on Human-Computer Interaction. Hillsdale, NJ :Lawrence Erlbaum, 1986. DOI: https://doi.org/10.1201/b15703

SANDERS; Elizabeth B.; STAPPERS Pieter Jan. Co-creation and the new landscapes of De¬sign. 2008. Disponível em http://www.maketools.com/articlespapers/CoCreation_Sanders_ Stappers_08_preprint.pdf. Acesso em 17 jul. 2018.

SANDERS, Elizabeth B.-N. From user-centered to participatory Design approaches. In: FRASCARA, J. (Ed). Design and the social sciences, Taylor & Francis Books Limited, 2002.

SANDERS , Elizabeth B.-N; STAPPERS, Piter Jan. Probes, toolkits and prototypes: three ap¬proaches to making in CoDesigning. 2014. Disponível em:http://www.tandfonline.com/ doi/abs/10.1080/15710882.2014.888183?journalCode=ncdn20. Acesso em 16 jul. 2018.

SPINUZZI, Clay. Methodology of Participatory Design. In: Technical Communication. 2005. Disponível em: <http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=01AEE-9FC66CD702AC3BA5EE5BC063E49?doi=10.1.1.473.9111&rep=rep. Acesso em 17 jul. 2018.

STEIN, Evandro Jefferson. Design participativo como estratégia para o desenvolvimento de uma metodologia híbrida de ensino-aprendizagem para a Escola_Casa. Relatório téc¬nico de mestrado. Disponível em: https://www.univille.edu.br/account/ppgdesign/Virtu-alDisk.html/downloadDirect/2569581/Evandro_Jefferson_Stein.pdf. Acesso em 02 jul. 2021.

STICKDORN, Marc. SCHNEIDER, Jakob. Isto é Design Thinking de serviços. Porto Alegre: Bookman, 2014.

WORLD DESIGN ORGANIZATION. Disponível em wdo.org. Acesso em 23 jun. 2020.

Published

2021-12-21

How to Cite

Stein, E. J., Everling, M. T., Dias, M. R. Álvares C., Sobral, J. E. C., & Morgnestern, E. C. (2021). Participatory process in times of remote learning: An adaptation of the Educational Service at Escola_Casa. DAT Journal, 6(4), 255–278. https://doi.org/10.29147/datjournal.v6i4.504