Business Model for Conscious Fashion Brand SustinAbstract
Keywords:
Conscious fashion, Marketplace, Business modelAbstract
The article presents an excerpt from the investigation entitled "Production and marketing of conscious fashion for the timeless brand Sustin", developed together with the Professional Master's in Design at the University of the Region of Joinville (UNIVILLE). This research aimed to investigate production and marketing guidelines, with a view to structuring a Business Model for the Sustin brand. For the project development, the following methodological steps were established: theoretical foundation about sustainable fashion in the current context, sociocultural and market factors in fashion consumption and definition of the Business Model, data collection from similar brands, mapping of inputs and production processes with low environmental impact in the textile market, structuring the Business Model and planning the collection for the Sustin brand. The main results of the research referred to the development of the Business Model for the production and commercialization of artifacts and the creation of the capsule collection for the Sustin brand. The clipping discussed in this article highlights the development of the business model.
Downloads
References
ARADEFE. Sustentabilidade, 2022. Disponível em:<https://aradefe.com.br/produto/listar/Malha-sustentavelfilter=*CorPrincipal|Sim>. Acesso em: 28 abr. 2022.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EMPRESAS DE VENDAS DIRETAS (ABEVD). Mercado & Consumo – Vendas diretas migram para o digital e crescem em meio à pandemia. 2020. Disponível em: <https://www.abevd.org.br/mercado-consumo-vendas-diretas-migram-para-o-digital-e-crescem-em-meio-a-pandemia/>. Acesso em: 27 jul. 2021.
BERLIM, Lilyan. Moda e sustentabilidade: uma reflexão necessária. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2016.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.
DORNELAS, José. Empreendedorismo para visionários: desenvolvendo negócios inovadores para um mundo em transformação. Rio de Janeiro: Empreende / LTC, 2014.
DUMEIO. Dubac. Disponível em: <https://dumeiosustentavel.com/dubac/>. Acesso em: 15 maio 2022.
FLETCHER, Kate; GROSE, Lynda. Moda & sustentabilidade: design para mudança. São Paulo: Senac São Paulo, 2011.
FORTY, Adrian. Objetos de desejo: design e sociedade desde 1750. Tradução de Pedro Maia Soares. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
GWILT, Alisson. Moda sustentável: um guia prático. São Paulo: Gustavo Gili, 2014. HILLER, Marcos. Branding: a arte de construir marcas. São Paulo: Trevisan Editora Universitária, 2012.
LEE, Matilda. Eco Chic: o guia de moda ética para a consumidora consciente. São Paulo: Editora Larousse do Brasil, 2009.
MERCADO LIVRE. Cresce 55% número de compradores na categoria de Produtos Sus¬tentáveis do Mercado Livre. Disponível em: <https://www.mercadolivre.com.br/institucional/nos-comunicamos/noticia/produtos-sustentaveis-do-mercado-livre/>. Acesso em: 14 out. 2021.
MORGENSTERN, Elenir; AGUIAR, Victor. Design, cultura e sociedade: limites e reciprocidades 2. Joinville, SC: Editora UNIVILLE, 2016.
OSTERWALDER, Alexander; PIGNEUR, Yves. Business Model Generation – Inovação em Modelos de Negócios: um manual para visionários, inovadores e revolucionários. Rio de Janeiro: Alta Books, 2011.
RVB. Eco. Disponível em: <http://www.rvbmalhas.com.br/pt/colecao/verao-2023/160/eco/8.html>. Acesso em: 20 abr. 2022.
SALCEDO, Elena. Moda ética para um futuro sustentável. Barcelona: Gustavo Gili, 2014.
SEMEAR ECOTÊXTIL. Malhas e tecidos. Disponível em: <https://www.semearecotextil.com. br/malhas-e-tecidos.html>. Acesso em: 02 abr. 2022.
SCHULTE, Neide Köhler; LOPES, Luciana; ALESSIO, Monik Aparecida; FREITAS, Beatriz. A moda no contexto da sustentabilidade. Modapalavra E-periódico, v. 11, p. 194-210, 2013.
TECHSTYLE. Material Guide: Synthetic Fibres & their Environmental Impact. Disponível em: <https://www.techstyle.solutions/sustainability/material-guides/material-guide-synthetics>. Acesso em: 20 maio 2022.
THE GREENEST POST. 10 marcas nacionais e internacionais que investem em moda sustentável. Disponível em: <https://thegreenestpost.com/10-marcas-eco-friendly-nacionais-e-internacionais-que-lutam-pela-moda-sustentavel/>. Acesso em: 05 jan. 2022.
TREPTOW, Doris. Inventando moda: planejamento de coleção. 5. ed. São Paulo: Edição da Autora, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 DAT Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.