Biocentered Socio-Environmental Education Proposal: speculations for design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i1.744

Keywords:

Socio-environmental Education, Biocentrism, Decolonizing pedagogies, Design Anthropology

Abstract

The Maracanã territory in São Luís, Maranhão, is currently experiencing strong land speculation, resulting in the significant loss of the most representative element of its biodiversity, the juçara (euterpe oleracea mart.), one of the main sources of the local economy, such as eco tourism. For this reason, there is a lack of actions that enable conservation, regeneration and local socio-environmental strengthening. In this conjecture, we see the proposal for Biocentric socio-environmental education, supported by Design Anthropology, as the basis for ideating actions. This proposal aims to share the principles of decolonizing pedagogies, based on biocentric thinking, with the purpose of stimulating reflections on conservation of the natural heritage of the territory in question, through contact with schools and local councils. This article discusses the theoretical-reflexive framework of the thesis in progress.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tayomara Santos dos Santos

doutoranda PPGD-UEMG, Mestre PPGD-UFMA (2020) e Bacharel UFMA (2018) em Design; Bacharel em Administração FACAM (2008); Pesquisadora do Centro de Tecnologia e Cultura (TC-UEMG-CNPq) e colaboradora do Núcleo de Inovação, Design e Antropologia (NIDA-UFMA-CNPq); Membro do corpo editorial da Revista Pensamentos em Design (PPGD-UEMG); Pesquisa sobre práticas socioambientais biosituadas a partir da confluência Design Participativo, Educação Ambiental e Decolonialidade; Pesquisou sobre o artesanato no Maranhão a partir da abordagem do “DesignAntropologia” , correspondendo design, sustentabilidade, identidade, cultura produtiva, o território e seus nativos.

Edson José Carpintero Rezende

possui graduação em Odontologia pela UFMG (1990), licenciatura em Ciências pela PUC-MG (1986), pós-graduação “Latu sensu” em Microbiologia pela PUC-MG (1988), pós-graduação “Latu sensu” em Odontologia Legal pela Associação Brasileira de Odontologia (2003), mestrado em Saúde Coletiva pela UEFS (2006), doutorado em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina da UFMG (2011) e Pós-doutorado em Lazer pela Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional da UFMG (2019). Atualmente é profes sor efetivo e pesquisador nos cursos de graduação e pós-graduação Latu Sensu e Stricto Sensu na Escola de Design da Universidade do Estado de Minas Gerais. É líder do grupo de pesquisa “Design em interface com a saúde” CNPq.

References

ALVES, José Eustáquio Diniz. Os 25 anos da CIPD: Terra inabitável e o grito da juventude. Rev. Bras. de Estudos Populacionais – REBEP, v.36, p.1-13, 2019. DOI: https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0085

ANASTASSAKIS, Zoy. Design and Anthropology: an interdisciplinary proposition. In: Forum Proceedings of fourth international forum of design as a process, 2014, Barbacena. Anais Forum Proceedings of fourth international forum of design as a process. Barbacena: Universidade Estadual de Minas Gerais, 2014.

BEILLEROT, J. A sociedade pedagógica. Porto: Rés, 1985.

BEZERRA, Pedro Paulo. Experimentos de design na educação online: a criação participativa do conhecimento no ensino superior por meio de sondas. 2022. 177f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Design, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2022.

BISPO, Antônio dos Santos. Colonização, Quilombos, Modos e Significados. WSD, 2015.

CAPRA, Fritjof. A Teia da Vida. São Paulo: Editora Cultrix, 1997.

CAVALCANTE, Ruth et al. Educação Biocêntrica: Um Movimento de Construção Dialógico. 3.ed. Fortaleza: CDH, 2014

CHALFUN, Mery. Paradigmas filosóficos - ambientais e o direito dos animais. Revista Brasileira de Direito Animal, v.5, n.6, p.209-246, jan./jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.9771/rbda.v5i6.11078

ESCOBAR, Arturo. Autonomia y Diseño: La realizacion de lo communal. UC Editorial. Popaýan: Universidad del Cauca – Colombia. 2016.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Paz e Terra, 1967.

GAUTHIER, Jacques. A Sociopoética Como Método de Pesquisa Instituinte e Decolonial. Capoeira – Revista de Humanidades e Letras, [s.l.], v. 5, n. 2, p. 235- 256, 2019

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Tradução de Vera Mello Joscelyne. Petrópolis: Vozes, 1997.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Tradução Maria Cristina F. Bittencourt. Campinas: PAPIRUS Editora, 1990.

GUNN, W.; OTTO, T.; Smith, R. C. (Eds.). Design Anthropology: Theory and Practice. London/New York: Bloomsbury, 2013.

INGOLD, T. Chega de etnografia! A educação da atenção como propósito da antropologia. Tradução: Revista Educação. Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 404-411, 2016. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.21690

KAHLMEYER-MERTENS, Roberto. Do conceito de “meio ambiente”: Um esforço por pensar uma filosofia ambiental a partir de Heidegger. 2010. Disponível em: https://www.consciencia.org/do-conceito-de-meioambiente-um-esforco-por-pensar-uma-filosofia-ambiental-a-partir-de-heidegger#. Acesso em: 11 ago. 2022.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 2.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LOUREIRO Carlos Frederico B; LAYRARGUES, Philippe Pomier. Ecologia política, justiça e educação ambiental crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 11 n. 1, p. 53-71, jan./abr. 2013 DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462013000100004

MARIGA, Jandira Turatto. Educação e meio Ambiente. Revista Ciências Sociais em Perspectiva. v. 5, n. 8, p. 139-145, 1sem. 2006.

NORONHA, Raquel Gomes Noronha; FURTADO, Pedro Amador de Sá. Designers do por vir: vida, movimento e corporeidade. In: Simpósio de Design Sustentável, 8, Curitiba. Anais + Sustainable Design Symposium. Curitiba: UFPR, 2021. DOI: https://doi.org/10.5380/8sds2021.art77

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. O que é uma educação decolonial? Educação em Revista, v.26, n.1, p.15-40, abr. 2014. ISSN 0102-4698. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002

OLIVEIRA, Scheila Pinno. Biocentrismo e Ecopedagogia: a educação como ferramenta para a cidadania planetária. Revista Direito e Desenvolvimento, João Pessoa, v. 5, n. 10, p. 271-286, jul./dez. 2014 DOI: https://doi.org/10.26843/direitoedesenvolvimento.v5i10.271

QUEIROZ, Daniela Pereira Neto de. A educação ambiental crítica e o saber popular na escola: o exemplo das plantas medicinais. Dissertação (mestrado) em Educação. Universidade Nove de Julho - UNINOVE, São Paulo, 2019.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoame-americano de Ciencias Sociales. 2005. P. 107-126.

REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2014

SANTOS, M.; SOUZA, M. A. A. de; SILVEIRA, M. L. (org.). Território: globalização e fragmentação. São Paulo: Hucitec; Annablumme, 2002.

SANTOS, T. S. Correspondências por meio de sementes: saberes, sustentabilidade e produção artesanal. 2020. 241 f. Dissertação (Mestrado em Design) – Faculdade de Design, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2020.

SARAIVA, Gisele Reis Correa. Design no contexto do território: orientações para o artesanato com sementes da Amazônia Maranhense. 193 f. Tese (Doutorado em Design)–Universidade Estadual Paulista (Unesp). Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design, Bauru, 2022.

SOLER, Antônio Carlos Porciúncula. O agir do movimento ecológico como fonte de educação ambiental: a contribuição do centro de estudos ambientais para a crítica e transformação. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação Ambiental, Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, 2019.

TLOSTANOVA, Madina. On decolonizing design. Design Philosophy Papers, [s.l.], v. 15, n. 1, p. 51-61, 2 jan. Informa UK Limited. 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/14487136.2017.1301017

TRISTÃO, Martha. Uma abordagem filosófica da pesquisa em educação ambiental. Revista Brasileira de Educação v. 18 n. 55, p.847-1059, out./dez. 2013 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000400003

WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniales: Práticas Insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Série Pensamento decolonial. Quito/Equador: Abya-Yala, 2013.

Published

2024-04-10

How to Cite

Santos, T. S. dos, & Rezende, E. J. C. (2024). Biocentered Socio-Environmental Education Proposal: speculations for design. DAT Journal, 9(1), 17–35. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i1.744