The Design of Sustainable Advertising Products for Tech Brands: The Influence on New Orders of Consumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.785

Keywords:

Artifact design, advertising communication, tech brands, Design and Sustainability

Abstract

This study discusses the relationship between advertising communication in tech brands that use sustainable themes as a brand promotion strategy and their contribution to promoting sustainability in society, aiming for a better quality of life. The research, centered on the Intelbras brand, employs an aesthetic-symbolic approach, analyzing the design of advertising products on Instagram in July 2023. The qualitative methodology, based on detailed analysis, reveals that sustainable communication has the potential to positively influence new orders of consumption. It concludes by emphasizing the need to align commercial strategies aimed at business partners with sustainable principles. The Intelbras brand exemplifies a visual and discursive approach that values solar energy in communication with consumer clients, contrib- uting to a more conscious and responsible society, but it also presents sustainable and commercial symbolic conflicts in the design of advertising products directed at resellers and business partners.

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Author Biographies

Bianca Ariela Eickel Barel

Mestra e Doutoranda em Design (Pós Design/ UFSC). Bacharel em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda (UNISC, 2017). Publicitária na Empresa de Pesquisa Agropecuária e Extensão Rural de Santa Catarina (Epagri) alocada sob edital público (Fapesc) ao Programa Agroinovação. Integrante do grupo de pesquisa Significação da marca, informação e comunicação organizacional (SIGMO/UFSC/CNPq) e do Grupo de Pesquisa LEMME - Inovação Digital.

Richard Perassi Luiz de Sousa

Doutor em Comunicação e Semiótica (PUC/SP, 2001). Mestre em Educação (UFMS, 1995). Bacharel e Licenciado em Artes (UFJF, 1984/86). Professor titular na Universidade Federal de Santa Catarina, atua nos cursos de graduação em Design e Animação e nos programas de pós-graduação em Design e Engenharia e Gestão do Conhecimento. Realizou estágio pós- -doutoral no Instituto de Arte e Design (IADE/Lisboa, 2015/1) e lidera o grupo de pesquisa Significação da marca, informação e comunicação organizacional (SIGMO/UFSC/CNPq).

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Published

2024-09-09

How to Cite

Barel, B. . A. . E., & Sousa, R. P. L. de. (2024). The Design of Sustainable Advertising Products for Tech Brands: The Influence on New Orders of Consumption. DAT Journal, 9(2), 4–22. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.785