Design and health and its convergence with psychoeducational design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i3.850

Keywords:

Design, Health, Psychoeducational

Abstract

The objective of this article is to present the convergence of design and health with psychoeducational design. Initially, we present practical applications of design in healthcare, such as medicine packaging, medical equipment and hospital infrastructure. Next, we make a brief bibliographical review of the terms that refer to design and health, in addition to the authors in the design area most cited in articles from 2010 to 2016. We understand that Gui Bonsiepe, Barab and Squire were the most cited authors among the articles of design and health.

Below, we look back at Psychoeducational Design based on the studies of Dr. Glenn Snelbecker (1929 - 2010) and educators and researchers Henry P. Cole and Warren E. Lacefield. Finally, we present a case study with the design project methodology from the perspective of Gui Bonsiepe in a grief reception program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renato de Amorim Gomes

Mestre em Tecnologias da Inteligência e Design Digital pela Pontífica Universidade Ca- tólica de São Paulo (2013), possui pós graduação em Gestão de Projetos pela Faculdade Impacta Tecnologia (2007) e Graduação em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda – pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (2003). Professor de Publicidade e Propaganda da Universidade Anhembi Morumbi. Fundador e Diretor Execu- tivo da Wire EdTech Solutions. Editor Chefe do Portal Design Educacional.

Milton Terumitsu Sogabe

Docente na Universidade Anhembi Morumbi, no PPG Design (2017-atual), atua na área da arte e tecnologia desde os anos 80, mestrado e doutorado em Comunicação e Semiótica, na PUC-SP, e pós-doutorado no Departamento de Comunica- ção e Arte, da Universidade de Aveiro.

References

ALVES, Tânia Maria. Tese (doutorado) Formação de Indicadores para a psicopatologia do luto | Tânia Maria Alves. Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014.

BONSIEPE, Gui. Metodologia experimental: desenho industrial/coordenação. Brasília: CNPq/Coordenação. Editorial, 1984.

CARDODO, Rafael. Design para um mundo complexo, Ubu Editora, 2022.

CELUPPI, Maria Cristina; MEIRELLES, Célia Regina Moretti. O Método Projetual de Bonsiepe. Fonte: https://www.researchgate.net/profile/Maria-Celuppi/publication/322937108_O_METODO_PROJETUAL_DE_BONSIEPE_1984_E_OS_ENCONTROS_DISCIPLINARES_NO_BRASIL/links/5a787ed9aca2722e4df30517/O-METODO-PROJETUAL-DE-BONSIEPE-1984-E-OS-ENCONTROS-DISCIPLINARES-NO-BRASIL.pdf. Acessado em: 28/06/20024

COLE, Henry P; LACEFIELD, Warren E. Theories of Learning, Development, and Psychoeducational Design: Origins and Applications in Nonschool Settings, 1982. Fonte: https://www.researchgate.net/publication/235764748_Theories_of_Learning_Development_and_Psychoeducational_Design_Origins_and_Applications_in_Nonschool_Settings. Acessado em: 07/11/2023.

LEMES, C. B., & Ondere Neto, J. Aplicações da Psicoeducação no Contexto da Saúde. Trends in Psychology / Temas em Psicologia, 25(1), 17-28. DOI: 10.9788/TP2017.1-02, 2017 DOI: https://doi.org/10.9788/TP2017.1-02

MANZANARES, Raquel Dastre; LANA, Sebastiana Luiza Bragança; A INTERFACE ENTRE DESIGN E SAÚDE: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA. Fonte: https://periodicos.set.edu.br/humanas/article/view/5509. Acessado em: 13/06/2024

SNELBECKER, Glen. Learning Theory, Instructional Theory, and Psychoeducational Design Glen E. Snelbecker. New York, McGraw-Hill Book Company, 1974. Fonte: https://www.jstor.org/stable/30217823. Acessado em: 20/04/2024.

SKRABE, Celso. Chegou a hora e a vez do design. Anuário Hospital Best. Eximia Comunicação:São Paulo, 2010. Disponível em: https://issuu.com/fdellatorre/docs/anuario_design_01_montado. Acesso em: 18 dez. 2016.

Published

2024-11-21

How to Cite

Gomes, R. de A., & Sogabe, M. T. (2024). Design and health and its convergence with psychoeducational design. DAT Journal, 9(3), 181–190. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i3.850