Oneroom-Babel

poetic technology of coping

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i3.854

Keywords:

Art and technology., Virtual reality., Perceptive Experience and Incorporation., Resistance action.

Abstract

The article analyzed Sanghee's immersive work OneRoom-Babel (2023) to point out how perceptive processes are technologically conditioned in artistic poetics. It became clear that the incorporations of devices are operational activities of poetic and fundamental to the manifestation of artistic subjectivity. The reflection was based methodologically on the practical dimension of the creation process (Rey, 2002), localizing its technical elements and then appropriating the concepts of body itself (Merleau-Ponty, 1999) and incorporation (Ihde, 2017) to describe the poetic operations. Finally, the reasons that lead the work to be configured as a tactical action were highlighted. (Certeau, 2008).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Fernandes Pinheiro do Amaral

Bolsista de Estágio de Pesquisa no Exterior (BEPE) (agosto 2023- dezembro 2023) no Interface Culture Department da Kunstuniversität Linz / University of Art Linz, Linz - Áustria. Bolsista CAPES (1 semestre 2022) e Bolsista FAPESP (2 semestre 2022-atual) no Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Linguagens, Mídia e Arte da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCAMP). Graduada em Artes Visuais com ênfase em Licenciatura pela PUCCAMP (2021). Bolsista em Iniciação Científica pela FAPESP (2019-2020). Bolsista de Iniciação à Docência - PIBID (2018-2019). No campo da pesquisa em arte, se interessa por práticas artísticas que diluem as fronteiras entre linguagens e materialidades na investigação das temáticas: processos de criação; imagem, corporeidade e memória; multissensorialidade; identidade; filosofia da tecnologia; dispositivos tecnológicos. 

Luisa Angélica Paraguai Donati

Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Consultora Ad Hoc da CAPES e FAPESP. Reviewer da Leonardo Digital. Membro do Grupo de Pesquisa Estudos Urbanos: Cultura e Arquitetura (EUCA). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Produção e Pesquisa em Arte. Pesquisadora e artista investiga linguagens e tecnologias enquanto modos de percepção do espaço cotidiano. Possui graduação em Engenharia Civil na Universidade de São Paulo (USP), mestrado e doutorado em Multimeios, Instituto de Artes na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), e pós-doutorado no Planetary Collegium, Nuova Accademia di Belle Arti NABA, Milão e no Programa de Pós Graduação em Performances Culturais, Universidade Federal de Goiás, Brasil.

References

ALEKSANDRA, E. The Harsh Reality of Being a One-Room Tenant in South Korea. Yonsei University. Seoul. s.d. Disponível em: <https://annals.yonsei.ac.kr/news/articleView.html?idxno=11183>. Acesso em jun. 2024.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2008.

FEENBERG, A. Replies to critics. In: Tyler J. Veak (Editor). Democratizing technology: Andrew Feenberg’s critical theory of technology. State University of New York Press, 2006.

FEENBERG, A. Racionalização subversiva: tecnologia, poder e democracia. In Ricardo T. Neder (Org). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasiília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina; CDS; UnB; Capes, 2013.

IHDE, D. What is Postphenomenology? In: Postphenomenology and Technoscience: The Peking University Lectures: New York: SUNY Press, 2009. DOI: https://doi.org/10.1515/9781438426402

IHDE, D. Tecnologia e o mundo da vida: do jardim à Terra. Chapecó: Editora da Universidade Federal Fronteira Sul, 2017. DOI: https://doi.org/10.7476/9788564905610

LEOTE, R. Processos Perceptivos e e multissensorialidade: entendendo a arte multimodal sob conceitos neurocientíficos. In: ArteCiênciaArte [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2015, p. 23-44. DOI: https://doi.org/10.7476/9788568334652

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MERLEAU-PONTY, M. O Primado da Percepção e Suas Consequências Filosóficas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

MURRAY, J. Hamlet no Holodeck. São Paulo: UNESP/Itaú Cultural, 2003.

REY, S. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. A Colocação do Problema: Arte Como Processo Híbrido. In: Blanca Brites e Élida Tessler (Org.). Metodologia da Pesquisa em Artes Visuais. Porto Al egre: UFRGS, 2002, p. 123-140.

ROCHA, C. Perspectivas de Interação: um olhar sobre o interator. In: Pablo Gobira (org.). Percursos Contemporâneos: realidades da arte, ciência e tecnologia. Belo Horizonte: EduUEMG, vol. 1, p. 103-116, 2018.

ROCHA, C. Pontes, janelas e peles: cultura, poéticas e perspectivas das interfaces computacionais. Goiânia: FUNAPE: Media Lab; CIAR; UFG, 2014.

ROCHA, C. Três concepções de interfaces computacionais na arte tecnológica. In Suzete Venturelli (Org.), Anais do 9º Encontro Internacional de Arte e Tecnologia (#9ART): sistemas complexos artificiais, naturais e mistos, 2010. p. 101-105. Disponível em: <https://www.repositoriobib.ufc.br/000028/000028eb.pdf>. Acesso em fev. 2022.

SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artistica. São Paulo: Intermeios, 2013.

SALLES, L. Poética e Tecnologia. In Cleomar Rocha (org.), Anais do V Simpósio Internacional de Inovação em Mídias Interativas. Goiânia: Media Lab / UFG, 2018. p. 78-92.

SANGHEE. CV, s.d. Disponível em: <https://sanghee.xyz/cv>. Acesso em jul. 2024.

SANGHEE. Oneroom-Babel (2022-2023), s.d. Disponível em: <https://sanghee.xyz/oneroom-babel-2022-2023>. Acesso em jul. 2024.

SANGHEE. Prix Ars Electronica, s.d. Disponível em: <https://sanghee.xyz/prix-ars-electronica-2023>. Acesso em jul. 2024.

SANGHEE. WORK, s.d. Disponível em: <https://sanghee.xyz/work>. Acesso em jul. 2024.

SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

Published

2024-11-21

How to Cite

Amaral, B. F. P. do, & Donati , L. A. P. (2024). Oneroom-Babel: poetic technology of coping. DAT Journal, 9(3), 82–94. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i3.854