Oneroom-Babel
poetic technology of coping
DOI:
https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i3.854Keywords:
Art and technology., Virtual reality., Perceptive Experience and Incorporation., Resistance action.Abstract
The article analyzed Sanghee's immersive work OneRoom-Babel (2023) to point out how perceptive processes are technologically conditioned in artistic poetics. It became clear that the incorporations of devices are operational activities of poetic and fundamental to the manifestation of artistic subjectivity. The reflection was based methodologically on the practical dimension of the creation process (Rey, 2002), localizing its technical elements and then appropriating the concepts of body itself (Merleau-Ponty, 1999) and incorporation (Ihde, 2017) to describe the poetic operations. Finally, the reasons that lead the work to be configured as a tactical action were highlighted. (Certeau, 2008).
Downloads
References
ALEKSANDRA, E. The Harsh Reality of Being a One-Room Tenant in South Korea. Yonsei University. Seoul. s.d. Disponível em: <https://annals.yonsei.ac.kr/news/articleView.html?idxno=11183>. Acesso em jun. 2024.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2008.
FEENBERG, A. Replies to critics. In: Tyler J. Veak (Editor). Democratizing technology: Andrew Feenberg’s critical theory of technology. State University of New York Press, 2006.
FEENBERG, A. Racionalização subversiva: tecnologia, poder e democracia. In Ricardo T. Neder (Org). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasiília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina; CDS; UnB; Capes, 2013.
IHDE, D. What is Postphenomenology? In: Postphenomenology and Technoscience: The Peking University Lectures: New York: SUNY Press, 2009. DOI: https://doi.org/10.1515/9781438426402
IHDE, D. Tecnologia e o mundo da vida: do jardim à Terra. Chapecó: Editora da Universidade Federal Fronteira Sul, 2017. DOI: https://doi.org/10.7476/9788564905610
LEOTE, R. Processos Perceptivos e e multissensorialidade: entendendo a arte multimodal sob conceitos neurocientíficos. In: ArteCiênciaArte [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2015, p. 23-44. DOI: https://doi.org/10.7476/9788568334652
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MERLEAU-PONTY, M. O Primado da Percepção e Suas Consequências Filosóficas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
MURRAY, J. Hamlet no Holodeck. São Paulo: UNESP/Itaú Cultural, 2003.
REY, S. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. A Colocação do Problema: Arte Como Processo Híbrido. In: Blanca Brites e Élida Tessler (Org.). Metodologia da Pesquisa em Artes Visuais. Porto Al egre: UFRGS, 2002, p. 123-140.
ROCHA, C. Perspectivas de Interação: um olhar sobre o interator. In: Pablo Gobira (org.). Percursos Contemporâneos: realidades da arte, ciência e tecnologia. Belo Horizonte: EduUEMG, vol. 1, p. 103-116, 2018.
ROCHA, C. Pontes, janelas e peles: cultura, poéticas e perspectivas das interfaces computacionais. Goiânia: FUNAPE: Media Lab; CIAR; UFG, 2014.
ROCHA, C. Três concepções de interfaces computacionais na arte tecnológica. In Suzete Venturelli (Org.), Anais do 9º Encontro Internacional de Arte e Tecnologia (#9ART): sistemas complexos artificiais, naturais e mistos, 2010. p. 101-105. Disponível em: <https://www.repositoriobib.ufc.br/000028/000028eb.pdf>. Acesso em fev. 2022.
SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artistica. São Paulo: Intermeios, 2013.
SALLES, L. Poética e Tecnologia. In Cleomar Rocha (org.), Anais do V Simpósio Internacional de Inovação em Mídias Interativas. Goiânia: Media Lab / UFG, 2018. p. 78-92.
SANGHEE. CV, s.d. Disponível em: <https://sanghee.xyz/cv>. Acesso em jul. 2024.
SANGHEE. Oneroom-Babel (2022-2023), s.d. Disponível em: <https://sanghee.xyz/oneroom-babel-2022-2023>. Acesso em jul. 2024.
SANGHEE. Prix Ars Electronica, s.d. Disponível em: <https://sanghee.xyz/prix-ars-electronica-2023>. Acesso em jul. 2024.
SANGHEE. WORK, s.d. Disponível em: <https://sanghee.xyz/work>. Acesso em jul. 2024.
SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 DAT Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.