Art, Nature and Coloniality

Critiques of the Anthropocene

Authors

  • Priscila Arantes PUC SP E UAM

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v10i2.995

Keywords:

Anthropocene, Coloniality, Contemporary Art, Nature, Technology

Abstract

This article proposes a critical reflection on the interrelationships between art, nature, and coloniality, with special attention to the contributions and critiques of the concept of the Anthropocene from Latin American perspectives. To develop this reflection, the article is organized into two parts. The first presents critiques of the Anthropocene based on the contributions of thinkers such as Aníbal Quijano, Ailton Krenak, Antonio Bispo, Deborah Danowski, and Marisol de la Cadena. Their formulations highlight the urgency of overcoming Western paradigms that treat nature as an external resource to culture, denouncing the colonial and extractivist character that underpins such discourses. The second part focuses on contemporary artistic practices that address these issues and are directly linked to debates on ecology, decoloniality, and feminisms. It analyzes the works and projects of artists such as Lucas Bambozzi, Paulo Tavares, Giselle Beiguelman, and Constanza Piña, whose poetics propose critical engagements with the environment and with the marks left by historical processes of violence, domination, and cultural erasure inherited from colonialism. These works not only denounce the effects of historical colonialism but also create spaces for aesthetic and political experimentation, in dialogue with other ways of imagining and being in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila Arantes, PUC SP E UAM

Priscila Arantes é curadora, escritora, crítica de arte, professora universitária e gestora cultural. É graduada em Filosofia (USP), doutora em Comunicação e Semiótica (PUC-SP) e realizou pós-doutorado em Arte e Estudos Culturais na Penn State University (EUA) e na Unicamp. Atualmente é professora do PPG em Design da UAM e professora do Departamento de Artes, além de coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Artes e Práticas Culturais da PUC-SP. De 2007 a 2020, foi curadora-chefe e diretora cultural do Paço das Artes. Entre 2009 e 2011, atuou como curadora do MIS (Museu da Imagem e do Som). De 2020 a 2023, foi pesquisadora convidada e curadora do MAC USP (Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo). É autora dos livros "Arte e Mídia: perspectivas da estética digital" e "Reescrituras da arte contemporânea: história, arquivo e mídia", entre outras publicações.

References

ARANTES, Priscila Almeida Cunha. Memoria, colonialismo, arte y tecnología: explorando diálogos posibles. ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales, n. 14, p. 1–9, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.4995/aniav.2024.20636. Acesso em: 13 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.4995/aniav.2024.20636

ARANTES, Priscila Almeida Cunha; PRADO, Gilberto. Entre os fluxos da natureza: diálogos entre o design, a arte e o meio ambiente. La Tadeo Dearte, Bogotá: Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano, 2022.

BISPO, Antônio. Colonização, Quilombos: modos e significações. [S.l.: s.n.], 2015.

BRITTO, Marcos. Resenha de Autonomia Y Diseno. Acesso em: http://www.redobra.ufba.br/wp-content/uploads/2020/15/18-REDOBRA_15-Resenha_Marcos_Britto.pdf. 2020.

CADENA, Marisol de la. Natureza incomum: histórias do antropo-cego. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 69, p. 95–117, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i69p95-117. Acesso em: 13 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i69p95-117

CRUTZEN, Paul J.; STOERMER, Eugene F. The “Anthropocene”. Global Change Newsletter, n. 41, p. 17–18, 2000. Disponível em: https://www.igbp.net/download/18.316f18321323470177580001401/1376383088452/NL41.pdf. Acesso em: 13 abr. 2025.

DANOWSKI, Déborah; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2014.

ESCOBAR, Arturo. Designs for the Pluriverse: Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Durham: Duke University Press, 2018. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822371816

HARAWAY, Donna. Antropoceno, capitaloceno, plantationoceno, chthuluceno: fazendo parentes. ClimaCom, Campinas, v. 3, n. 5, p. 139–146, 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/25130394/ANO03_N05_Antropoceno_Capitaloceno_Plantationoceno_Chthuluceno_fazendo_parentes_Donna_Haraway. Acesso em: 13 abr. 2025.

HARAWAY, Donna. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LUGONES, María. Heterosexualism and the Colonial/Modern Gender System. Hypatia, v. 22, n. 1, p. 186-209, 2007. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/206329. DOI: https://doi.org/10.1353/hyp.2006.0067

LUGONES, María. Colonialidade e gênero. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. São Paulo: Editora Bazar do tempo, 2020.

MALM, Andreas. The Anthropocene Myth. Jacobin Magazine, 2015. Disponível em: https://jacobin.com/2015/03/anthropocene-capitalism-climate-change. Acesso em: 13 abr. 2025.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. 2. ed. Buenos Aires: CLACSO, 2017. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017

MOORE, Jason W. Capitalism in the Web of Life: Ecology and the Accumulation of Capital. London: Verso, 2015.

PAIVA, Alessandra Simões. A virada decolonial na arte brasileira. 1. ed. São Paulo: Mireveja, 2022.

PRATT, Anne. Poisonous, Noxious, and Suspected Plants of Our Fields and Woods. London: Society for Promoting Christian Knowledge (SPCK), 1857.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, v. 6, n. 1, p. 117–149, 2000.

TAVARES, Paulo. Memória da terra: arqueologias da ancestralidade e da despossessão do povo Xavante de Marãiwatsédé. [S.l.], 2020. Disponível em: https://memoriadaterra.org/. Acesso em: 13 abr. 2025.

TSING, Anna Lowenhaupt. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400873548

Published

2025-08-25

How to Cite

Arantes, P. (2025). Art, Nature and Coloniality: Critiques of the Anthropocene. DAT Journal, 10(2), 4–21. https://doi.org/10.29147/datjournal.v10i2.995