On relations between design, space and mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v5i3.263

Keywords:

Design, Territory, Education, Space, Writing

Abstract

The research area Design, Space and Mediations, linked to the Postgraduate Program in Design of the University of Brasilia, proposes reflections on daily life and the configuration of space understanding its cultural aspects. The field of design is considered in friction with territories, with lifestyles and political actions. Aspects of cultural and ecological systems are the basis for studies on design as language. The city is thought on its multiplicity of territories, also as a constructed and imagined space, place of crystallization, old models and habits, in which lies the availability for dream, innovation, utopia, addressed in the research area by frictions between poetics, design and urban space. The educational role of such language mould is considered, as well as the different possibilities of information available in the city, that can be enhanced by artifacts. Thus, cities are viewed with its design artifacts, as a systemic, signaling and formal structure, seeking the process of emancipation and educational co-Participation

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Author Biographies

Fátima Aparecida dos Santos

Fátima Aparecida dos Santos é Designer (Unesp 1997), Mestre (2001) e Doutora (PUCSP- Comunicação e Semiótica 2007). Estágio pós doc Università Degli Studi di Torino, CIRCE- Centro Interdipartimentale di Ricerca sulla Comunicazione sob supervisão do prof. Mássimo Leone. Professora do Departamento de Design/ Instituto de Artes da Universidade de Brasília. Professora Permanente do PPGDesign na linha de Design Espaço e do PPG Artes Visuais na linha Mediação e Imagem Visualidade e Urbanidade.

Marisa Cobbe Maass

Marisa Cobbe Maass é Professora do Departamento de Design da Universidade de Brasília desde o ano 2000 e Pesquisadora no PPG Design desde 2013, atuando na linha de pesquisa Design, Espaço e Mediações. Graduada em Arquitetura e Urbanismo, Mestre em Teoria e História pela UnB e Doutora em Teoria, história e Crítica, com estágio na Universidade de Paris 1, Sorbonne. Concluiu o Pós-doutoramento no Núcleo de Educação Artística, do Centro de Investigação em Artes e Design e Sociedade na Belas Artes da niversidade do Porto em 2017. Lidera o Grupo de Pesquisa Design Educação desde 2017 .

Rogério Camara

Rogério Camara é Graduado em comunicação visual pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1990), mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999) e doutor em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Professor da Universidade de Brasília. Tem experiência profissional nas áreas de Design e Educação. Participa como docente do Programa de Pós-graduação em Artes e do PPGDesign, ambos da Universidade de Brasília. Realiza pesquisas sobre as relações entre escrita e cidade com ênfase na poesia visual e nas novas tecnologias.

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Published

2020-10-20

How to Cite

dos Santos, F. A. ., Cobbe Maass, M., & Camara, R. . (2020). On relations between design, space and mediation. DAT Journal, 5(3), 144–155. https://doi.org/10.29147/dat.v5i3.263

Issue

Section

Design research in the Brazilian Midwest: a portrait of the Postgraduate Program