Design Research: Information and Interaction within the Postgraduate Program in Design at the University of Brasília
DOI:
https://doi.org/10.29147/dat.v5i3.266Keywords:
Research in Design, Information Design, Interaction Design, Information Society, Information and Communication TechnologiesAbstract
This article presents the studies developed by the Design, Information and Interaction (DII) research line at the Postgraduate Program in Design (PPG Design) at the University of Brasília (UnB) and involves its contributions to the advancement in the field in Brazil and abroad. The developed researches seek to investigate the contexts that involve information at life in society through analysis of different types of systems that mediate human action and involves critical and aesthetic approaches in contemporary design. In addition to the critical dimensions of design, the research seeks to understand the relationships between technologies, media and places and also their implications, promoting a debate about the theoretical and practical resources related to mediation and interaction in communicative processes and their possible crossings with other areas of knowledge in the design process.
Downloads
References
BELL, Daniel. Technology, nature and society : the vicissitudes of three world views and the confusion of realms. The American Scholar, 1973.
BONSIEPE, G. Design do material ao digital . Florianópolis: FIESC/IEL, 1997.
CARVALHO, F. O.; GOMES, R. F.; FRAGELLI, R. R.; SILVA, T. B. P. Desafios financeiros: design de jogo de educação financeira para as escolas públicas. Estudos em Design (Online), v. 1, p. 86-107, 2017.
CATALDI, P. C. P.; SILVA, T. B. P. Parâmetros para a concepção e avaliação de jogos para rea bilitação de pacientes vítimas de AVE. Design e Tecnologia , v. 7, n. 14, p. 69-90, 30 dez. 2017.
CUNHA, Murilo Bastos da; CAVALCANTI, Cordélia Robalinho de Oliveira. Dicionário de biblioteconomia e arquivologia . Brasília: Briquet de Lemos, 2008. xvi, 451 p.
FRAGELLI, R.R. Método Trezentos : Aprendizagem ativa e colaborativa, para além do conteúdo. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2019. v. 1. 120p.
GOUVEIA, Luis; GAIO, Sofia. Sociedade da Informação: balanço e implicações . Porto: Edições Universidade Fernando Pessoa, 2004.
KALUME, A. C. O Jornalista Brasileiro : Convergência e Mudança Provocada pelas Tecnologias da Informação e Comunicação. 1ª. ed. Brasília - DF: Editora Universidade de Brasília; FAC Livros, 2017. v. 1. 360p.
LOGAN, Robert K. Que é informação? A propagação da organização na biosfera, na simbolosfera, na tecnosfera e na econosfera. Rio de Janeiro: Contraponto: PUC-Rio, 2012.
LOPES, F. G. S.; SILVA, T. B. P.; DOMINGOS FILHO, C. A.; VALE, M. E. B. Design de estratégia de ensino-aprendizagem para o estudo de máquinas térmicas. Estudos em Design (Online), v. 27, p. 108-133, 2019.
MANSUR, A.; GUIMARÃES, C. P. Magia e Ação no processo criativo : fluxo entre intuição e estrutura como catalisador projetual. Revista de Design, tecnologia e sociedade, v. 4, p. 32-44, 2017.
MATSUNAGA, C.; MASS, M.; CARVALHO, D. M.; ATHAYDE, A. Paisagem Amazônica : Uso da tecnologia na fruição poética. In: #16.ART Encontro Internacional de Arte e Tecnologia, 2017, Porto. #16.ART - Artis intelligentia: imaginar o real. Porto: i2ADS - Instituto de Investi - gação em Arte, Design e Sociedade, 2017. v. 1. p. 841-850.
MATTELART, Armand; VITALIS, André. De Orwell al cibercontrol. Barcelona: Gedisa, 2015.
MINEIRO, Érico F. Design da informação, modelos mentais e a gestão da inovação: articulações possíveis. InfoDesign v. 8, n. 3. São Paulo: 2011.
PORTUGAL, C. Questões complexas do design da informação e de interação. InfoDesign v.7, n. 2. São Paulo: 2010.
PREECE, J., ROGERS, Y., SHARP, H. Design de interação : além da interação homem-computador. Porto Alegre: Bookman, 2005.
QUINTÃO, F. S.; TRISKA, R. Design de informação em interfaces digitais: origens, definições e fundamentos. Revista Brasileira de Design da Informação. InfoDesign v. 10, n. 2. São Paulo: 2013.
SAFFER, D. Design for Interaction . EUA: Peachpit Press, 2006.
SANTOS, F. A.; SOUTO, V. T. Graphic design and user-centred design : designing learning tools for primary school. International Journal of Technology and Design Education, v. 29, p. 999-1009, 2019.
SHEDROFF, N. Information interaction design : a unified field theory of design. In: JACOB - SON, Robert (ed.). Information design. Cambridge (MA): The MIT Press, 2000.
SILVA, T. B. P. (Org.); SARMET, M. M. (Org.); SILVINO, A. M. D. (Org.) Gameplay : ensaios sobre estudo e desenvolvimento de jogos. 1. ed. Quito: Ciespal, 2016.
SOUTO, V. T. (Org.); FRAGELLI, R. R. (Org.) Design de jogos educativos : da ideia ao jogo. 1. ed. Quito: Ciespal, 2016.
SOUTO, V. T.; FRAGELLI, R. R.; VENEZIANO, W. H. Designing an Innovative Collaborative Learning Application : The Case of Method 300. Lecture Notes in Computer Science. 1ed.: Springer International Publishing, 2020, p. 552-565.
SOUTO, V. T. (Org.); SPINILLO, C. G. (Org.); PORTUGAL, C. (Org.); FADEL, L. M. (Org.). Selected Readings of the 7th Information Design International Conference. 1. ed. Brasília: SBDI, 2016.
TOURAINE, Alain. La société post-industrielle . 1969.
TUFTE, E. The visual display of quantitative information . Cheshire: Graphics Press, 2002.