The practice of hippotherapy and art education as a teaching experience in times of pandemic

Authors

  • Camille Venturelli Pic

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v6i3.437

Keywords:

Hippotherapy, ASD, Visual Arts, Pandemic

Abstract

This work presents the space of Hippotherapy together with activities based on Education in Visual Arts and technology, as a means to assist in the learning process of children with Autistic Spectrum Disorder – ASD, in times of pandemic. The practice of Hippotherapy and Art Education as a teaching experience also involves the presentation of learning objects, which were developed during the Master’s course at the University of Brasília, with authorization from the Ethics Committee of the University of Brasília. This article presents the research carried out in the master’s program and its subsequent development during the pandemic, in which it expands the references from education, in the development of art-educational practices and learning objects of Hippotherapy, which help special people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camille Venturelli Pic

Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano (2021), Mestre em Artes pela Universidade de Brasília (2019), onde realizou a sua pesquisa com bolsa de estudos (capes), aprovada pelo comitê de ética de pesquisa com seres humanos: Arte_Equoterapia: confluências na educação em artes visuais com crianças autistas. Bacharel em comunicação social - Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário de Brasília-IESB (2014). Participa do grupo de pesquisa Metodologias, Educação e Materiais em Artes Visuais, coordenado pela professora Dra. Thérèse Hofmann Gatti Rodrigues da Costa da Universidade de Brasília.

References

ANDE-BRASIL – Disponível em https://www.equoterapia.org.br. Acesso 15 set. 2020.

ATEC – Disponível em https://www.autism.org/autism-treatment-evaluation-checklist. Acesso 20 ago. 2020.

BARBOSA, Gisele. Manual do professor para utilização de objetos de aprendizagem. UFJF, MG. 2014.

FERNANDES, Tatiana e DIAS, Belidson. Objetos de aprendizagem poéticos: máquinas para construir territórios de subjetivação. Disponível em: http://anpap.org.br/anais/2015/ simposios/s8/tatiana_fernandez_belidson_dia s.pdf. Acesso 1 dez. 2017.

CAMPOS, J. (org.). Psicologia da educação. Batatais,SP : Claretiano, 2013. 234 p.

CEZAR, A.T. Gestaltpedagogia: Um caminho trilhado na intersubjetividade. Debates em Educação. Vol. 10 – No 20. Rio de Janeiro, 2018. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n20p143

CORREA, R.A; KRASTANOV, S.V. Fundamentos históricos e filosóficos da educação. Bata¬tais – SP: Claretiano, 2013. 198 p.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra. Brasil, 1967. Dispo¬nível em http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/otp/livros/educacao_ pratica_liberdade.pdf Acesso 04 set. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.

GRANDIM, T. Is Autism the Price for a Human Brain? Dept. of Animal Science - Colorado State University. 2018, USA. Disponível em http://www.templegrandin.com/temple_arti¬cles. Acesso 12 set. 2020.

HÉRNANDEZ, F. H. in DIAS, B.; IRWIN, R. (orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/R/Tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.

Instituto Maria Montessori. Disponível em https://www.mariamontessori.org/our-commu¬nity/useful-articles. Acesso 05 ago. 2020.

Ministério da Educação. Política Nacional da Educação Especial na Perspectiva da Edu¬cação Inclusiva. MEC, 2008. Disponível em http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politi¬caeducespecial.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. MEC, 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index. php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-edu¬cacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192. Acesso 10 set. 2020.

MONTESSORI, M. A descoberta da criança: pedagogia científica. Campina: Kírion, 2017.

MONTESSORI, M. O segredo da infância. Campinas: CEDET, 2019.

PIC, C. V. Arte Equoterapia: Confluências na Educação em Artes Visuais com Crianças Au¬tistas. Brasília - UNB, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/35312. Acesso 10 set. 2020.

ROHRS, H. Maria Montessori. Recife: Fundação Joaquim Nabuco - Editora Massanga¬na, 2010.

RUBIM, Vanessa M. Equoterapia, escola e subjetividade: promoção da saúde, aprendiza¬gem e desenvolvimento da criança. Brasília - UNB, 2012. Disponível em: https://reposito¬rio.unb.br/handle/10482/11093. Acesso 22 set. 2020.

SEPAHBAN, L. Temple Grandin: inspiring animal-behavior scientist. Disponível em: ht-tps://books.google.com.br/books?id=C1hFBAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=temple+¬grandin&hl=pt-BR&sa=X&ved=2ahUKEwjOr_XwsoLsAhXCILkGHTTgDl8Q6AEwAXoECAEQA-g#v=onepage&q=temple%20grandin&f=false. Acesso 24. Set. 2020.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

WALTER, G. B. Equoterapia – fundamentos científicos. São Paulo: Editora Atheneu, 2013.

WICKERT, H. O cavalo como instrumento cinesioterapêutico. Disponível em http://equoterapia.org.br/media/artigos-academicos/documentos/11021000.pdf. Acesso 26 ago. 2020.

Published

2021-10-18

How to Cite

Pic, C. V. (2021). The practice of hippotherapy and art education as a teaching experience in times of pandemic. DAT Journal, 6(3), 56–68. https://doi.org/10.29147/dat.v6i3.437