Model of the city of São Paulo

exhibition design, technology and historical object

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i3.883

Keywords:

Model of the city of São Paulo, Museu Paulista, city of São Paulo, historical object, exhibition design

Abstract

This article presents evidence about the model of the city of São Paulo, installed at the Museu Paulista since 1922, created by Henrique Bakkenist, at the request of the institution. This historical object is part of the collection of furniture, documents and works of art that tell the history of the city. Two preliminary questions suggest an investigation strategy: what is the relevance of the model of the city of São Paulo to the collection of that historical museum? What contributions to the Museu Paulista the exhibition design choices propose when presenting the model after the restoration process in recent years? The methodology used to produce this article focuses on case studies and bibliographical research, with analysis of information to construct hypotheses. Some of the evidence discussed here may resurface with due deepening in the research of the stricto-sensu master’s dissertation being developed at the Postgraduate Program in Design - Universidade Anhembi Morumbi.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirca Bonanao

Graduada em artes visuais, mestranda no progra- ma PPG Design - UAM, professora de artes visuais, formadora e gestora de equipes para mediação em exposições de arte, com atuação na área de ges- tão pública em secretarias municipais de cultura e coordenação de projetos culturais oriundos de editais públicos e leis de incentivo fiscal.

Mirtes Marins de Oliveira

Docente do Mestrado e Doutorado em Design da Universidade Anhembi-Morumbi (2012). Pós-Doutorado em Educação (DE-USP). Possui graduação em Edu- cação em Educação Artística-Artes Plásticas pela Universidade de São Paulo (1986), mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela PU- C-SP (1997) e doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela PUC- -SP (2002). Trabalhou no Setor Educati- vo do MAC- -USP e coordenou a Oficina das Artes da Associação Brasileira “A Hebraica” de São Paulo. Tem experiên- cia na área de Artes, com ênfase em Fo- tografia, atuando nos seguintes temas: artes visuais, fotografia, ação artística, educação e artes.

References

ANELLI, Renato. Gosto Moderno: o Design da Exposição e a Exposição do Design. Arqtexto, n. 14, p-92-109, 2009.

DE LIMA, Solange Ferraz; ONO, Rosaria. O novo Museu do Ipiranga no bicentenário da independência do Brasil. Instituto Martius-Staden. Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://www.martiusstaden.org.br/images/conteudo/269_261022_93434.pdf. Acesso em 8 ago. 2024.

ESTÚDIO Preto e Branco. https://www.pretoebranco.com.br/museu-do-ipiranga-mapping-sobre-a-maquete-de-sao-paulo-em-1841. Acesso em 8 mai. 2024.

MARINS, Paulo César Garcez (coord). Passados Imaginados - Coleção Museu do Ipiranga (2022;3). São Paulo: Edusp, 2022.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Do teatro da memória ao laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 9–42, 1994. DOI: 10.1590/S0101- 47141994000100002. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/5289. Acesso em: 8 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-47141994000100002

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Os museus e as ambiguidades da memória: a memória traumática. In: Conferência do 10ª Encontro Paulista de Museus- Memorial da América Latina, 2018, São Paulo.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. O objeto material como documento. In: “Patrimônio cultural: políticas e perspectivas”, IAB/CONDEPHAAT, São Paulo, 1980.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Para que serve um museu histórico? Como explorar um museu histórico. São Paulo: Museu Paulista da USP, 1992. Disponível em: https://biblio.fflch.usp.br/Meneses_UTB_4_1268706_ParaQueServeUmMuseuHistorico.pdf. Acesso em: 8 ago. 2024.

OLIVEIRA, Cecilia Helena de Salles. Museu Paulista: espaço de evocação do passado e reflexão sobre a história . Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 105–126, 2003. DOI: 10.1590/S0101-47142003000100007. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/5383. Acesso em: 8 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-47142003000100007

OLIVEIRA, M. C. M.; TABACH, V.. Virada Educacional como Ponto em Percurso. In: Fabio Cypriano. (Org.). Histórias das Exposições: debates urgentes. 1 ed. São Pau- lo: Estação das Letras e Cores, 2018, v. 1, p. 87-120.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

PROJETO Expográfico para o Museu do Ipiranga - Metrópole Arquitetos. Disponível em: https://www.archdaily.com.br/br/996295/projeto-expografico-para-o-museu-do-ipiranga-metropole-arquitetos. Acesso em 8 mai. 2024.

Published

2024-11-21

How to Cite

Bonanao, M., & Oliveira, M. M. de. (2024). Model of the city of São Paulo: exhibition design, technology and historical object. DAT Journal, 9(3), 150–161. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i3.883