Soul sea waters

Authors

  • Laurita Ricardo de Salles
  • Leonardo Meneses Pereira

DOI:

https://doi.org/10.29147/dat.v6i3.449

Abstract

This article presents the reflections of the artist researchers who authored the video work Águas de al-mar, for the PANORAMA EXPO exhibition at LABLUZ, a panoramic and sound device located in the Josep Renau showroom of the Faculty of Fine Arts of the Polytechnic University of Valencia, Spain, presented to the public in June 2021 at the VIII SIIMI/International Seminar on Innovation in Interactive Media, #20 ART and 8th Balance-Unbalance. The piece presents a succession of vid-
eo clips of the waters of Rio Grande do Norte, in a cinematic flow and metaphorical sound as emotions of the soul. The work is linked to the notions of expanded cinema and exhibition cinema, and is thought of in terms of their relationship with the cut, framing and scene in the audiovisual and with the options defined for the montage of the work, taking advantage of the horizontal frame cutout of the panoramic screen,among other issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laurita Ricardo de Salles

É artista e pesquisadora na área de Arte e Tecno logia e imagem contemporânea. Professora Associada II no Departamento de Artes/CCHLA/Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes/UFRN/Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Coordenadora do Laboratório 10 Dimensões/UFRN em parceria com o Media Lab/UFG/BR. Pós-doutora pelo Media Lab/UFG/Universidade Federal de Goiás em 2018. Ganhou a Bolsa Vitae de Artes 1998.

Leonardo Meneses Pereira

é músico e docente, apresenta formação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte em violão clássico e composição, atuando nas áreas da performance e ensino do instrumento; produção mu-
sical e no seguimento composicional, tendo obras executadas no Brasil/BR, Espanha/ES e Portugal/PT 

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus Editora, 2004

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002

FLUSSER. Willem. A filosofia da caixa preta. Rio de Janeiro, Relume Dumará, 2002

GRAU, Oliver. Virtual art, from Illusion to immersion. Cambridge, The MIT Press, 2003 DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7104.001.0001

MACIEL, Kátia (org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009

MANOVICH. Lev. The language of the new media. Cambridge: MIT Press, 2001 DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.2002v27n1a1280

MARIN, Louis. De la représentation. Paris, Seuil, 1993

MARIN, Louis. Des pouvoirs de l’image. Paris, Éditions du Seuil, 1993

MARKS, Laura U. Marks. The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and

the Senses. Durham: Duke University Press, 2000

MARKS, Laura U. Marks. Touch: Sensuous Theory and Multisensory Media. Minneapolis:

Minnesota University Press, 2002.

MERLEAU-PONTY. Fenomenologia da percepção. São Paulo, Martins Fontes,1994

MILETTO, E.M. et al. Minicurso: Introdução à Computação Musical. In:“Anais do IV Congresso Brasileiro de Computação ”, pp. 883-902. Congresso Brasileiro de Computação, 4. Itajaí, SC: Editora da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) 2004. Acessível em: http://www.inf.ufrgs.br/lcm/site_arquivos/textos/aula1/CMintro2.pdf

PARENTE, A. Cinema de exposição: o dispositivo em contra/campo in Revista Poiésis, n. 12, nov. 2008. Niterói: Programa de Pós-Graduação em Estudos Contemporâneos das Artes da Universidade Federal Fluminense, 2008, p. 51-63. Acessível em: https://periodicos.uff.br/

poiesis/article/view/26944/15652

PARENTE, A. Cinemáticos: tendências do cinema de artista no Brasil. Rio de Janeiro: +2 editora, 2013 Águas de al-mar 219 DATJournal v.6 n.3 2021

SALLES, Laurita R. de. Imagem: lógica para a visibilidade e interatividade, artigo in Anais do XXIII Encontro Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas [recurso eletrônico]: ecossistemas artísticos / Afonso Medeiros, Lucia Gouvêa Pimentel, Idanise Hamoy, Yacy-Ara Fro- ner (orgs.) – Belo Horizonte : ANPAP; Programa de Pós-graduação em Artes - UFMG, 2014 , p. 1077 a 1091. Acessível em: http:// anpap.org.br/anais/2014/Comit%C3%AAs/3%20PA/Laurita%20Ricardo%20de%20Salles.pdf

SIQUEIRA, Ana Paola Vianna Ottoni de. Cinema expandido : experiências cinemáticas no território das artes visuais / Ana Paola Vianna Ottoni de Siqueira. - 2019. 85 f.: il. Monografia (licenciatura) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de CiênciasHumanas, Letras e Artes. Licenciatura em Artes Visuais, Natal, 2019. Orientadora: Prof.a Dr.a Regina Helena Johas.

SCHOENBERG, Arnold: Fundamentals of Musical Composition, 1993.

SCHAEFFER, Pierre: Tratado de los objetos musicales. Madri: Alianza Editorial, 1996

SOBCHACK, Vivian. Carnal Thoughts, embodiement and moving image culture. Berke- ley, University of California Press, 2004 DOI: https://doi.org/10.1525/9780520937826

SOBCHACK, Vivian. The Adress of the eye: a Phenomenology of film experience. Princeton, Princeton University Press, 1992 DOI: https://doi.org/10.1515/9780691213279

XAVIER, Ismail. O olhar e a cena. São Paulo: Cosac & Naify, 2003

Published

2021-10-18

How to Cite

Salles, L. R. de ., & Pereira, L. M. . (2021). Soul sea waters. DAT Journal, 6(3), 205–219. https://doi.org/10.29147/dat.v6i3.449