Postgraduate selective process in Design: A qualitative analysis on candidates perception

Authors

  • Larissa Buenano Ribeiro
  • Cristiano José Castro De Almeida Cunha
  • Ricardo Triska
  • Berenice Santos Gonçalves

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v6i4.505

Keywords:

Postgraduate studies, Design, Selection process, Candidates

Abstract

This article aims to identify the criteria that influence candidates to choose a graduate program in Design in Brazil. To this end, we organized this research in two phases: first, we carried out a bibliographic review, contextualizing the graduate studies history in Design in Brazil; secondly, we conducted semi-structured interviews with eight candidates who participated in selection processes between 2019 and 2020, in order to analyze relevant criteria for their choices. We analyzed the interviews through thematic analysis, decoded them into themes and codes. The results showed that the criteria identified are related to each journey of the candidates. Although each candidate has his journey, given selection process phases, many aspects are repeated, such as organized chronologically: reasons to apply for a Design graduate program, choice of Design graduate program, selection process requirements, selection process challenges, selection process facilitation, and the influence of pandemic on selection processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Buenano Ribeiro

Mestra em Tecnologias da Inteligência e Design Digital (PUC-SP).

Cristiano José Castro De Almeida Cunha

Doutor em Adminstração de Empresas (Rheinisch-Westfalische Technische Hochschule Aachen).

Ricardo Triska

Doutor em Engenharia de Produção (UFSC).

Berenice Santos Gonçalves

Doutora em Engenharia de Produção (UFSC).

References

BARDAGI, M. et al. Escolha profissional e inserção no mercado de trabalho: percepções de estudantes formandos. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 10, n. 1, 2006, p. 69-82.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Thematic analysis. In H. Cooper et al. APA handbook of research methods in psychology, v. 2. Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsycho¬logical, and biological, 2012 (p. 57–71). American Psychological Association. https://doi. org/10.1037/13620-004.

BONSIEPE, G. Design, Cultura e Sociedade. São Paulo: Blucher. 2011.

CAETANO SILVA T.; PATTA BARDAGI, M. O aluno de pós-graduação stricto sensu no Bra¬sil: revisão da literatura dos últimos 20 anos. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 12, n. 29, 2016.

CAPES, Fundação. Mestrado e Doutorado: o que são? 2014. Disponível em: . Acesso em: 10 mar. 2021.

CAPES. Plataforma Sucupira - Cursos recomendados por área de avaliação Arquitetu¬ra, Urbanismo e Design, 2017. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/>. Acesso em: 15 nov. 2020.

COELHO, L. A. Design em quatro lustros. Estudos em Design | Revista (online). Rio de Janei¬ro: v.22 n. 3, 2014, p. 37 – 48.

COUTO, R. M. de S. Editorial. Estudos em Design. Revista (online). Rio de Janeiro: v. 22 n. 3, 2014.

COUTO, R. M. de S. O processo de pesquisa é fascinante e desafiador. In: de MORAES, D., DIAS, R. A., BOM CONSELHO, R. (Eds.). Cadernos de estudos avançados em design - Método. Barbacena: EdUEMG, 2011.

DINIZ, R. L. A. Pós-Graduação em Design no Brasil: proposta de mestrado oferecida pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Estudos em Design | Revista (online). Rio de Janeiro: v.22 n. 3, 2014, p. 57 – 69.

MASON, J. Qualitative researching. London: Sage, 1996.

MATTOS, V. de B. Pós-graduação em tempos de precarização do trabalho. Alongamento da Escolaridade e Alternativa ao Desemprego. São Paulo: Xamã, 2011.

NEVES, E.P.; SILVA D. N.; SILVA J. C.; PASCHOARELLI, L. C. O panorama da pesquisa em Design no Brasil: a contribuição dos programas de pós-graduação em Design nas pes¬quisas científicas e no desenvolvimento da área. Arcos em Design. Rio de Janeiro: v. 8 n. 1, 2014, p. 78-95.

NOBRE, L.N.; FREITAS, R.R. A evolução da Pós-Graduação no Brasil: histórico, políticas e avaliação. Brazilian Journal of Production Engineering (BJPE). v.3, n. 2, 2017, p. 18-30.

SANTOS, M. C. L. Design e pesquisa: celebrando 20 anos. Estudos em Design | Revista (on¬line). Rio de Janeiro: v.22 n. 3, 2014, p. 49 – 56.

TRISKA, R., VELA, J. C., DOLZAN, J. E. A pós-graduação stricto sensu do Design no Brasil: uma leitura. Estudos em Design Revista (online). Rio de Janeiro: v. 22 n. 3, 2014, p. 70 – 80.

Published

2021-12-21

How to Cite

Ribeiro, L. B., Cunha, C. J. C. D. A., Triska, R., & Gonçalves, B. S. (2021). Postgraduate selective process in Design: A qualitative analysis on candidates perception. DAT Journal, 6(4), 279–296. https://doi.org/10.29147/datjournal.v6i4.505