Contributions of Design Thinking to the development of Citizen Science projects

Authors

  • Filipe Aguiar Cargnin
  • Rafael Martins Alves
  • Ana Letícia Oliveira do Amaral
  • Gilson Braviano
  • Berenice Santos Gonçalves
  • Maria Collier de Mendonça

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i2.552

Keywords:

Citizen Science, Design Thinking, Participation, Collaboration

Abstract

In the last few decades, a number of new collaborative research and learning contexts have proliferated. Citizen Science is a way of producing knowledge, which consists of the voluntary participation of individuals, who generally do not have scientific training, in the collection, categorization, transcription and / or analysis of scientific data. Design Thinking, in turn, is a powerful, effective and accessible innovation approach, which can be used by individuals and teams, in numerous situations, with the aim of generating and implementing innovative ideas that have an impact. Therefore, the objective of this article is to promote a reflection on the similarities between these two approaches and to discuss how Design Thinking can contribute to the planning, development and evaluation of Citizen Science projects, based on an exploratory bibliographic research.

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Author Biographies

Filipe Aguiar Cargnin

Phd student and Master’s Degree by the Graduate Program in Design of the Federal University of Santa Catarina. Degree in Design from Universidade do Estado de Santa Catarina and Cinema from Universidade Federal de Santa Catarina. Works as a collaborating professor in the Graphic and Industrial Design courses at the Universidade do Estado de Santa Catarina. His main areas of research and work are: Animation, Script, Games and Computer Graphics. He is creator and screenwriter of the animated series Boris and Rufus, aired by Disney Channel, Disney XD and TV Cultura and nominated for the Brazilian Cinema Grand Prix 2019.

 

Rafael Martins Alves

Phd degree student in design at UFSC (since 2019), master’s degree in journalism at UFSC (2012) and bachelor’s degree in industrial design at UDESC (2003). Areas of interest include infographics and data visualization, editorial design and online education. Works as a multimedia designer at Dot Digital Group.

Ana Letícia Oliveira do Amaral

Graduated in Industrial Design at the Federal University of Santa Maria (UFSM), specialist in Photography at the University of Araraquara (UNIARA) and master's degree in Design, Media and Technology research line, at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). PhD student at the same institution, in the Media and Technology line. He works as a designer at the Center for Studies and Research in Engineering and Civil Defense at the Federal University of Santa Catarina. Has interests in interface design, photography, typography, editorial design and digital publications.

Gilson Braviano

Gilson Braviano é Doutor em Matemática Aplicada pela Université Joseph Fourier (Grenoble-França, 1995), Mestre em Engenharia de Produção, na área de Pesquisa Operacional, pela Universidade Federal de Santa Catarina (Florianópolis, 1990) e Licenciado em Matemática pela mesma instituição (Florianópolis, 1987). Desde 1995, trabalha no Departamento de Design e Expressão Gráfica da Universidade Federal de Santa Catarina, integrando a classe titular e atuando em disciplinas como Desenho Geométrico, Geometria Descritiva, Métodos de Pesquisa e Estatística Multivariada. Trabalhou por seis anos na Pró-Reitoria de Cultura e Extensão e é docente permanente no Mestrado e Doutorado em Design da UFSC. Suas áreas de interesse envolvem métodos de representação, ambientes virtuais de aprendizagem e o uso de estatísticas para análise de dados. Foi tutor do grupo PET Conexões de Saberes da UFSC por seis anos, preside a ABEG - Associação Brasileira de Expressão Gráfica - desde 2009, é editor da RBEG - Revista Brasileira de Expressão Gráfica (rbeg.net) - e integra, no INEP / MEC, o Banco de Avaliadores das Instituições Brasileiras de Ensino Superior. É o subcoordenador do Curso de Bacharelado em Design da UFSC.

Berenice Santos Gonçalves

Possui Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), mestrado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) e graduação em Artes Visuais - Bacharelado e Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1990). Atualmente exerce a função de professor Associado na Universidade Federal de Santa Catarina onde ministra disciplinas nas áreas de Teoria da Cor, Ergonomia e usabilidade e Design Digital para o curso de Graduação em Design. Atua no Programa de Pós-Graduação em Design [Mestrado e Doutorado]. Desenvolve pesquisas nas linhas de Mídia e Mídia e Tecnologia a partir dos seguintes eixos: " interação e Interface", "Design Editorial no contexto das tecnologias digitais".e "Hipermídia para Aprendizagem. È líder do grupo de pesquisa "Publicações digitais" e vice-líder do grupo de pesquisa "Ambientes Hipermídia para apoio ao processo ensino aprendizagem".

Maria Collier de Mendonça

Professora Adjunta do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Foi bolsista CAPES PNPD durante seu estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPGEGC) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutora (2014) e mestre (2010) em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Realizou estágio de doutorado sanduíche na York University, em Toronto, Canadá (2013), como bolsista CAPES. Bacharel em Comunicação Social com Habilitação para Publicidade e Propaganda pela ESPM-SP (1993). Atuou por mais de 20 anos em planejamento de comunicação, pesquisa de marketing e opinião pública. Trabalhou nas áreas de atendimento, planejamento e pesquisa das agências de publicidade e institutos de pesquisa: Ogilvy & Mather, Young & Rubicam, Talent, Research International, Loducca e JW Thompson. Pesquisou o tema das representações maternas na publicidade no mestrado e doutorado. Participa dos grupos de pesquisa CNPq PHiNC (Publicidade Híbrida e Narrativas de Consumo, UFPE), SIGMO (Significação da Marca, Informação e Comunicação Organizacional, UFSC) e Comunicação, Gênero e Desigualdades, UFSM. Colabora com os grupos de pesquisa: GRUSCCO (Subjetividade, Comunicação e Consumo, CNPq, ESPM-SP) e SOCIOTRAMAS, Grupo de Estudos Multitemáticos em Redes Sociais Digitais (PUC-SP, TIDD). É mãe de uma adolescente. É pesquisadora associada ao IAMAS (International Association of Maternal Action and Scholarship).

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Published

2022-06-14

How to Cite

Cargnin, F. A., Alves, R. M., Amaral, A. L. O. do, Braviano, G., Gonçalves, B. S., & Mendonça, M. C. de. (2022). Contributions of Design Thinking to the development of Citizen Science projects. DAT Journal, 7(2), 163–178. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i2.552