Dropping The Urn: a cultura partida e reduzida a pó na obra de Ai Weiwei

Authors

  • Rodrigo Kiko
  • Priscila Arantes

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i2.594

Keywords:

Design, Material Culture, Cultural Memory, Ai Weiwei

Abstract

This article examines one of the most iconic works by contemporary Chinese artist Ai Weiwei: Dropping a Han Dynasty Urn (1993). A brief punctuation is made about the aesthetic and symbolic characteristics referring to Chinese tradition and identity reflected in the ceramics. It addresses the concepts of material culture and cultural memory to open a case study of the artist’s work from the perspective of Kopytoff. This article analyzes the performative action of the artist in the photographic triptych, relating the historical cultural contexts to the concept of the work.

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Author Biographies

Rodrigo Kiko

Artista visual e professor do ensino superior no curso de Artes Visuais da Faculdade FMU. Graduado em Licenciatura em Artes Visuais pela Faculdade Belas Artes de São Paulo e pós graduado em Fundamentos da cultura e das artes pela Universidade UNESP.

Priscila Arantes

Critica, curadora, professora e pesquisadora no campo da arte, curadoria, museu e estética contemporânea. É formada em filosofia pela Universidade de São Paulo (USP), possui mestrado e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) e pós-doutorado pela Penn State University (USA) e UNICAMP. Pesquisadora produtividade PQ 2 (Cnpq-2017/2021) é professora titular do PPG em Design da Universidade Anhembi Morumbi, coordenadora e docente do curso em Arte: História, Crítica e Curadoria da PUC/SP e pesquisadora colaboradora do MAC- -USP com o projeto Museu, Arte e Memoria: politicas e poeticas contra o esquecimento.

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Published

2022-06-14

How to Cite

Kiko, R., & Arantes, P. (2022). Dropping The Urn: a cultura partida e reduzida a pó na obra de Ai Weiwei. DAT Journal, 7(2), 54–65. https://doi.org/10.29147/datjournal.v7i2.594