Digital Information Technologies and the Process of Teaching Amazonian Culture through Artistic Education
DOI:
https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.819Keywords:
Amazon, Artistic Education, Information and Communication TechnologiesAbstract
The Amazon, one of the largest river basins in the world, whose area covers countries such as: Brazil, Bolivia, Colombia, Ecuador, Guyana, Peru, Venezuela and Suriname, in addition to the vast occupied territory, also has a rich culture of indigenous peoples, constituting if in an Amazonian world. The problem in question is the fact that over time much of this culture is forgotten, meaning that people who live in the region are unaware of their origins or do not value themselves. Through information and communication technologies (ICTs) and artistic education, this article, which is an excerpt from a master's degree research, aims to disseminate ideas for the popularization of Amazonian culture.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
DA SILVA, Leo Victorino. Tecnologias digitais de informação e comunicação na educação: três perspectivas possíveis. Revista de Estudos Universitários-REU, v. 46, n. 1, p. 143-159, 2020. DOI: https://doi.org/10.22484/2177-5788.2020v46n1p143-159
FONTOURA, Helena Amaral; SILVA, Marco (Orgs.). Práticas pedagógicas, linguagem e mídias: desafios à Pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, p. 75-98, 2011.
GARCIA, F. W. A importância do uso das tecnologias no processo de ensino-aprendizagem. Revista Educação a Distância, Batatais, v. 3, n. 1, p. 25-48, 2013.
GOOGLE. Google Arts & Culture. Sobre. Disponível em: https://about.artsandculture.google.com/. Acesso em: 13 de jan. de 2024.
MONTEIRO, Cláudia Guerra; JESUS, Laudicéia Antônia Sila de. A implantação da Graduação EAD: - Uma Experiência com o Curso de Administração na Amazônia. 14° Congresso Internacional ABED de Educação a Distância "Mapeando o Impacto da EAD na Cultura do Ensino-Aprendizagem", 2008, Santos, SP.
MORAIS, Bruna Tavares de; EDUARDO, Antunes França; MORAIS, PH de. A Importância dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem-AVA e suas funcionalidades nas Plataformas de Ensino à Distância-EaD. In: Anais do V Conedu-Congresso Nacional de Educação. Fortaleza. 2018. p. 01-10.
NAJAR, Núbia; TEIXEIRA, Ana Frazão. Artes Através Das Tics No Ensino Médio Presencial Com Mediação Tecnológica. Sociedade Do Conhecimento E Meio Ambiente, p. 87.
RODRIGUES, Itamar Paulino. Amazônia Como Lugar De Culturas: Conceitos, Contextos E Condições Identitárias E Memoriais, 2019.
ROSA, A. D. S. B. Google sala de aula: uma ferramenta para a produção de autobiografias em uma comunidade quilombola do município de Restinga Seca/RS. Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Artes e Letras, Curso de Especialização em Tecnologias da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação, EaD, RS, 2018
SALES, Mary Valda Souza (Org.) Tecnologias digitais, redes e educação: perspectivas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2020.
SANTOS, Edméa. A cibercultura e a educação em tempos de mobilidade e redes sociais: conversando com os cotidianos.
SOUZA, Jaqueline Corrêa Godinho. Integração das TDICs na Educação: Espaços Digitais. Revista Científica FESA, v. 1, n. 2, p. 74-88, 2021. DOI: https://doi.org/10.29327/232022.1.2-6
TOLOMEI, B. V. A Gamificação como Estratégia de Engajamento e Motivação na Educação. EaD em Foco, [S. l.], v. 7, n. 2, 2017. DOI: 10.18264/eadf.v7i2.440. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/440. Acesso em: 2 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.440
VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa. Ambientes virtuais de aprendizagem: tecnologia, educação e comunicação.”. In: XVII Congresso Nacional de Linguística e Filologia. 2013. p. 16-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 DAT Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.