Digital Information Technologies and the Process of Teaching Amazonian Culture through Artistic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.819

Keywords:

Amazon, Artistic Education, Information and Communication Technologies

Abstract

The Amazon, one of the largest river basins in the world, whose area covers countries such as: Brazil, Bolivia, Colombia, Ecuador, Guyana, Peru, Venezuela and Suriname, in addition to the vast occupied territory, also has a rich culture of indigenous peoples, constituting if in an Amazonian world. The problem in question is the fact that over time much of this culture is forgotten, meaning that people who live in the region are unaware of their origins or do not value themselves. Through information and communication technologies (ICTs) and artistic education, this article, which is an excerpt from a master's degree research, aims to disseminate ideas for the popularization of Amazonian culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karen Jardim Simoes

é graduada em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Uninter, Mestranda em Design e Graduana em Licenciatura em Artes Visuais pela UFAM

Larissa Albuquerque de Alencar

é Doutora em Design pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) e docente do quadro permanente do curso de Bacharel em Design e do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Federal do Amazonas (PPGD/UFAM).

Marcos Paulo Cereto

é Doutor em Arquitetura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e docente do curso de Arquitetura e Urbanismo e do rograma de Pós-Graduação em Design da Universidade Federal do Amazonas (PPGD/UFAM).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

DA SILVA, Leo Victorino. Tecnologias digitais de informação e comunicação na educação: três perspectivas possíveis. Revista de Estudos Universitários-REU, v. 46, n. 1, p. 143-159, 2020. DOI: https://doi.org/10.22484/2177-5788.2020v46n1p143-159

FONTOURA, Helena Amaral; SILVA, Marco (Orgs.). Práticas pedagógicas, linguagem e mídias: desafios à Pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, p. 75-98, 2011.

GARCIA, F. W. A importância do uso das tecnologias no processo de ensino-aprendizagem. Revista Educação a Distância, Batatais, v. 3, n. 1, p. 25-48, 2013.

GOOGLE. Google Arts & Culture. Sobre. Disponível em: https://about.artsandculture.google.com/. Acesso em: 13 de jan. de 2024.

MONTEIRO, Cláudia Guerra; JESUS, Laudicéia Antônia Sila de. A implantação da Graduação EAD: - Uma Experiência com o Curso de Administração na Amazônia. 14° Congresso Internacional ABED de Educação a Distância "Mapeando o Impacto da EAD na Cultura do Ensino-Aprendizagem", 2008, Santos, SP.

MORAIS, Bruna Tavares de; EDUARDO, Antunes França; MORAIS, PH de. A Importância dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem-AVA e suas funcionalidades nas Plataformas de Ensino à Distância-EaD. In: Anais do V Conedu-Congresso Nacional de Educação. Fortaleza. 2018. p. 01-10.

NAJAR, Núbia; TEIXEIRA, Ana Frazão. Artes Através Das Tics No Ensino Médio Presencial Com Mediação Tecnológica. Sociedade Do Conhecimento E Meio Ambiente, p. 87.

RODRIGUES, Itamar Paulino. Amazônia Como Lugar De Culturas: Conceitos, Contextos E Condições Identitárias E Memoriais, 2019.

ROSA, A. D. S. B. Google sala de aula: uma ferramenta para a produção de autobiografias em uma comunidade quilombola do município de Restinga Seca/RS. Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Artes e Letras, Curso de Especialização em Tecnologias da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação, EaD, RS, 2018

SALES, Mary Valda Souza (Org.) Tecnologias digitais, redes e educação: perspectivas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2020.

SANTOS, Edméa. A cibercultura e a educação em tempos de mobilidade e redes sociais: conversando com os cotidianos.

SOUZA, Jaqueline Corrêa Godinho. Integração das TDICs na Educação: Espaços Digitais. Revista Científica FESA, v. 1, n. 2, p. 74-88, 2021. DOI: https://doi.org/10.29327/232022.1.2-6

TOLOMEI, B. V. A Gamificação como Estratégia de Engajamento e Motivação na Educação. EaD em Foco, [S. l.], v. 7, n. 2, 2017. DOI: 10.18264/eadf.v7i2.440. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/440. Acesso em: 2 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.440

VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa. Ambientes virtuais de aprendizagem: tecnologia, educação e comunicação.”. In: XVII Congresso Nacional de Linguística e Filologia. 2013. p. 16-26.

Published

2024-09-09

How to Cite

Simoes, K. J., Alencar, L. A. de, & Cereto, M. P. (2024). Digital Information Technologies and the Process of Teaching Amazonian Culture through Artistic Education. DAT Journal, 9(2), 229–239. https://doi.org/10.29147/datjournal.v9i2.819